Forår 2007


De to sejlbåde under klargøring - endnu i sommervejr 18. april. Et godt råd om bundmaling er at anskaffe maling af samme farve, hvis det ikke er nødvendigt at male hele bunden. To dåser Hempel Rød var noget mere dæmpet end den gamle International, så det hele måtte have en omgang. Ruffet er malet i år, dels fordi det trængte, men også som følge af de sædvanlige uheld med spild af bejdse og lak, da træværket skulle plejes.


Her mangler slibning af maling-rester og lakering med hvid farve.

Klar til søsætninger

15. - 19. april
Vi kan ikke nå at ordne det hele, før "Esther" og "Esther II" skal søsættes fredag den 20. april. Men noget arbejde er gjort, og mere vil følge i de nærmeste dage, når bådene er "i søen".

Som sædvanlig er kahytten det store "problem". Hvordan får jeg den helt tæt i sommerens heftige byger, og hvordan kan træets natur bevares. Min søn Rasmus, der er uddannet træskibsbygger, fortalte i efteråret i Stavanger, at man blot skal slibe gammel lak af træet, give det en gang bejdse, hvis man vil, og herefter lakere jævnt et par gange.

Det lyder unægteligt lidt mere overkommeligt end de Ovatrol-behandlinger, jeg har hørt og læst om. Op til 20 strygninger med Ovatrol D1 og herefter behandling med D2.

I 2003, da jeg søgte oplysninger om Bandholm 26 på nettet, læste jeg Bjørn Larsens beskrivelse af restaureringen af hans BA 26, D 102, i Middelfart. I dag er resultatet til salg med en bemærkning om, at Ovatrolbehandlingen ikke duer på teak.

Så jeg stoler på Rasmus og har slebet kahyttens front, bejdset med magogny-bejdse og lakeret oven på. Det tog næsten en dag, og dem har jeg ikke nok af, hvis al træværk skal have samme behandling. Derfor snyder jeg og bejdser direkte og lakerer oven på. Håndværkere, som slår kors for sig over den fremgangsmåde, beder jeg om tilgivelse.


Motorerne er forsøgt startet for at få skyllet kølesystemet igennem med ferskvand. Det lykkedes at få gang i den 6-hestes Suzuki efter mange forsøg, men to-takteren til Birtes "Esther II" kan jeg ikke få til at køre. Det betyder, at den lille båd må slæbes til pladsen af "Esther" efter søsætningen.