Foto: Birte Tørnqvist.
|
Efterår 2004 27. oktober 19. oktober "Esther II", den lille Polak, ligger stadig for svaj ved Hjelm Strand. Meteorologerne har lovet en god dag i dag med let nordvestlig vind. Mon ikke man kan hejse en klud, når det lille skib skal sejles ned til Toreby Sejlklub - parat til afrigningen? Det kunne man - en fin lille tur i medvind og temperaturer, der ikke lå fjernt fra mange sommerdage i 2004. "Esther II" gled kvikt mod Nykøbing og behøvede ingen motor - heller ikke op til kajen ved mastekranen i Toreby Sejlklub. En halv time efter anløbet på bidevind var hun klædt af og sejlet ud til broen, uden mast og rig - parat til at blive halet op sammen med "Esther" den 13. november. 2. oktober Fra Højskolen Marielyst, hvor min mor og Karin var taget på ophold fra København, kørte vi til Toreby, og min mor mente, vi skulle se Hjelm Strand fra søsiden. Ikke bare tulle rundt i havnen, som jeg oprindeligt havde lokket med. Strømmen var usædvanlig kraftig, målt til ca. 1,5-2 knob, nordgående ligesom vinden. Vi sejlede 4,5 knob nord på til Hjelm og Jydebugten med motoren næsten nede i tomgang. Til gengæld kunne vi kun knibe farten op på 3,5 knob over havbunden sydover med næsten fuld gas. Ved en privat bøje ud for Hjelm Strand var vi en anelse på grund i mudderet. Ekkoloddet viste pludselig 0,0 under langsom fart trods fuld gas, og vi turde ikke fortøje for at spise frokost, da vi ikke vidste, om vandet steg eller sank. Maden måtte vente til huset i Hjelm et par timer senere. "Tak for en dejlig oplevelse", sagde de ældre damer efter turen. Det varmede mere end den gode efterårssol i stigende frisk vind. Karin lånte lomme-kameraet et øjeblik. 1. oktober Skovene langs Guldborg Sund stod allerede gyldne i den lave sol ved middagstid, da jeg lagde ind ved Guldborgs tomme gæstebro og tog strikkehue og handsker af. "Hvorfor ligger skibene ude i vandet?" spurgte en lille dreng mig på broen. "Det er kun her, de kan flyde", svarede jeg - sikkert klogt og pædagogisk. Inde i havnen var folk i gang med at gøre bådene klar til ophaling. Det lader sig ikke længere skjule, at sejlersæsonen 2004 er ved at være forbi.
25. september Motoren havde starbesvær, og vi kunne ikke få ankeret op fra svajepladsens bund, men vi sejlede trøstigt nord på, idet vi håbede at kunne fortøje til en eller anden pæl ved øen, eller gå helt ind i tovlængde i det usædvanlige højvande. Men. Vinden friskede op, og bølgerne slog hårdt mod os og "Lille Tut", da vi var nået forbi tunnellens dæmninger. Det ville være umuligt at ro den lette båd sikkert til land. I stedet nød vi den friske efterårsdag på "Esther II", den lille hurtige sejler - befriet for sommerens mågelort. 13. september Men jeg kom ikke ud at sejle. Nede ved sejlklubben stod vinden skarpt over vandet. Bådene lå forladte i fortøjningerne, og i Nysted - pr. bil - var gæstesejlerne borte, havnen øde og tom. Medierne melder om rekord-overskud i charter-branchen og om nye lavtryk ved Island, der vil sende os efterårvejr på halsen i den uge, vi kommer ind i. |
---|---|
Guldborgland Bådelaugs klubhus og Guldborgbroen, 1. oktober.
|