|
Klargøring 2005 18. april 2005 Er det et mareridt eller en langvarig og frugtbar arbejdsopgave, der er begyndt i dag. Tiden vil vise det. I en kold østenvind krøb jeg op på den gamle Bandholm 26 med en slibemaskine for at se, hvad der skete, når træværket fik en omgang. Lakken gik af, og det lugtede fælt. Overfladen blev temmelig skjoldet, og så gik maskinen i stå. Ikke mere strøm, måske. Jo, der var strøm nok. Maskinen var overanstrengt - brændt sammen tydeligvis. Henne i Jem & Fix havde de et par slibere, man altid kan bruge i hjemmet hos Fruen også, og nu fortsatte slibningen optimistisk. Resultatet så ikke værre ud, end før, når jeg havde strøget lidt ovatrol med bejdse på bagefter. Jeg er altså ikke i gang med at ødelægge båden, men spørgsmålet er, om den bliver smukkere. 21. april Hen på eftermiddagen er begge sider slebet og strøget nogle gange med Ovatrol-blandingen. Så haler jeg en vandslange op på dækket og hælder Fruens Ariel og min egen brune sæbe ud på plankerne og lidt ned i en spand og skurer løs, mens vandet langsomt driver agterud sammen med snavs, som var det et polsk kulmine-dristrikt, båden har overvintret i - efter højtryks-spulingen i november sidste år. Dagen efter så jeg på resultatet og tilsluttede mig i det stille den retning, visse arkitekter er tilhængere af, nemlig en smuk patinering i stedet for total renovering. Træværket fik en tyk lak, og den væmmelige tætte-masse forsøgte jeg nu at anbringe med spartel. Sidst på store bededag stod træet levende og gyldent med flotte spil i de nuancer, jeg ikke kan få bugt med, medmindre kahytten og cockpit-karmen samt luger og ruf skal slibes helt ned. Det sker ikke. 1. maj 6. maj En af dagene i maj øvede jeg slibning i bund på spilerstagen, som alligevel kun ligger og pynter på dækket. Det var en hård omgang, og resultatet bliver ikke godt, før den grovslebne overflade slibes glat. Det må vente. Foreløbing har stagen fået teak-olie. Den høje mast af teaktræ blev derfor ikke slebet i bund. Det var der ikke tid til. I stedet fik den en omgang med sandpapir efterfulgt af lakering. Det pyntede, men "Esther" fortjener bedre. 8. maj Øvrige vanter og fald blev gjort fast og efterspændt. Masten står lige, mener vi. Senere skal vantskruerne beskyttes med noget tape, og storsejlet skal naturligvis monteres på bom og mast. Den lille "Esther II" har masten til gode. Den er nem, og den kommer op, når de sidste manglende splitter er anskaffet. 10. maj I dag blev storsejlene monteret på begge både, og jeg måtte lempe storsejlsfaldet op over salingshornet - hængene i en dunk shampoo, så jeg fik det ned igen på den rigtige side. På den lille sejler måtte en hængelås gøre det ud for tyngde i enden af linen, som bærer klubstanderen, da snoren skulle en tur op over salingshornet på bagbord side. Lynlåsen på bompressenningen har været i stykker et par år. Fruen har lovet at låne sin nye symaskine ud, og hos Claus V. på Østerbro havde de en lynlås, der passer. Symaskinen var ikke nem at trimme. Undertråden slap pludseligt op. og den er besværlig at sætte i, når man kun har en søndagssejlers grovmotorik. Så forsvandt den sidste tråd foroven, og jeg knækkede to nåle. Men det lykkedes at sy to gange 1,30 m. lynlås fast i løbet af en formiddag. Sejlads er en alsidig hobby. |
---|---|
|