Forår 2011

Større billeder


Ledig mastekran 2. maj.


"Esther" er sejlklar ved B-broen i Toreby Sejlklub, 2. maj.


Et kig ind i masteskuret.

På vej mod vandet. 29. april.


Sminkningen er i gang på "Esther".


Bundmalingen er smurt på 25. april.


Også naboen på vinterpladsen har travlt.


"Esther II" svæver over husbådene i Sakskøbing 15. april.


Sejlklubbens formand, Palle Danielsen, sørger for en sikker afsejling efter søsætningen.


Flaget er hejst i roklubben bag "Esther II" i Sakskøbing 26. marts.


En gammel dame er defloreret 10. april, og behovet for sminke er tydeligt.


Bølgen er fotograferet fra Kullen i op til stormende kuling 8. april.

Til sidens top

Nu venter vandet

1. maj
Masten blev gjort klar i dag. Hjul og wirer blev spray'et med en olie-film, og sejlskinnen fik samme smørelse. Lidt lak og en smule pletmaling burde nok være påført, men skaderne tåler sikkert en sæson mere fremme i lyset - og højt oppe.

En ledig mastekran er en svær fristelse, og det blev derfor til endnu en køretur til sejlklubben søndag aften, og længe varede det ikke, før kranen var ledig. Atter i år sagde jeg nejtak til en venlig hjælper, der havde lånt den lange bådshage til de obligatoriske øvelser med at bringe vanter, stag eller skøder om på den rigtige side af salingshornet.

Mit system til rejsning af masten er ganske enkelt, men det virker bedst i let vind og roiligt vand uden strøm. Masten hejses halvt op, så man kan nå at binde foden fast til "fisken", på dækket med et kort reb. Så hejser man masten yderligere til vejs, og båden, løst fortøjet, bliver trukket til et punkt, hvor "fisken" er næsten i lod under kranhjulet. Så fortøjes båden fastere, og masten sænkes, så foden kan anbringes i "fisken". De fire undervanter er ordnet på forhånd, så de hurtigt kan sættes, og med dem står masten stabilt.

Nu kan man sådan set godt sejle fra mastekranen og lade den næste i rækken komme til, men i dag var der ingen række, så jeg kunne sætte øvrige vanter og stag med masten hængene lodret i kranen.

Det skal lige tilføjes, at øvelsen i dag trak meget længe ud, fordi vinden tog til og trak kraftigt i masten, mens den hang i luften. Kranen er håndbetjent og meget tung at presse op mod vinden. Megen hiven og trækken skulle der til, før undervanterne var sikkert sat.

Et af agterstagene havde på mystisk vis unddraget sig den grundige udredning af alle snorene, før masten blev hejst op, og der venter et større arbejde med den lange bådshage, før staget kan sættes i lige linie fra fæstet i mastens top til klampen agter på rælingen. Det er et job, som kræver gode øjne og et godt dagslys, så det venter til i morgen, ligesom fotografierne, bommen og montering af sejl og skøder.


Agterstag og skøder kom nogle gange over salingshornene, før dette virvar var redet ud.

29. april
Efterhånden kan søsætningen hvert forår ikke give nervøse trækninger, men i dag stod en hård vind til kuling ind over havnen fra øst. Den fik bådene til at svaje i gjorderne under Stubbekøbing Maskinværksteds store, kørende kran, og skabte betænkeligheder ved udsigten til kaos under sejladsen til pælepladsen, hvor sidelinerne manglede efter vinterens isdække.

Hen over middag var turen kommet til "Esther". Motoren startede atter i første forsøg og spandt som en symaskine. "Husk lige at starte motoren", sagde en venlig hjælper ved forfortøjningen, da jeg skulle sejle fra søsætningskajen. "Den er startet", svarede jeg.

En del rebtrick måtte der til med agterfortøjningerne, før den kraftige vind kunne blæse "Esther" ind på pladsen. De mange cirkusagtige situationer i havne rundt omkring har omsider lært mig en smule tålmodighed, og at det er bedre at bruge reb og bådshage end motor det sidste stykke ind på en plads.

Nu ligger hun der så igen, det gode gamle skib, og venter på sæbe, olie, udstyr og mast og sejl.

Sommervejret er ved at være forbi for denne gang, hævder meteorologerne. Det bekymrer os ikke. Vi er i maj måned i overmorgen. Det kan vel nå at blive sommer igen.

26. april
Farvehandleren kunne ikke blande maling efter Pantone-systemet, men jeg fik blandet en mørkegrøn, som med lidt tilsætning af sort og brun ramte fribordsfarven ret præcist.

Marlene Dietrich (1901-92) var på ældre dage ikke sminket i samme grad, som "Esther" blev det i dag med grøn, brun og hvid maling oven på tørrede lag af plastisk træ og epoxy, der meget gerne skulle gøre kahytten mere regntæt.


Marlene Dietrich i 1976 - 75 år gammel.

25. april
Nu kan det regne og blæse, hvad det vil, indtil på fredag over middag, hvor den gamle BA 26 skal sænkes i vandet fra kajen i Toreby Sejlklub. Den nødvendige klargøring, som ikke kan finde sted, mens båden er i vandet, er nemlig overstået. Derimod synes sommervejret ikke at være forbi, og regn og blæst er ikke i vente i den kommende uge efter en rekordvarm påske.

Bundmalingen er foretaget i dag, et godt lag overalt denne gang. Ingen rødspættemaling i år. Motoren har igen være startet med søvands-slangen nedsænket i en spand, der fik frisk ferskvand fra hanen på vinterpladsen. Det er en god ide at kontrollere impelleren efter vinteren. Suger den søvandet ind, som den skal? Det gjorde den. Grøn kølervæske og siden ferskvand sprøjtede ud, mens motoren fik lov at køre varm.

Fribordets grønne lak er noget plettet efterhånden, og pletmalingen må desværre fortsætte endnu en sæson på grund af tidnød efter håndværkerfusk på huset i Hjelm. Fotografier og et godt øjemål synes at vise, at farven er Pantone 445 C og EC, og den håber jeg, en farvehandler kan blande i en mindre prøve-dunk, således at fribordets ridser for en gangs skyld kan få samme farve, som båden blev lakeret med tilbage i 2001, da Preben Juul restaurerede den i Århus.

Dækket er stadig utæt, men kan nok tætnes her og der. Derimod lykkedes det at reparere rælingslisten på bagbord side med epoxy og nye skruer.

15. april
Birtes sejlbåd blev sejlklar i løbet af i dag. Sakskøbing Motor og Sejlbådsklub havde allieret sig med "Storebror", der er en meget stor kørende kran med en lang arm, der kunne svinge bådene direkte fra vinterpladsen og ud i havnebassinet. Det skete for lille "Esther II" ved halvnitiden.

Erik Ringsing, hvis plads i havnen, vi låner - så låner han båden af og til - var frisk på at sætte masten op med det samme. Det gjorde vi så henne på pladsen ved Roklubben.

Erik har sat mange antennemaster op i sit arbejdsliv, og hans erfaringer herfra kom til fuld udfoldelse. Nu er masten rejst, sejlet er monteret, det nye ror er sat på, motoren er parat til drift, og kahytten er ryddet.

Kun roret mangler. Det gamle var blevet noget løst i det, og jeg byggede et nyt af vandfast krydsfiner, der var til overs fra luge-konstruktionen. De gamle beslag af rustfrit stål kunne genbruges ligesom rorbladet af jern. Nu tørrer lakken hjemme i udhuset.

10. april
April bliver våd og kold, sagde meteorologerne i marts. Indtil nu har april været solfyldt med sommervarme af og til, og en forbigående storm, vi fik snerten af på vej sydover i fredags fra den årlige udflugt til Hornborgasøens tusinder af rastende traner.

Birtes sejlbåd på vinterpladsen i Sakskøbing har allerede fået bundmaling - en hurtig og nem omgang, da hun havde smurt den grundigt sidste år.

Gad vide, hvordan motor, batteri og diesel har klaret vinterens lave frostgrader og snestorme?

Spørgsmålet fra i vinter blev besvaret i dag. Det var fristende at trykke på startknappen, efter at presenningen var fjernet i 17 graders varme. Bare et tryk for at prøve. Motoren gik i gang med det samme og fik lov at køre i nogle sekunder. Vor nabo på pladsen i Sakskøbing fortalte ganske vist i går, at en motor med varmeveksler kan undvære søvand en halv times tid - indtil 70 grader. Men jeg skal ikke eksperimentere.

Nede i kahytten lå plasten stadig for at beskytte mod vinterens indtrængende vand. Alt var knastørt.

Meget arbejde venter indtil søsætningen sidst i april. Rælingen skal have en gang epoxy henne foran, hvor karmen er gået løs. Lugen over nedgangen til kahytten trænger til slibning og spartling af revnerne. Måske skal der monteres en ny krydsfinerplade.

 

Større billeder


Sejlklar 2. maj.


Toreby Sejlklub 2. maj.


Søsat 29. april.


25. april er bundmalingen færdig - en grundig omgang i år.


Her svinger "Esther II" ind på sommerpladsen i Sakskøbing, 15. april.


Parat til sommerens sejlture fra Sakskøbing. 15. april.


Her er Götakanalen ved Sjötorp 5. april. Det er næppe sådan, sejlerne husker kanalen.


Skærgården syd for Uddevalla i Bohuslen var derimod isfri 8. april.


Torekov lystbådehavn 8. april.


Langt fra havet ligger den norske nationalpark, Rondane, her fotograferet 7. april.

Til sidens top