Forår 2013

Større billeder


29. april. "Esther" står atter på grund i havnen.


Indsejling efter årets første korte tur, 27. april.


Birtes sejlbåd er klar til luftturen ud i havnen, 25. april.


24. april - nu med mast og bom.


Nabo til sejlklubbens ramslag, 20. april.


Forår i klubben. De sidste både sættes i vandet.


Sen eftermiddag 19. april.


På vej mod sommerens sejlture.


Nogle er allerede ude at sejle. Linerne er sat på plads.


"Donegal grøn". 16. april.


Et hurtigt billede med iPhone 14. april.

Til sidens top

Klargøring og i vandet

27. april

Otte grader og en strid nordvestenvind ned gennem Guldborg Sund forkortede årets første sejltur til nogle få sømil - frem og tilbage. Et par andre tidligere sejlere tog også en runde. Ellers koncentrerede de andre aktiviteter i Toreby Sejlklub sig om mastekranen og svaberne.

Instrumerne blev hurtigt monteret, og VHF-antennen blev sat til. Alt virkede ligesom sidste år, hvor det ikke lykkedes at få GPS'en til at meddele VHF/AIS radioen, hvor "Esther" befinder sig. Måske lykkes det i år.

Henne i Sakskøbing blev Birtes lille sejlbåd søsat 25. april. NKU var mødt med en gevaldig kran, som kunne svinge samtlige både fra vinterpladserne og lige ud i havnen. Nogle kom højt til vejrs.

Erik Ringsing sejlede "Esther II" til pladsen ved Saxkjøbing Roklub.

24. april

Impellerhuset fik ny pakning i dag, og masten fik "en skraber og en gang lak". En kraftig blæst tørrede lak/bejdse-blandingen så hurtigt, at masten var tør efter et par timer.

Jeg kan ikke tåle at se en ledig mastekran. Det er en gammel erfaring, og den har ofte ført til langvarig baksen med mast og kran, fordi kranen ofte har været ledig af den simple grund, at det blæste for meget. Således også i dag.

En strid sydvestenvind gjorde det vanskeligt at holde kran og mast med vinden tværs, men et reb-arrangement låste kranens retning, hvad låse-skruen ikke formåede.

Miljøministeriet var på inspektion ved havnen, og en venlig "inspektør" tilbød sin assistance. Men jeg siger altid pænt nejtak i tiltro til mit "system", hvor mastens fod tøjres til båden med et kort reb, mens masten hænger i kranen..

Blæsten tog til, og der skulle ekstra snore i luv vanter for at få styr på masten, som stadig hang skråt i kranen. Langsomt kunne undervanter og sidevant strammes op i vindsiden, mens for- og agterstag stabiliserede foretagendet. Timer gik. Omsider stod den skrå mast stabilt nok til, at tovet til kranen kunne fjernes, og "Esther" forhales med agterstavnen tøjret i vindøjet. Presset på masten forsvandt. Vanter og stag blev sat. Tilbage på plads 15 måtte motoren igen mase gennem havnens mudder, lavvandet som det var.

20. april

Måske har andre motorister gjort samme erfaring: Eftertanke og nye undersøgelser af kølevandets udebliven tydede på, at hele udstødningen endte indebords. Og ganske rigtigt: Eksplosionen ved første start på land må have fået udstødningsslangen til at hoppe fra lige før saltvands-ekspansions-beholderen dybt nede under kistebænken.

Der skulle mange forsøg til - med hovedet nede i mørket - før det lykkedes at spænde slangen godt fast. Jeg skal ikke trætte med de olierede og snavsede detaljer.

Nu kan det nok være, at udstødningen med rigelige skvæt af kølevand kom den rigtige vej ud agter. En stor lettelse. Motoren fik lov at køre varm i tomgang og kortvarigt på en arbejdshastighed på 2000 omdrejninger. Alligevel tør jeg ikke stole på reparationen, før samlingen er efterspændt og dobbelt sikret. Sikringen består af to skråtstillede spændebånd over et lag bitumen tættemasse, samt en "clamp" på slangen med fastskruet forbindelse til skroget.

19. april

Det gik gelinde altsammen. Søsætningen skete som bebudet sidst på eftermiddagen - blæsende og halvkøligt. Nede i vandet startede motoren ved første lette tryk på knappen, men hvor blev kølevandet af?

Nu kan man godt sejle et kort stykke på motorens interne ferskvandskøling, men der skal unægteligt havvand til af afkøle ferskvandet, og det vand forlod ikke udstødningsrøret agter, mens "Esther" blev sejlet om til pladsen. Og her svigtede styringen.

Det havde sin naturlige forklaring. Vandet var for lavt. Mudder spærrede adgangen mellem pælene. Heldigvis stod tre stærke mænd parat med reb, og "Esther" blev halet ind gennem mudderet.

Kølevandet løb ud i sumpen, viste det sig. Er en ledning utæt? Impelleren viste sig intakt. Defekten må rettes under alle omstændigheder. Der venter en grundig undersøgelse - måske professionel hjælp.

Min nabo i vandet, Ole, der sejler Bandholm 27, advarede om, at Volvo Penta skal køres varm, før vinterkonserveringens frostblanding trænger ind. Hans motor er imidlertid kun forsynet med et kølevandskredsløb. "Esther's" motor har to.

16. april

To dage med sommerligt vejr - 20 grader i går og 17 grader i dag - har sat skub i klargøringen. Bundmalingen fik første prioritet, og i dag vovede jeg den hjemtagne "Donegal grøn" til fribordet, som års havnemanøvrer og forskellige farveblandinger at lappe med havde gjort noget spættet. Først fik fribordet en let håndslibning med fint sandpapir, siden en aftørring med terpentin.

Resultatet blev overraskende: Ekspeditricen på Masnedø sagde, at farven var smuk sort. "Den er ikke sort" hævdede jeg. I dag var den nærmest flaskegrøn. Det var ikke meningen. Arne nede i sejlklubben kunne berolige: Den gamle var bare falmet. Lakken var nem at påføre med dyre lakpensler. Det svarer sig åbenbart at købe eksklusivt.

Slibearbejdet kom også i gang uden våd maling i nærheden. Noget af træværket ser fælt ud. Det må camoufleres. Der er ikke tid til andet. 2013 ligner på dette punkt alle de andre år.


Ditlev fejrer fem-års fødselsdag 16. april.

14. april

Klargøringen er omsider begyndt for alvor søndag, hvor temperaturen for første gang i måneder er over 10 grader, nemlig 15,5 midt på eftermiddagen.

Den 28. juni er vi mellem 20 og 30 gamle studenter, årgang 1963, fra Nakskov Gymnasium, der samles til skoleafslutningen for at fejre 50 års jubilæet. Eftermiddagen og noget af aftenen tilbringer vi på restaurant "Fjorden" på Hestehovedet, og jeg har tænkt mig at sejle til dette jubilæum som en start på den årlige sommersejlads med Ejvind og "Baloo". Det kan nok øge motivationen for at gøre "Esther" præsentabel. Sejlklar er hun med en frisk motor og nye hjul til genuaskødet.

 

 

Større billeder


Guldborg Sund 27. april.


Træstammer venter på udskibning i Nykøbing F.


Nymalede båker ved Ny Kirstibebjerg.


Toreby Sejlklub.


Højt til vejrs i Sakskøbing, 25. april.


25. april med mast og bom.


19. april. På vej til vandet.


Flagene sættes efter søsætningerne 19. april.


Formiddagståge over havnen i Nykøbing, 16. april.


Sommerdag i Toreby Sejlklub 15. april.


Hvad gør den udrangerede "Omøsund" her? Færgen er på vej ind i Sakskøbing Havn, hvor den skal bygges om til et flydende klubhus. Færgen ankom 15. april og blev modtaget af mange mennesker - nogle med dannebrogsflag.

Til sidens top