"Esther" ligger parat til "sommertogt" med nylakeret træværk. Lakeringen blegnede noget, da jeg opdagede den flottest restaurerede BA 26, Ane, i Vordingborg.


Trængsel på vej ud i Smålandsfarvandet fra Guldborgbroen.


Storstrømsbroen anes i regndisen.

Til sidens top

Vordingborg, 25. - 26. juli


En lille båd som "Esther" kan klemme sig ind, hvor de fleste må give op. Her i Vordingborg.


"Forfulgt" syd for Nyord. "Esther" blev indhentet oppe i Bøgestrømmen. Nogle havde slået hjælpemotoren til. Andre havde fuld sejlføring og var dygtige sejlere.

Til sidens top

Fakse Ladeplads, 26. - 27. juli


"Esther" ved den "sædvanlige plads" i Fakse Ladeplads. Ejvinds "Svanen" kan ligge ved siden af ligesom sidste år.


"Svanen" lægger ind på "den sædvanlige plads" 26. juli efter hårde timer i vind og bølger.


Ejvind gør klar til at sejle fra Fakse Ladeplads.


"Esther" for genua og storsejl. Foto: Ejvind Tørnqvist. Klik for stort billede.

Veteranskibe i Ulfsund.


Evert fra Christianshavn.

Til sidens top

Gåbense, 27. - 28. juli


Foto: Ejvind Tørnqvist. Klik for større billede.


Gåbense. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Svaler på nabobåden i Gåbense.


"Svanen" passerer Storstrømsbroen for første gang. 28. juli.

Til sidens top

Dybvig Havn, Fejø, 28. - 29. juli


Dybvig Havn var fyldt op 28. juli.

Til sidens top

Askø og Sakskøbing, 29. - 31. juli

I Askø Havn for første gang. 29. juli.


Askø Havn. Klik for større billede.


Orebygård og "Svanen" 29. juli.


Husbådene i Sakskøbing 29. juli.


Masser af ledig kajplads.


Sakskøbing, Torvegade, 29. juli.


Efter tordenbyge 29. juli.


Regn og torden over Sakskøbing 30. juli.

Til sidens top

Hårbølle Havn, 31. juli - 2. august


"Svanen" på vej mod Storstrømmen 31. juli. Klik for større billede.


"Ida" sejler mod Stubbekøbing 31. juli.


Kulingvarsel over Hårbølle Havn 1. august.


"Esther" og "Ællingen" i Hårbølle, 1. august.


Ejvind og Lone i "Esthers" kahyt. 1. august.


Farvel til Hårbølle Havn 2. august - tidlig morgen.

Til sidens top

Toreby Sejlklub, 2. august


Stigende vind mod Farø-broerne. Foto: Ejvind Tørnqvist.


... Og farvel til Ejvind og "Svanen" under Farøbroen. Klik for stort foto.


Gåsetræk over Storstrømmen 2. august. Der er ca. 200 gæs i denne vinkel. En anden, mindre, er ikke med på billedudsnittet.


Magda D af Sct. John fotograferet fra "Esther II" i Guldborg Sund 2. august - på vej hjem fra sommersejladsen med Ejvind og "Svanen".

Til sidens top

 

Tur med "Svanen"
Fine vinde over Smålandshavet

25. juli - 2. august

Vordingborg
Fakse Ladeplads
Gåbense
Dybvig, Fejø
Askø og Sakskøbing
Hårbølle Havn
Toreby Sejlklub

Store billeder

24. juli
Den årlige sejltur med min bror, som sejler i sin Amigo 27, "Svanen" af Svanemøllehavnen, er planlagt at starte i morgen den 25. juli. Vi vil mødes på tirsdag den 26. i Fakse Ladeplads ligesom sidste år, og denne gang vil vi følges i hver sit sejlskib til havne i det sydlige Smålandsfarvand - hvis altså vind og vejr tillader det.

Vejrudsigterne er acceptable - blandet vejr med svage til friske vinde for hele den kommende uge, vi har til rådighed, plus et par ekstra dage, hvis det bliver nødvendigt.

Nede i "Esthers" gemmer ligger allerede adskillige dåser med føde, frisk vand, nyt tovværk og et antikt sort-hvidt TV-apparat, som er afprøvet med både DR1 og TV2 i god kvalitet - lidt snevejr - men godt nok til blæsedage, hvis de kommer. I morgen lastes computeren med mulighed for billedredigering og webside-redigering - og masser af musik til blæsedagene.

25. juli
Det var lige meget, hvilke typer af vejrudsigter, jeg åbnede på DMI's hjemmeside, så stod den på regn i dag. Men vindudsigterne var stadig gode, så ved 8-tiden sejlede "Esther" fra Nykøbing i tung, grå dis med fin regn i. Lanternerne blev tændt, og de virkede. Strømmen gik i dag omkring en knob nord. Vind var der ikke før Guldborg, hvor syv sejlere cirkulerede foran broen. Jeg så dem langt væk og satte farten lidt op. Så blinkede tre røde lys på broen, og farten kunne tilpasses, så "Esther" nydeligt gled ind i rækken af passerende både. Brovagten fik en kraftig vinken denne gang.

Ude på mere åbent vand mod Storstrømsbroen vest om Falster mm. tog regnen tidvis til, og ofte kunne man ikke skimte land. Men GPS'ens waypoints stod klart. Alstrup Rev, Argus Grund og Ledas Grund. "Esther" løb sine 5,5 knob nu, med genua og storsejl mod Ledas Grund og senere et waypoint, Vesterskov Flak, på 54,58,954 N - 11,44,545 E. Der er ikke noget mærke, men der er vand, ned til godt en meter under kølens 1,35 meter. Herfra kan man styre mod Dyrefod Flak på 54,59,123 N - 11,47,804 E. Også her er der vand nok. Søg herefter op mod sejlrenden, der er afmærket. Med Femøs nordspids og Masnedøværket på linie, kan du dreje østover.

I den tætte regndis holdt jeg godt øje med ekkoloddet. De vante pejlemærker på land kunne ikke ses, og de mange andre sejlere lå i tågen et sted. Det var temmelig ensomt, men oppe i sejlrenden gennem Storstrømmen blev der livligt.

Vinden var svinget vestover, og på plat læns med sejlene til hver side, gled Storstrømsbroens stålbuer over den gamle skude.

Det var her regnen kom. I tove. Tætte tove. Vandet kunne næppe nå at løbe af dækket. Det stod nogle centimeter højt en tid. Da havde jeg allerede besluttet at lægge ind i Vordingborg Nordhavn i stedet for at forsøge at nå Kalvehave, Nyord eller måske helt til Fakse Ladeplads. Det var småkoldt, skønt jeg ikke var våd under regntøjet.

Fra tidligere ture kendte jeg vejen ind mod Vordingborg, og det var der også andre, der gjorde. En flåde af feriesejlere stod ind i regntykningen, og der var næppe pladser tilbage i den nyligt udvidede havn. "Esther" kunne klemme sig ind bag en række store hollændere, og her var udsigten flot mod Farøbroerne. Den blev ikke spoleret af et par sympatiske forældre fra Ishøj, som lagde sig uden på "Esther". De satte to teenagebørn af her efter 12 dage i en 24 fods sejlbåd rundt i Det sydfynske Øhav. Godt klaret.

"Dixit Dominus, RV 595: VIII. De torrente in via bibet: Largo". Hvad er nu det for noget. Det er Vivaldi, og hans musik vil jeg huske denne aften i Vordingborg for.

26. juli
Naboen fra Ishøj sejlede klokken seks. "Esther" stod ud ved syv-tiden. Det var vindstille. Først omkring Petersværft kom en smule vind til genuaen (og motoren, sorry Erik Friis, Sundets Sejlerskole). Der var en fantastisk stemning i sejlrenden i dag. Alle feriesejlere syntes i fint humør og der blev vinket og smilet over vandet.


Døde fugle hænger på denne vestbøje i Storstrømmen. Magi eller grov spøg?

Fra Ulfsundbroen har jeg før haft problemer med at finde den rigtige vej forbi Nyord, men hvis man fra nordbøjen ved renden til Stege styrer lige nord, næsten mod øens vestlige pynt, kommer man vest om en afmærket grund, Bredø, og ret ind mellem Nyord anduvningsbøje og den bagbords sideafmærkning. Den er grøn, idet retningen skifter ved Ulfsundbroen.

Bøgestrømmen er godt afmærket. Vinden var nu til bidevind og agten for tværs ud gennem den gravede rende til Fakse Bugt. Herfra kunne jeg styre mod Fakse Ladeplads på bidevind i stigende blæst og bølger. Genuaen alene trak den gamle dame med seks knob over havbunden i vindstødene.


Fakse Bugt 26. juli. En livlig sejlads.

Ejvind kom i havn i Fakse Ladeplads efter 10 timers hård sejlads fra Svanemøllehavnen. Først ned gennem Øresund med op til fire knob strøm imod, siden over Køge Bugt og Fakse Bugt - den sidste med en frisk vind og høje bølger lige imod. Sprøjtet stod ind over "Svanen", når hun huggede i søen.

Men nu var vi i havn. Vejret blev stille. Det var svært at genkende de dystre vejrudsigter, vi så på havnekontoret og i det medbragte fjernsyn nede i "Esthers" kahyt.

27. juli
Solen skinnede. Det var stadig helt stille. Vores nabo fra Struer advarede os mod tyske udlejnings-både, hvis førere han har oplevet hærge havne og fartøjer med påsejlinger. Ellers var han en tilfreds mand - på efterløn med frihedens eufori i sindet under sommerens månedlange sejlads.

Klokken 10, sejlede "Svanen" og "Esther" ud i Fakse Bugt mod Bøgestrømmen. Vi satte sejlene for den smule vind, der var, men over to minutter blæste det pludseligt op til jævn til frisk vest sydvestlig vind. Der kom fart i skrogene, op til 6,3 knob. En af de herligste sejladser, man kan mindes.

Bøgestrømmen måtte motoren klare indtil nord for Nyord, da chancen kom for at hejse genuaen og storsejlet påny. Ud på fordækket og rode med snorene og snuble over dem. "Esther" trækker pænt en smule op i vinden, når man slipper roret. 6,4 knob viste GPS'en. Fra Ulfsundbroen til Gåbense havde vi modvind og måtte udstå motorlydene.


Foto: Ejvind Tørnqvist.

Nogle få hensynsløse motorbådsførere krydsede vores kurs i dag. De masede frem mellem sejlerne i Bøgestrømmen og sendte hækbølger, der mindede om Køge Bugt i storm. Andre var ude for første gang og havde ikke lært sømærkerne at kende endnu.

Gåbense Havn er kommunal og bestyres af bådelauget med udbredt selvbetjening, som på Frode Fredegods tid. Havnefoged Tom Larsen gav os hver en nøgle til klubhuset og dets indretninger. Havnepengene - 90 kroner - skulle blot lægges i en fortrykt kuvert med felter til ankomst, afgang, bådenavn og underskrift. Tom Larsen har været projektleder på "Slotsbryggen" i Nykøbing, og han var dybt bekymret for søkortrettelsens lave vanddybder i Guldborg Sunds sydlige rende, som jeg underholder enhver stakkel, der gider høre det, med.

Her i Gåbenses lille havn er vi dejligt fri for de store bådes krævende skippere og mandskab, som gerne vil demonstrere deres gode smag og velstand i havnene. Bassinet egner sig ikke til de dyre drenges legetøj. Men her er plads nok til os, og der er kun 1400 meter på havnens gratis cykler til benzin, diesel og kolonial-varer.

På lette "felt-lænestole", Ejvind havde anskaffet, tilbragte vi en stille sommerlig aften på bådebroen med udsigt mod Sjælland og broerne over Storstrømmen. Häämuistojen Valssi - finsk forsamlingshus-musik, blev lidt af et "musikflip" i de tidlige nattetimer i kahytten - og på resten af turen skulle det vise sig - tillige med den finske tango.

28. juli
Klokken seks morgen dukkede vi begge op i en let østenvind for at rette et klaprende fald. Vind-skiftet betyder medvind mod Fejø og Dybvig Havn, som er næste mål. På Femø er der jazz og sikkert overfyldt. Ved 10-tiden i let regn drejede vi mod Storstrømsbroen, Dyrefod Flak og Vesterskov flak, og da vi var på linien mellem Masnedø-værket og Femøs nordspids stak vi sydover med retning direkte på Grønvold Grund.

Ejvind havde længe hørt mystiske prust, men mente, lydene kom fra bovvandet på en indhentende båd, indtil et marsvin begyndte at dukke op omkring hans båd. Jeg sejlede langsommere og kom tættere på ham. Marsvinet - eller marsvinene - viste rygfinnerne hyppigt på alle sider af os og imellem skibene. Vi kunne af og til se de små hvaler fare gennem vandet under os. Prustene blev ved en rum tid. Så holdt de op. Det gjorde vinden, der ellers var let til jævn nordøstlig, også. Men snart blæste en østlig brise os på plat læns fra det sydlige Femøsund lige mod Fejø Kirke, indtil vi havde Dybvigs indsejling på 45 grader styrbord.

Havnen var fyldt op. Kun langs "Ester" af Nykøbing kunne vi låne en langside at fortøje ved. Skipperen og hans kammerat viste enestående hjælpsomhed ved denne operation. Det lykkedes at holde "Esther" i ro med motoren sat bak. Hun gled baglæns og sidelæns i vinden ind mod den velholdte fiskekutter, hvis skipper nu tog en uge ekstra ferie efter et par ugers sejlads med familien.

I aften skulle vi have rigtig mad. Mandemad. Stegt flæsk og persillesovs henne hos Benny - og Helen, som Ejvind kender fra musik-engagementer i "Vinkælderen" i Nakskov for mange år siden. Det fik de en lang snak om.


Ikke mange levninger efter stegt flæsk og persillesovs i Dybvig Havn.

Skønt den lille Dybvig Havn var proppet med sejlere og besøgende fra land, var der stille. En enkelt dreng tog et par ture i en gummibåd med motor. Fra en tysk båd lød "Muss ich denn" på harmonika og et"proost" eller to. Sejlerfolket er hensynsfuldt og hjælpsomt. Det er skrevet før, men tåler en gentagelse.

29. juli
Efter det friske morgenbrød fra Helens bageri på havnen, stod vi ud mod Fejø Kirkegrund i en let vind fra nordøst. Jeg havde sat genuaen, før fortøjningerne var kastet, og behøvede ikke motor. For sejl drejede "Esther" snildt i havnen til ret kurs gennem udløbet.

Fra Kirkegrund, grøn bøje, kunne vi styre sydligt mod et punkt mellem Avernakke Hages sydbøje og Lindholm Revs grønne og røde afmærkninger, og på bidevind fulgte vi løbet til anduvningen af Askø, vi lige ville kigge lidt på.

Askø Havn er lille og bærer præg af ø-samfundets charme. Havnefogeden bød velkommen efter at have hjulpet med fortøjningerne. Ejvind samlede sine flotte cykler, og vi kørte mod Lilleø. Ude i vest trak sorte skyer op. Nu gjaldt det om at sikre bådene mod blæst og forberede en overnatning på Askø.


Cyklerne samles på Askø Havn.

Fruen ringede med mystisk nyt om vejret, som meteorologerne i TV havde indrømmet, de ikke kunne forudse, som sagerne stod. Foreløbig var den svage, lumre vind drejet mere østover, men markbrande på Lolland afslørede andre vindretninger højere oppe.

Vi afventede vejrets skiften, men der skete ikke noget. Derfor gjorde vi klar til afsejling, og mens fortøjningerne blev løsnet, begyndte "Esther" at drive ind mod "Svanen". "Vinden er vendt", råbte jeg. Og i en meget svag - nu vestlig vind - brummede vi i let dis mod Oreby Rende og oplevede Sakskøbing Fjords skønhed på blankt vand.

På dette blanke vand kunne vi drive rundt i det inderste havnebassin og vælge to gode kajpladser blandt masser af ledige her i Sakskøbing. Nye husbåde og et hæderligt, alment boligbyggeri vil forandre og forbedre havnens miljø. Man kan hente havneplanen på kommunens hjemmeside.

Kylling og pommes frites, godt fedtet ind i remoulade og yderligere peppet op med nogle våde rødbedeskiver blev aftenens kulinariske oplevelse i den lille cafe i den tidligere skibsmæglerbygning ved havnen. Civilisationens sødme smagte vi også i Superbrugsen og Superbest, indtil TV-avisernes lidt modstridende vejrudsigter blev studeret under acceptable modtageforhold i "Esthers" forkahyt.

Turens videre forløb afhænger i høj grad af de uforudsigelige vindforhold i den kommende weekend, hvor et genstridigt lavtryk har svært ved at forlade Danmark øst på. Rundt om lavtrykket blæser kraftige vinde, og hvor er Sakskøbing Fjord, Smålands-farvandet og Storstrømmen i dette vejrsystem i morgen og på søndag? Vi ville jo gerne nå omkring Hesnæs og Hårbølle, før vore vandveje skilles, og Ejvind sejler til København, mens "Esther" returnerer til Toreby Sejlklub, for at jeg kan nå at køre til København og opleve Søren Østergaard i Tivolirevyen torsdag den 4. august.

30. juli
Lyn og torden står over Sakskøbing tidlig morgen. Bomteltet kom op i går aftes, og hvem ved, hvor længe, det skal blive der? Hvis de vildrådige vejrprofeters forudsigelser for Vestlige Østersø holder i dag, bliver vi liggende, hvor vi er - bekvemt i læ for en varslet op til 13 m/s sydvestlig vind af et højhus - byens ombyggede kornsilo for midler fra det afdøde Boligministeriums byfornyelsesmidler. Det regner. Lyn glimter i skyerne og skratter i vejrudsigten på langbølger.

"Nulla in mundo pax sincera, RV 630: I. Nulla in mundo: Larghetto" af Antonio Vivaldi. Det er underholdningen lige nu imellem de finske tangoer, accompagneret af regnens trommen. Men "Esthers" fjernsyn har fået en snedig ståltrådsantenne, og måske kan vi forsøde aftenen med en amerikansk C-film med damer og slåskamp på TV2.

Kort over middag kom vinden, som steg til kraftig blæst hen på eftermiddagen, og vi var glade for at være i havn i bunden af en fjord bag et stort højhus og en høj havnekaj.

Ingen C-film i fjerneren fik vi set, men Balkangryde åd vi i byen til overkommelige penge. Hvis vinden er passende i morgen, sejler vi mod Gåbense - ca 16 sømil, og er det stadig godt vejr, går turen nok videre til Hårbølle. Vi får se. Vejrudsigten klokken 22,45 lørdag lyder for Vestlige Østersø på regn- og tordenbyger, sydvestlig vind 5-10, stedvis op til 13, søndag drejende syd. Det er ikke for godt, men måske godt nok, ruten taget i betragtning.

31. juli
Vindstille og sol. Hvad gik der af vejret? Klokken otte sejlede vi med motorerne lavt sat ud ad den smukke Sakskøbing Fjord til et roligt Smålandshav og en let vind fra sydøst, perfekt til genua og storsejl. Fokken var også monteret på et af de to forstag - klar til sejlskift.

I forlængelse af sejlrenden helt ind til Bandholm finder man genvejen øst om Askø, som Sakskøbing Bådelaug holder med mærker. Men jeg tog fejl af renderne mod Bandholm og fik lokket Ejvind helt hen til Lindholm Rev, før det gik op for mig, at her slutter den yderste vestlige del af indsejlingen, ikke den indre nordlige. Vi vendte om og ilede tilbage i stigende vind og fandt mærkerne op til Kulmanden og Stemmetofte E.

Det gik gelinde nu med genua og storsejl lige til Storstrømsbroen. Så kan det nok være, det blæste op fra syd og senere sydøst og øst. Det peb og skummede. Fokken blev sat i stedet for genuaen, og jeg måtte op i vinden nogle gange for at rette skuden op. Dette her - frisk og hård vind - er "Esther" tydeligvis bygget til. Hun læner sig ikke for meget og har fart på uden at efterlade en masse hækbølger og kølvand, der i virkeligheden er spildt energi - ikke udnyttet fremdrift.


På bidevind mod Farø-broerne.

Ved Farø-broen - efter nogle lange kryds, måtte jeg tage sejlene ned og tænde maskinen, hvis der skulle være håb om at nå frem til Hårbølle i rimelig tid. 4,5 knob mod vind og bølger med fuld gas. Jeg satte motoren til 3,5-4 knob, men henne efter Stubbekøbing blev det nødvendigt at øge gassen for at opnå 2,5 knob. Loggen viste 4,5, så strømmen var ca. 2 knob imod. Det betød en temmelig sidelæns indsejling til Hårbølle, hvor Ejvind, hans kone, Lone og hendes datter og svigersøn ventede på broen ved en ledig plads til "Esther" efter ni timers intens sejlads.

1. august
Tidlig morgen i Hårbølle Havn. Jeg sagde pænt nej tak i går til Ejvinds og Lones tilbud om et gæsteværelse med rigtig seng i deres sommerhus. Lone kørte mig ned til den blæsende og urolige havn i nattemørket. "Esther" vippede, og vandet klukkede. Nu er det blevet lidt roligere, og solen lyser på lyst-kutteren "Annas" sorte skrog i havnen og på de gule marker og træerne på den anden side af Grønsund uden for vinduet.

Kulingvarsel. Ups. 8,45-vejrudsigten er i luften med 10-15 m/s overalt i farvandene, men blæsten tager af hen mod aften. Vi må blive, og her er også nok at gøre. Fugtige tekstiler, snavset dæk, oprydning, fabrikering af flere sejsinger. En blæsedag kan anbefales til de, der lider af stress, til eftertænksomhed. Og mangler der lidt finish på båden, er tiden inde. Storsejlsskødets taljearrangement blev endnu en gang ordnet, efter at hele skødet løb ud under bomning på plat læns. Husk et stopperknob.

Her i den lille Hårbølle Havn driver unge tyske sejlere rundt og får en snak her og der. Andre udenbys tager bussen til Stege eller Vordingborg. Min bror og jeg bliver, og som en tilflugtsmulighed har vi hans dejlige sommerhus.


Fra vinduerne i Hårbølle Havn.

Middagen - Hårbølleburger - blev indtaget i Skippercafeen med Lone, der var kørt fra København. Aftenkaffen fik vi i "Esthers" kahyt sammen men et lysbilledshow over turens hidtidige fotografier.

Jeg har lånt en GPS af Ejvind med sort/hvid kortplotter for at se, om den er bedre end kombinationen af Det Levende Søkorts waypoints, tastet ind på min gamle Garmin 120.

2. august
Stille, som i nat, er det også til morgen. Mørke skyer og lysstriber. Ejvind melder, at udsigten til morgen er svag til jævn vestlig og nordvestlig vind. Den sejler vi på.

Grønsund for motor i modvind er hurtigt overstået i dag med 2 knobs vestgående strøm. Under Farøbroens højeste spænd råber vi farvel til hinanden og tak for en af livets dejligste sejladser. Evind skal rundt om Farø og øst på mod Fakse Ladeplads og i morgen til Svanemøllehavnen. Jeg maser "Esther" mod vest i stigende blæst og gamle dønninger blandet med dagens egen søgang.

Så længe jeg er i Storstrømmen, hjælper strømmen på fremdriften, men ude i Smålandshavet er medstrømmen borte og søerne højere. Skruen går ud af vandet et par gange. "Esther" går næsten i stå, men nu skærer jeg bølgerne en anelse på langs, og kan atter sejle omkring 3-4 knob med fuld gas og modvind. Efter Dyrefod Flak og Vesterskov Flak styrer jeg mod Ledas grund og har søerne mere tværs. Nu tænker jeg ikke mere på at vende om og sejle til Gåbense. Guldborg Sund lokker forude med den faste havneplads, vores hus i Hjelm, en seng, en pizza og et par liter flødeis.

Men først er der forvirrede sejlere ved Guldborg Sundbroen, som ikke kender signalerne, og brovagten skifter pludselig adgangs-lys fra syd til nord. "Esther" kan passere - uden stop undervejs - med en masse masende tyskere. De vil altså frem.

I Toreby Sejlklub skifter jeg båd og sejler med "Esther II" til Hjelm Strand, tager waders på, og kommer tørskoet i land til cyklen. Jeg er hjemme.

Fra Fakse Ladeplads melder Ejvind, at han har haft problemer med havnemanøvrerne, og at der også øst på var gammel sø at slås med. Nu gælder det "Danmarks Biscayen", Køge Bugt i morgen i en anslået vestlig vind fra 8 - 9 m/s. Det klarer han sikkert i den stive Amigo 27. 3. august klokken 7 er vind-udsigterne gunstige. Under 6 m/s SW drejende S. Dem sender jeg til Ejvind som SMS fra huset i Hjelm, og han svarer, at vejret er roligt ved starten mod København.

Den seneste melding fra "Svanen" lyder på en magelig sejlads til Svanemøllehavnen, hvortil Ejvind ankom onsdag eftermiddag 3. august i fin stil. Det var nærmest vindstille over Køge Bugt, og den smule vind, der kom, viste sig fra modsat retning af vejrudsigten - nemlig stik imod.

7. august fik vi overført Ejvinds billeder fra turen til den lille iBook, så de nu kan ses i udvalg her på siden.

Store billeder


Afgang fra Vordingborg 26. juli.


Klassisk skønhed. "Thea" i Fakse Ladeplads.


Ejvind i "Svanen" på vej fra Ulfsund mod Storstrømmen og Gåbense Havn 27. juli.


"Svanen" og "Esther" i Gåbense 27. juli.


Gåbense.


Midtfarvandsbøje og "Svanen" i Storstrømmen 28. juli.


Her legede et eller flere marsvin omkring bådene. Femø ses i horizonten.


Plat læns mod Fejø Sletterev. 28. juli.


Foto: Ejvind Tørnqvist. Klik for større billede.


"Ester" af Nykøbing F, "Esther" af Nykøbing F og "Svanen" af Svanemøllehavnen. Dybvig Havn 28. juli.


Cykeltur på Askø 29. juli.


Sakskøbing Havn lørdag eftermiddag den 30. juli.


Lørdag aften. Vinden har lagt sig.


Afsejling fra Sakskøbing søndag morgen den 31. juli.


"Esther" er netop kommet til Hårbølle. Kort efter brød et tordenvejr løs med kraftig regn - senere vindstille, og blæst.


Stubbekøbing i et solstrejf 2. august.


Foto: Ejvind Tørnqvist.


Esther i Grønsund. Foto: Ejvind Tørnqvist. Klik for større billede. Sol i Grønsund.



"Esther" og "Svanen" skilles her. Klik for større billede. Foto: Ejvind Tørnqvist.

Til sidens top

J. S. Bach, Sonata