Et par kig ud i regnen 12. juli.
|
Juli-udflugter 14. juli Efter fem nætter i Dybvig måtte man jo hjemad. Det foregik over tre timer i rask tempo - 5,7 M/S i starten, men siden 4,5 og 3,5 knob, da vi havde aftalt klokken 13 som mødetidspunkt. Det er ferietid, og det ses på vandet, hvor gæstesejlerne færdes i moderat antal.
Vældige flokke af gæs lettede fra Maltrup Sø og delte sig i mindre flokke i luften over Sakskøbing Fjord. De overdøvede motoren, der gik i næsten tomgang og de 3,5 knob. Fruen ankom. Gensynet er altid dejligt. Rigtig menneskemad af den økologiske slags er også rart. 13. juli
Blæst har afløst regnvejret, og blæsten - op til 12 M/S - er årsag til, at "Esther" bliver endnu en nat i Dybvig Havn. Fruen og den fede hankat Ditlev klarer sig i hinandens selskab derhjemme. I "gamle dage" i slutningen af 1970'erne var Dybvig Havn befolket af talrige fiskere med deres mindre joller og pramme. Sejlbådene forekom store, hvis de var over 24 fod. I dag er den snart 50-årige "Esther" med sine 26 fod den mindste blandt Dybvig Havns gæstesejlere, og kun få lokale sejlbåde er mindre. Man er ved at blive et fortidslevn, hvad båd angår. De gråhårede sejlere ses endnu i stort tal - ofte i de nye og vældige sejlbåde. 12. juli Et lille regvejr tidlig morgen var forudset af DMI, men regnvejret er blevet stort. Det vil vare det meste af dagen her på Fejø, "Solskinsøen". Formummet bag hætter og regndragter styrer tapre sejlere ind og ud af Dybvig Havn. "Esthers" kahyt behøver man ikke at forlade for at nyde regnen. Den siver stadig ind ad ganske få mystiske kanaler, som er vanskelige at lokalisere for at spartle utæthedere med passende materiale. Bådens "livsvigtige organer", Motor, instrumenter, gasapparat, computer og stort set den styrbords køje går fri af det indsivende vand, hvis dryppen ned i et par skåle rytmisk accompagnerer Bachs orkestersuite nr. 2 i h-mol, som smukt strømmer ud af de netop renoverede hovedtelefoner.
11. juli Skalø Havn var tidligere et idyllisk og gæstfrit sted, men er i dag skæmmet af oplag af forskellig art - nærmest skrot, og da udlejningscyklerne ikke har adgang til havneområdet på grund af forsikringsforhold (vi blev bortvist sidste år) gik dagens cykeltur kun til dæmningen mellem Fejø og Skalø. Telefonen er død nu. Opladeren virker ikke. Kongens Mønt er afløst af betalingskort og mobilbetaling. Forhåbentlig tilgiver Fejø Mølle, der lejer cykler ud, at en norsk pengeseddel, som har overlevet i tegnebogen, blev proppet i postkassen i mangel af rigtige menneskepenge. 10. juli Maling, lak, bejdse, olier af forskellig art, pensler og skrabere og klude og børster er omsider lokaliseret ombord, således at renoveringen af kahyttens slidte indre kan gå i gang. Og det skete. Det er godt at have god tid. Dybvig Havn er en fredelig plet. Roen inspirerer til at gøre sig umage og tænke sig om. Sporene fra uheldet med dykpumpen, der forleden sendte byger af snavset vand op i ansigt og nærmeste omgivelser, er borte. For en sikkerheds skyld læste jeg brugsanvisningen i dag, og man bør ganske rigtigt sætte slangen godt fast. I øvrigt må apparatet gerne betjenes af børn, hvis de er fyldt otte år. Havnefogeden sagde i går, at mindre regnvejr altid går uden om Fejø. Fejø er en solskins-ø, sagde han. I dag er øen hjemsøgt af et stort regnvejr, må man tro. Og et blik på DMI's radar-billede over regn i Danmark og omegn bestyrker denne tro. Det er stort, dette regnvejr, og det bliver ved. Inde i kahytten er chancen der for at finde utæthederne. Nogle er vist allerede repareret, men der er et par stykker tilbage. De leverer nu regnvandet ned i skåle og klude et par steder. Det er ikke så slemt, som frygtet. 9. juli
Et par dage eller flere - afhængig af vejret - er reserveret en udflugt til øerne, og første stop blev Fejø, hvor Dybvig Havn endnu ikke var fyldt helt op, da "Esther" ankom fra Sakskøbing i let modvind lidt over middag. Havnens "bedste plads" - inderst ved pælene - var eneste ledige i bassinet, så den luskede jeg ind på, og her stod "Senangs" skipper hjælpsom og tog forfortøjningerne, idet Fruen er hjemme hos vor fede hankat, Ditlev. Tonny fra Sakskøbing Bådelaug råbte undervejs ved Lindholm, fra "Sabine", at der er godt fyldt op på Femø, hvorfra han var sejlet til morgen. Mange andre sejlere nød det gode vejr, der ifølge DMI er en kort pause mellem lavtryk og fronter vest fra, der giver byger, men ikke meget vind i de kommende dage. Nu er der tid til at pusle lidt i kahytten for at reparere på det afrakkede udseende. Batterierne skal skiftes ud. Instrumenterne bør justeres. Nye klude og rengøringsmidler er anskaffet. 5. juli
Men forinden skulle den gamle skriverkarl meget ondt igennem: Den vedholdende regn bliver jo ikke ude i vejret. Den trænger ind i Esthers kahyt og ender nede i sumpen, der har forbindelse til motorrummet. Det indebærer risiko for, at sumpen går over sine bredder, og vandet stiger op omkring motoren. Det må ikke ske. Derfor er der monteret en elektrisk lænsepumpe, der i regnvejsdagene blev aktiveret, således at den tænder, før vandet når helt op til motorrummet. Nu skulle alt være i orden, og jeg kontrollerede i går aftes, at vandstanden var lav nok. Det var den, men der var også regnvand i de andre rum under dørken. Det blev lempet over i sumpen, og jeg aktiverede lænsepumpen ved at løfte en flyder op. Slangen til håndvaskens afløb sad, som den skulle, indtil pumpen af uvis årsag sank helt ned i sumpens snavsede dyb hvor vandet er temmelig beskidt. Så gik slangen af. En stund sad jeg og troede, det var løgn, men det var det ikke: I en tyk stråle stod det nu fedtede regnvand lige op i ansigtet og videre ud i kahytten, indtil jeg dykkede ned i kaskaderne og fik hevet flyderen op, så pumpen standsede. Et nyt forsøg på at få pumpen i gang endte på samme måde. En fontæne af snavset vand sprang lystigt, indtil et nyt dyk ned i springvandet bragte det til standsning. Hvad gør man så? Men begynder at gøre rent. Med sulfo, ajax og kloramin og klude og svampe og nye klude og rent ferskvand fra dunken. Det tog lang tid, imens Fruen var ude at ro. Oppe i det fri var havnens vand lettere spættet af snavset fra sumpens dyb. Et kedeligt udheld. Motoren blev startet, og skruen sat til, så forureningen kunne fordeles i vandet. Det hjalp. Havnefoged Rane kiggede over og fik en orientering. "Det er, hvad der kan ske", sagde han, og det hjalp på humøret. Så sejlede vi næste formiddag - i dag - ud i den friske vestenvind langs fjordens bredder, hvor hejrene og svanerne flokkedes. Den afmærkede rute øst om Askø gav lidt læ for bølgerne, og efter toogenhalv time - mest i modvind - lagde vi ind i Femøs havn, hvor vi kunne vælge imellem flere gode pælepladser. Her i havnen lå Jørn og Bo og Ernst fra Toreby Sejlklub. Atter kom følelsen af at være mellem venner. Cyklerne bragte os til Hr. Strøms sten for enden af Nystængevej. Han var der ikke, så vi lånte den begge to. Vejret var klart med udsigt til Sjælland. Tilbage i havnen kunne vi nyde en udsøgt middag: Kold kartoffelsalat (vegetarisk) samt kolde og tidligere pandestegte mini-fiskefrikadeller fra den flinke havnehøker. 6. juli I vindstille afgik vi mod Sakskøbing 6. juli ved otte-tiden vest om Askø denne gang, og efter tre timers rolig sejlads blev der råbt velkommen til Sakskøbing Havn fra vor klubs flydende klubhus. |
---|---|
Større billeder
Regn 12. juli.
|