Forår 2014

LINK TIL FÆRØERNE-ALBUM OVERSIGT

Større billeder


"Norrøna" i Hirtshals 8. marts.


Hurtiggfærgen fra Norge for indadgående til Hirtshals.


"Norrøna" på vej i Nordatlanten søndag formiddag den 9. marts.


Yngre herre på soldækket.


Fra indsejlingen til Torshavn.


Nu venter Færøernes luksus-veje og tuneller.


Sidste tur gik til Kirkebø om aftenen den 13. marts.


Soldækket ved afgangen fra Torshavn.


Bølgegang i stormen "Carl", fotograferet fra 8. dæk ca. 22 meter over vandlinien.


Klik på billedet for at åbne et stort - i nyt vindue.

Til sidens top

Med "Norrøna"

8. marts


Trossemændene ved "Norrøna" i Hirtshals 8. marts.

Nordatlanten er lukket vand for "Esther". Men andre fartøjer går ikke af vejen for søvejen til Torshavn. "Norrøna" sejler fra Hirtshals lørdag den 8. marts, og vi er ombord med bilen, forberedt på lidt af hvert på det 165 meter lange og 34 meter brede skib.

To dybe stormlavtryk skal nemlig passere Færøerne med over 14 meter høje bølger. Ifølge prognoserne er det værste forbi, når vi når Færøerne 10. marts tidligt om morgenen. Er vi heldige, når bølgerne kun seks-otte meter, viser den norske udsigt. Men kaptajnen har bebudet en hæderlig sejlads mod Orkney-øerne i nat med bølger på 3,5 meter, og i morgen tager han bestik af vejr og bølger mod Torshavn. Da vi afgår fra Hirtshals, lyder festlig musik i højttalerne. Bare de ikke spiller "Nærmere Gud til dig", ytrer fruen muntert.

I kahytten mærker vi kun en duven i skibet, og i mørket ses et fjernt lys stige og falde en smule ude i horisonten. Gangarten på skibet er blot lettere svajende.

9. marts

I køjen kunne man følge skibets lette tumlen i nattens bølger. Af og til rystede "Norrøna" ved mødet med en bølge, men nattens uro var for intet at regne imod Vejrø Havn i "Esther" i 2012, da lette bølger fra Smålandsfarvandet forstærkedes og cirkulerede rundt som en mini-tsunami inde i det "umulige" havnebassin.

Endnu ved middagstid søndag havde kaptajnen ikke annonceret det forventede ankomsttidspunkt til Torshavn i morgen og ejheller hans manøvrer for at undgå det andet stormvejr, der skulle fyge over Færøerne i weekenden. Solen skinnede mildt hele formiddagen over de faste rygere på soldækket.

Da internettet ombord er ubehageligt dyrt, kniber det med at finde ud af "Norrønas" position, men vi sejler sydligere end sædvanligt for at lade stormen passere Færøerne, før vi ankommer. Ved 16-tiden meddelte kaptajnen, at vi nærmede os farvandet mellem Skotland og Orkney-øerne, og at kursen derfra sættes direkte mod Færøerne.

Vinden forventes mellem 10 og 18 meter i sekundet på den resterende sejlads med moderat til høj sø, op til seks meter. "Jeg troede, vi havde blæsevejret i nat", sagde en dame. Vi bliver klogere. Ankomsten ventes forsinket fire timer - til klokken ni formiddag.

Ved 19,30 tiden er der lys at se i mørket under den rolige sejlads. Det er det nordligste Skotland mod styrbord, får vi at vide, mens vi også ser fyr og lys til bagbord: Orkney-øerne. Skipperen har valgt en gammel vestlig rute, fortæller en færing ombord. Den brugte man - mellem England og Færøerne - under krigen, da Færøerne var besat af englænderne.

Efter en biografforestilling ombord er vi for alvor ude af læet under Skotland, og "Norrøna" hugger i søerne. En pipe tobak på soldækket frister, og vel oppe med pipen tændt høres en jysk kommentar til vejret: Det trækker slemt herude. Mon ikke man skulle gå ind på sofaen?

10. marts.

"Norrøna" huggede i bølgerne nordpå fra Orkneyøerne, og selv om man næsten intet hørte til motorerne i kahytten, blev der påfaldende stille ved ettiden natten til mandag. De voldsomme rystelser gennem hele skibet, når stævnen mødte en bølge, hørte op, og skibet begyndte at krænge og rulle temmelig voldsomt. Tingene i kahytten væltede og faldt ned fra det lille bord. Ude over havet stod månen med sin spejling i bølgerne, og vi kunne se, at skibet drejede uden at sejle fremad. Så gik lyset ud for at komme og gå, og endelig forsvinde helt.

Alt var mørkt, da kaptajnen i højttaleren oplyste, at skibets hjælpemotor havde problemer, og at nødgeneratoren ville blive startet, så vi kunne fortsætte sejladsen. Men intet skete. Skibet var stadig mørklagt. Noget senere kom kaptajnen igen med en melding om, at man arbejdede på at løse de elektroniske problemer, og han opfordrede alle til at blive, hvor vi var og forholde os roligt. Nu drev vi åbenbart for vind og vejr i et oprørt Nordatlanten. En af skibets kaptajner karakteriserede for år tilbage "Norrøna" som en flydende flamingo-kasse, når motorerne var sat ud af spillet.

Efter i alt halvanden times driven kom lyset igen, og mange indfandt sig på soldækket for at ryge. Kaptajnen oplyste nu, at vi kunne fortsætte på kursen mod Torshavn. Skibet fik atter fart nordpå, og rulningen tog af og afløstes af den svære huggen i de høje søer. Lidt søvn blev det til indimellem.

Ud på morgenen lagde bølgerne sig en smule for at aftage til et par meter inde under Suderø. Torshavn var ikke langt væk nu. Vi lagde til kaj klokken 10,30 med femogenhalv times forsinkelse, der passede os fint, idet dagens program var en biltur til Vågø før Hotel Færøerne, som er vores adresse i land i tre dage.

På torsdag kører vi ombord på "Norrøna" igen og sejler mod Hirtshals, hvortil ankomsten ventes lørdag ved 10-tiden. Vejrudsigten tyder på en sejlads, der ligner turen herop. Kuling op til 18 sekundmeter. Vi håber "Norrønas" maskineri og elektronik står distancen denne gang.

13. - 15. marts.

"Norrøna" er forsinket af storm mellem Seydisfjørdur på Island og Torshavn. Afgangen fra Island skete i dag klokken 6,00, og "Norrøna" ventes først at ankomme til Torshavn i aften ved 22-tiden, en time efter planmæssig afgang mod Hirtshals. En meddelelse fra Smyril Line til alle rejsende ligger parat til os i hotellets reception: Vi er inviteret til gratis buffet i aften på Restaurant Cavallo tæt på opmarchen til "Norrøna".

Der er trængsel i restauranten, da vi har checket ind ved 19,30-tiden. Folk tager situationen muntert. Lidt efter klokken 22 ser vi "Norrøna" lægge til. Og en time efter kører vi ombord.

Vejrudsigten er ikke god. Et stormlavtryk kommer ind fra nordvest og følger stort set "Norrønas" rute og forventede fart øst om Shetlandsøerne lige ned til Hirtshals, hvor stormen vil løje af ved 9-tiden lørdag morgen - en time før vor planmæssige ankomst. Dette tidspunkt bekræfter kaptajnen i meldingen efter afsejlingen: Vi vil få vind fra 18 og op til 23 meter i sekundet indtil lørdag morgen. Bølgehøjden nævner skipperen ikke, men den er sat til mellem seks og ni meter i den norske bølgeprognose. Kaptajnen oplyser dog, at vi får "medsø", hvilket giver en "behageligere sejlads".

Stormen, der af danske meteorologer har fået navnet "Carl" kommer ind agten for tværs på vej mod Shetlandsøerne, og først nede ved den norske kyst - efter et døgns tid - har vi bølgerne og de nu 22 sekundmeter vind lige agten ind. Langsom løjer vinden til hård vind, der følger os de sidste sømil mod Hirtshals. Ud for havneindløbet meddeler kaptajnen, at "Norrønas" stabilisatorer trækkes ind, og at vi kan vente en del rulning. Ganske rigtigt. Igen skal vi for en kort stund klamre os til gelænderne for ikke at vælte.


Plastpalmen svajer for vinden.

Søsygen indfandt sig ikke under sejladserne til og fra Torshavn. Mon ikke det hjalp at forestille sig, at turen fandt sted i "Esther" på en god dag med en jævn vind og sejlene hejst. "Norrønas" bevægelser lignede "Esthers" - blot i et noget langsommere tempo.

Større billeder

13. - 15. marts.

Bølger under stormen "Carl" mellem Torshavn og Hirtshals 13. - 15- marts, fotograferet ca. 22 meter over havet på "Norrønas" soldæk.

10. marts.


Solen står op over Nordatlanten ud for Suderø efter en heftig nat på "Norrøna".


Første glimt af Færøerne.


Indsejlingen til Torshavn 10. marts.

9. marts.


Fra "Saga Cafe" på dæk 5 den 9. marts.


Boreplatform i telelinsen 9. marts.


Fra agterdækket.


Mellem Skotland og Orkney-øerne.

8. marts.


Hirtshals set fra "Norrøna" 8. marts.


Vandskel ud for Hirtshals.

Til sidens top