Sejlerturister på Guldborg Sund.
|
Trusler forude 29. januar Det siger sig selv, at brovagt og sejlere skal være kvikke i optrækket for at få lodset de mange danske, tyske, hollandske og svenske sejlerturister igennem i de korte pauser mellem godstog og passagertog på Frederik den IX's Bro - hvis da broen overhovedet ombygges, så den kan hæves. Guldborgsund Kommune har mange smukke målsætninger, som ser godt ud på papiret, men som ofte er i indbyrdes konflikt. Kommunen vil det hele: Turisme til lands og til vands. Smuk natur. Godt miljø. Et udbygget erhvervsliv (på industri-samfundets forældede præmisser) og et progressivt landbrug, hvis naturødelæggelser er i fuld gang. Og så skal der da også lige tages hensyn til pengestærke folk med tvivlsomme løfter om lokale arbejdspladser. Guldborgsund Kommune har på smukkeste vis fremhævet sejlerturismen i et høringssvar til Femern-forbindelsen. Sejlerne skal kunne passere Frederik den IX's Bro og Guldborg Sund - så længe kommunen ikke selv skal betale for det. Når retten til fri passage gennem sundet, der er internationalt gennemsejlingsfarvand, koster Guldborgsund Kommune penge til betjening af broen i Guldborg, vejer pengene tungere end de smukke målsætninger og søfartens lovmæssige rettigheder. Så lukker og slukker broen midt på eftermiddagen i to af sæsonens måneder og syv aften i resten af sæsonen - hvis det står til byrådet. Sejlklubber i Nykøbing, Nysted og Guldborg har allerede protesteret og advaret imod indskrænkninger af Guldborgbroens åbningstider - især i månederne april og september. Herfra "Søndagssejlerens" beskedne platform skal der lyde en opfordring til læserne - hvis de stadig findes: Studer de tilgængelige informationer om Femern-projektet og Guldborg-broen og send protesterne til rette vedkommende, hvis I er enige Femern-forbindelsen, publikationer
|
---|---|
Større billeder
|