Forår 2012

Større billeder


Kranen har fat i den gamle skude. Nu venter vandet.


"Velkommen hjem", sagde min venlige nabo, da han havde hjulpet med fortøjningerne.


Parat til forsinket søsætning - i morgen?


"Tak for hjælpen" fra sejlklubbens pladsformand til mekanikeren.


Her er det faste hold af flaghejsere i Toreby Sejlklub. Arne Reitz (i smoking) til venstre og Finn Jørgensen, der ikke kunne nå hjem at skifte tøj efter opdagelsen af det nye "påklædningsreglement".


Bagbords side af kahytten er repararet og synes at være tæt.


Lille "Esther II" syner kun lidt i luften mellem vinterplads og Sakskøbing Havn 13. april.


Lapperierne fra i fjor holdt ikke længe.


Flot - billedet er fra 2011. Ambitionerne lever endnu i 2012.


I Toreby Sejlklub er der folk, som kan "krammet". Her er nye el-standere på broen, hvor "Esther" gerne skulle ligge fra 20. april.


En rigtig sejler går op i, hvordan sejlene er sat, og i hvilken stand de er i. Er man en halvgammel pensionist, er det snarere skrue og motor, som tiltrækker sig opmærksomheden forud for sejlersæsonen. Begge dele har det godt i foråret 2012. Desværre synes zinkanoden at være forsvundet fra skruen i vinterens løb. Den må fornyes.

Til sidens top

Klar med besvær

21. april

I dag lykkedes det. "Esther" ligger nu på plads i Toreby Sejlklub og venter på lidt lak i kahytten, en smule tætning mod regn og søsprøjt, maling og lak på de værste pletter - og mast og rig, måske en gang i næste uge.

Efter et godt råd under frokosten i klubhuset, skruede jeg låget af til impelleren. Der kom nemlig lidt mere damp end vand ud af udstødningen under den korte sejlads fra søsætningskajen til pælepladsen. En genstart af motoren gav ganske vist rigeligt kølevand, men var det nok?

Det er en god ide at huske at lukke søventilen, før man åbner det lille hus, impelleren snurrer rundt i. Den store mængde vand, der fossede ud og landede i sumpen, kunne ikke alene stamme fra rørene over impeller-huset. Det gjorde den heller ikke. Vandstrømmen standsede, da jeg huskede at lukke ventilen.

Impelleren viste sig både hel og smidig, og låget blev skruet på igen. Ved dagens tredje motorstart fossede kølevandet ud af udstødningsrøret. Dagens korte flagning blev afsluttet. Det var søsætningen 2012. Nu begynder de dejlige dage på vandet.

20. april

Søsætning. I dag skulle det være - en festlig start på sejlersæsonen. Men det blev ikke i dag. Stubbekøbing Maskinværksteds kørende kran havde en dårlig dag. To gange brød maskineriet sammen, og søsætningerne af Toreby Sejlklubs ca. 90 både lå stille næsten hele dagen, før skaderne var repararet.


Styretøjet er kaput, og hjulene peger hver sin vej.

Det gav anledning til mange hyggelige timer i klubben blandt sejlere, som ikke lod sig gå på af uheldene. Nogle havde ganske vist kun fri fra arbejdet i dag, men i morgen er det lørdag, og i morgen skulle "Esther" så gerne ligge i vandet en gang ud på eftermidagen.

For en gammel gnavpot var det en god oplevelse at overvære den ro og overbærenhed, der prægede sejlklubben på en lang, halvkold og uvirksom dag.

14. april

Klargøringen bliver ikke gennemført efter planer og ønsker i år. En langvarig influenza har lagt tåger og hoste hen over 14 dage - mindst, og der er kun tid til det nødvendigste. Lakering, tætning og bundmaling.

Sejlersæsonen åbnede jo i dag med standerhejsning i Toreby Sejlklub, der altid er en festlig dag med forventningerne spændt op. Det lykkedes også i dag at sikre "Esther" nogenlunde imod begroning. Bundmalingen rakte lige netop til "rødspættevarianten" - pletmalingen, som kun fiskene kan forarges over efter søsætningen på fredag.

Kahytten er blevet tæt i bagbords side. Der siver stadig vand ind til styrbord, hvilket igen fører til reparation af lak og maling indvendig.


Det kniber ærligt talt med overblikket.

Aligevel lykkedes det - med Erik Ringsings hjælp - at få Birtes lille polske sejler til at fremtræde nymalet på fribordet og med bundmaling, da båden fredag den 13. april blev søsat fra vinterpladsen i Sakskøbing.

2. april

Det holder hårdt med at komme lidt ud af de seneste dages voldsomme influenza, men en codymagnyl, kort før noget nødvendigt skal ordnes, mildner forbigående ømhed og feber. Fruen har også lagt sig, og vi må nok blive liggende nogle dage endnu. Et lyspunkt er det, at vejret i marts bød på lune dage til rengøring, maling og lakering. Hvis influenzaen holder stand, kan klargøringen indskrænkes til bundmaling omkring 11-12. april på Birtes båd i Sakskøbing og i løbet af den næstfølgende uge på "Esther" i Toreby.

27. marts

Forsythia-buskene bag vinterpladsen i Toreby Sejlklub er allerede i blomst, og det kan ikke undre. Marts 2012 har sat varmerekord indtil nu med 15-18 grader dagligt den seneste tid. Der er også brug for dage med vejr til udendørs arbejde med "Esther" i år. Tidligere års lapperier på kahytten holder ikke længe, og store områder med lak, laserende maling og mere lak er skrabet af i flager, bejset, slebet og lakeret igen - nogle steder tilsat ny maling. Som en anden "kunstmaler" forsøger jeg at skabe levende overflader på et træværk, som egentlig burde slibes helt i bund. Men det bliver ikke mine 10 håndværker-tommelfingre, der udfører denne mishandling.

Andre halvgamle folk husker måske Fedtmules besvær med en liggestol på stranden i en ældre Disney-film. Sådan oplevedes forsøgene på at tætne kahytten mellem ruf og sider og den efterfølgende behandling. Med penselskaftet væltede jeg en dåse maling - lidt flød ud - fat i kluden - den afsatte tidligere aftørret maling på vinduet - ny klud - så spildte jeg på dækket, og kluden måtte holde for igen - smittede af, hvor den blev lagt - fat i en spartel, skrabe lidt - hold nu hovedet koldt. Efterhånden blev mere tørret væk, end operationerne efterlod. Smukt blev det - på afstand og i dæmpet aftenlys.

Hjemme skal symaskinen frem i de dage, der kommer med ventet blæst og kølighed. Bompresenningen har trængt til syninger i flere år, og gardinerne skal fornys - helst i et stof, som tåler regnvand og søsprøjt, som lapningerne på kahytten næppe dæmmer op for - heller ikke i 2012.

Sejlerkolleger har naturligvis spurgt, om der ikke er meget arbejde med en gammel skude. Joh . . . hun skulle gerne holde min tid ud, plejer jeg at sige - sådan en 15-20 år, til jeg er 87. Således ligger der lidt profetisk overtro i vedligeholdelsen af den gamle BA 26: Så længe båden kan sejle, er jeg også i stand til at sejle den.

Profetisk er det imidlertid ikke, at bådens tiltagende forfald under sminkens dække stemmer godt overens med "den gamle redaktørs" tilstand.

10. marts

Ingen benægter længere, at det er forår med en halv snes varmegrader i den lette dis. I haven er der gult af eranthis. Isen er for længst væk i havnene. Sejlturene i den kommende sæson er rykket ind blandt det sandsynlige.

Vinteren har været "nådig" ved "Esther" - indtil nu. Det er altid med lidt sommerfugle i maven, at man kravler op i båden for at se, hvordan vinterens sne og frost har hærget.

Kahytten var nærmest knastør i dag. Lidt vand lå på dørken. Men i skabe og skuffer var der ingen fugt at spore. Og den bedste nyhed til sidst: Motoren startede i første forsøg - stille og regelmæssigt gik de tre cylindre i gang. Da der ikke blev tilført nyt kølevand, udover vinterens kølervæske i systemet, blev motoren slukket indenfor et halvt minut. Men den virker.

 

Større billeder


I luften 21. april.


Kort køretur til søsætningskajen.


Den gamle Bandholm 26 tager sig bedst ud i gr åvejr med dæmpet belysning, som her den 20. april, hvor "Esther" efter planen skulle være sat i søen.


"Rødspættemalet" står "Esther" i vinterstativet 14. april.


Klar til søsætning 13. april i Sakskøbing.


Kortvarig vinter, 6. april ved Hornborgasjön i Västra Götaland.