Forår 2014

Større billeder


Denne tegning tog det nogen tid at tyde, men det er udluftning af motoren, det drejer sig om.


Her er brændstofforfilteret med glasskålen, som sprak, da skruen blev strammet for hårdt. På Masnedø Marinecenter oplyste man, at glasskålen ikke er sikkerhedsgodkendt. I stedet solgte man mig en beholder af metal.


På vinterpladsen med motorproblemer 20. april.


Slibningen er i gang 15. april.

 

Til sidens top

Motorvrøvl

9. maj

Otto Johansen, LF-Bådservice, mødte præcis på det aftalte tidspunkt for serviceeftersynet, og ham kan man lære meget af. Blandt andet sørgede han for, at stævnrøret (?) blev smurt og udluftet. Det har jeg hørt, at andre gør, men har ikke vidst hvordan. Han kontrollerede hævert-modstanden, der er en lille blød plastiksag, som forhindrer, at motoren løber fuld af vand, og han forebyggede vand i brændstoffet ved at tætne dæksel og kontrollere, at også ledningerne var tætte.

Motoren gik ellers perfekt og har nu fået ny motorolie, gearolie og impeller samt diverse filtre. Måske vil det nytte en stakkels læser at få at vide, at motorrummet bør holdes så tørt som muligt. På "Esther" må jeg i hvert fald sørge for, at generatoren ikke irrer yderligere. Ligeledes sikres kistebænken med batterierne yderligere mod fugt.

22. april

Det viser sig, at man kan have nytte af at læse de forskellige brugsanvisninger, der følger med meget af det nymodens grej.

Det 10 dage lange forløb, hvor Volvo Penta D 1-20 har skrantet, kunne tydeligvis være undgået, hvis jeg fra begyndelsen havde vidst, at man kan (og skal) tappe vand fra vand-udskilnings-filteret - brændstof-forfilteret - hvis eksistens jeg ikke en gang kendte.

I instruktionsbogen står der, at filteret er ekstraudstyr, og der gik flere dage, før jeg opdagede det under en aftagelig bundplade nede i kistebænken.

Planen gik derefter ud på, at jeg kunne fjerne glasskålen og tømme den et passende sted. I samme ombæring ville jeg suge al brændstof ud af tanken. En tom 20-liters dunk var parat, og to 10-liters dunke blev fyldt med frisk diesel.

Det lykkedes minsanten at skille forfilteret ad, så væsken løb ned i bådens sump, og jeg fik også sat delene sammen igen og anbragt skruen rigtigt uden at tabe noget ned i bunden af skibet. Da forfilteret således blev skruet sammen - med et lille ekstra nyk, faldt der alligevel noget ned, hørte jeg. Det viste sig at være glasset, som var splintret af skruens stramning. Amatør. Rød Orlik var ikke for skrap en tobak i denne situation.

En ny skål - nu af metal - måtte jeg hente i Masnedø Marinecenter, hvis service var forbilledlig. Ekspeditricen vidste god besked, og jeg fik, hvad jeg havde brug for.

Tilbage på "Esther" skruede jeg forfilteret på plads og besluttede at vente med at tømme dieseltanken. Det kunne jo være, at tømningen af filterskålen var nok til, at maskinen fik brændstof uden vand i. Nu opdagede jeg også, at der sidder en lille plastik-hane under filteret. I stedet for at demontere det hele, kan man dreje lidt på hanen, så væsken kan løbe ud.

Da jeg udluftede motoren, var der ikke bobler som tidligere i det brændstof, der dukkede op fra udluftnings-hullet efter brug af håndpumpen, og straks startede motoren og kørte jævnt i frigear i ca. 10 minutter med kølevandsforsyning via en slange til søvandsfilteret. Otto Johansen, LF-Bådservice, kunne ellers rykke ud i dag, hvis motoren stadig ikke ville starte. Nu har vi aftalt et serviceeftersyn i havnen 9. maj.

21. april

På internettet er der mange forklaringer og næsten ligeså mange gode råd om dieselpest, denne frygtede "sygdom", hvis symptomer er en motor, der ikke får brændstof nok, og hvis årsag er bakterier, som stopper tilførslen af diesel her og der i systemet.

Jeg tror stadig ikke, at det er denne skrækkelige dieselpest, som er årsag til, at "Esthers" motor ikke kører ret længe, før den hakker og går i stå. Brændsof-forfilteret, som er lokaliseret nede under kistebænken, viser ikke tegn på pest. Men trods ihærdig udluftning, går maskinen i stå og kan først startes efter ny udluftning.

15. april

Med en lille hævert til udsugning af olie lykkedes det hurtigt at suge luften ud af Volvoens brændstof-system. En smal plastikslange passede i skruehullet på motorens udluftning, og så blev der pumpet luft ud i luften og lidt diesel over i en spand.

Nu kørte maskinen til min store lettelse. Den fik vand fra en slange til søvandsfilteret, og omdrejningerne kunne tilpasses, så vandforyningen passede. Et kvarter til en halv time snurrede maskineriet.

Nu kunne slibningen af kahyt og cockpitkarm fortsætte, og bagefter fik det fritslebne træ en gang nænsom bejdse, som min bådebyggersøn, Rasmus, har lært mig.

12 april

Ganske vist lykkedes det at få de flade batterier på "Esther" ladet op, så motoren kunne starte, men den gik i stå igen. Jeg så min bankkonto svinde ind med besøg af bådservice og nye reservedele, men kom så i tanke om udluftning af motoren.

Tilfældigt lå et fugtigt eksemplar af instruktionsbogen i båden, og jeg fulgte brugsanvisningen, hvorefter motoren startede igen og kørte endnu et stykke tid. Men der skal vist luftes meget ud med den lille bitte pumpe, som motoren er forsynet med. Det vil tiden vise.

 

Større billeder

Forår.


Efter en uge med varmt og solrigt vejr, mangler der stadig megen pudsning, slibning og maling, selvom fortografiet lyver en del. Jeg skyder skylden på motorproblemerne. Koldt vejr er også hørt som forklaring i år.


Birte tog et billede, da vi var færdige med bundmalingen 20. april.


Ejvinds "Baloo" køres til søsætningsbassinet i Sejlklubben "Sundet" 15. april. Motoren startede i andet forsøg, melder Ejvind fra København..


Til sidens top