Forår 2014

Større billeder


Sådan ser det bestilte cockpittelt ud på en 26 fods Jenneau. Forreste bøjle erstatter sprayhood-støtten.


Årets første lille sejltur på Guldborg Sund er lige begyndt.


Masten er sat på "Esther", mellem "Mona" og "Jane".


Aktivitet ved mastekranen i Toreby Sejlklub. Fra en bådsmandsstol kan man lige ordne de sidste snore. På "Esther" måtte storsejlsskødet et par gange over salingshornet, før alle snorene sad rigtigt. Det lod sig gøre med en dunk bundet i enden af skødet. Dunken blev herefter løftet over ved hjælp af den meget lange bådshage, jeg altid har med ombord.


"Esther" køres til havnebassinet.


Her i havnen bliver den sidste rengøring, maling og lakering foretaget, før masten kommer på plads.

Til sidens top

I vandet

5. maj

Sprayhood'en står ikke til at redde. Den er krøbet så meget i vask, at de fleste fæster på båden skal flyttes, tilmed så meget, at forruden kommer til at ligge temmelig fladt. Det vil ikke virke - og synet bliver ikke smukt. Det viste forsøgene i dag.

I stedet må sejladserne foregå, som de har gjort de senere år, hvor sprayhood'en har været slået ned for at lette udsynet. Og i havnene har jeg et projekt på trapperne: Et justerbart cockpittelt, der netop er bestilt fra England. Der er snore og bøjler, som passer til "Esthers" bredde på 2,40 meter, og teltet kræver ikke sprayhood. Om en halv snes dage skulle pakken ankomme, som forhåbentlig vil forsøde blæsedagene i havn.

2. maj

Sejlturene bliver uden sprayhood - i hvert fald i den første del af sæsonen. Den gamle sprayhood var slidt, og ruden var mat. Et eksperiment med forstærkninger af slidte steder med tekstil-tape samt en omstændelig isætning af en ny, klar rude ved hjælp af epoxy-lim lykkedes ganske vist. Det så nogenlunde ud. Men da sprayhood'en skulle monteres, viste det sig, at den var krøbet i vask - ca. syv cm. manglede.

I stedet var der trøst at hente i en rask lille sejltur - årets første - ni sømil frem og tilbage til og fra Hjelm Strand. Vejret var køligt med en bleg sol og jævn sydøstlig vind. Strømmen gik ca. en knob sydover. Motoren spandt. Og udsynet var perfekt - uden sprayhood.

1. maj

Klokken syv morgen 1. maj på arbejdernes internationale fest- og kampdag var der ganske tomt i Toreby Sejlklub og derfor heller ingen ved mastekranen. Herover til udrustningskajen sejlede jeg den nymalede og nylakerede båd, efter at den ligeledes nymalede og nylakerede mast var kørt derhen. Nu kunne den gennemprøvede procedure begynde.

Det gik godt, omend vinden friskede noget fra nord, og jeg måtte tøjre mastekranen, således at masten hang lige over "Esthers" mastefod. En kort snor mellem mast og fod holdt masten på plads. Undervanter og forstag blev sat lidt efter lidt, mens masten stadig hang i kranen. Agterstagene fulgte efter, og kranen var overflødig og blev drejet på plads.

Ude i havnen myldrede kajakroerne. De havde vand nok. Det havde "Esther" ikke, da hun skulle ind på pladsen mellem "Jane" og "Mona". Mudderet stod højt, idet vandstanden var nær det normale, og fuld kraft frem mellem pælene bragte blot "Esther" skævt ind - forbi den rende, som må være pløjet efter søsætningen. Ved hjælp af forfortøjning og noget motor frem og bak lå hun nogenlunde lige.

"Nymalet og nylakeret". Udtrykket dækker i år over en forholdsvis heldig udgang på de sidste aprildages sysler. Heller ikke i år blev jeg skånet for klatmalerens klassiske "mareridt": En forkert håndbevægelse afsætter en hvid plet på det nylakerede træværk. Man griber bagud efter en klud, men må lige støtte med en hånd. Den lander på en klistret overflade - lakeret men ikke tør endnu. Et ekstra drej på huk efter kluden får bøtten med hvid maling til at vælte om på dørken. Terpentinen kan netop nås. Kluden vædes grundigt. Den hvide maling på dørken går i opløsning, pletten på træværket er næsten væk, men kluden afsætter hvid maling fra dørken. Hånden klister af lak. Man rejser sig forsigtigt op. Mere terpentin. En ren klud. Så ser det vist pænt ud det hele. Bortset fra hænder, bukser og bluse.

25. april

Morgenkaffe og morgenbrød. Smørkage og ost. Det er traditionen i Toreby Sejlklub, når bådene skal i vandet - og såmænd også, når de skal på land igen. Denne morgen var sommeren kommet på forskud med sol og 15-17 varmegrader.

Efter et par timers snak med sejlerkollegerne var turen kommet til mig. Nu skulle "Esther" i vandet, og det ville vise sig, om motoren i virkeligheden blot havde manglet denne aftapning fra brændstof-forfilteret, som jeg var 10 dage og en ny filter-skål om at finde ud af.

Søvandsventilen var åbnet, da "Esther" var hejst ned i havnens vand. Gløderørerne blev tændt, og så startmotoren. Motoren gik i gang med en lav lyd - ingen rystelser - og sådan blev den ved, næsten lydløs, under den korte tur til pælepladsen. Gad vide, hvor længe maskinen har trængt til at få rent brændstof sidste sommer?

Større billeder

Forår.


Det faste billede af udsigten nord på i Guldborg Sund mod Hjelm Strand.


Nykøbing i bleg maj-sol 2. maj.


Pandebjerg med Axel Castenschiolds "Marieholm 25" ved broen.


Nu får brovagten atter travlt på Frederik IX's Bro i Nykøbing.


Sol og 11. grader 1. maj. Masten er monteret. Kun storsejlet mangler.


Find Larsen laver et mesterkast til Ole Pyndt, som nu kan hale "Shanty" på plads.


Sidste billede på vinterpladsen i dette forår.


Solsort ruger på æg i masteskuret. Mastens ejer har erklæret, at han ikke skal bruge masten, før ungerne er fløjet fra reden.


Søsætning 25. april i Toreby Sejlklub.

Til sidens top