Efterår 2019

Større billeder


En slags "kyse" skulle gerne holde regnvandet væk. 8. november.


En betænkelig høj kran, 6. novmber.


Sidste dag i Sakskøbing.


Så kører vi til en lade i Hjelm, 6. november.


En kort regbyge søndag morgen den 27. oktober.


Vinterpladsen efter optagningen. Presenningen mangler stadigvæk, da båden skal tømmes for grej og regnvand. Motoren skal skylles igennem og fyldes med kølervæske. Alt det sædvanlige skal gøres, og alt det sædvanlige når næppe at blive gjort - ligesom tidligere år.

Til sidens top

På land

8. november

Regnvandet fra en våd oktober måned stod højt under dørken i dag, hvor den første af to presenninger blev spændt over "Esthers" slanke skrog. Lænsepumpen kom på arbejde, mens opladeren forsynede batterierne med den nødvendige strøm og mere til. Nu regner det nok ikke ind mere, da presenningen skulle dække kahyt og dæk foran kahytten.

Motoren skal vinterkonserveres, og grej skal køres hjem - intet nyt her - og en større presenning skal spændes op over det sædvanlige spejderagtige sammen-surrede stativ af lægter, bom og spilerstage.

6. november

I morgenmørket kørte Fruen og den gamle redaktør mod Sakskøbing Havn, hvor vi havde sat vogmand Green fra Kettinge stævne. Hans opgave var at hejse Birtes lille båd op på ladet og fragte den til en lade i Hjelm, hvor vi havde aftalt med ejeren, at båden kan stå opstaldet, indtil vi atter har tid til at sejle med den.

I masteskuret fik vi viklet stormasten ud af reb og andres sejl og master og slæbt uden for. Green ankom til tiden. Han fik snart sat båden godt fast på ladet, der var designet netop til bådtransporter. Vi kørte foran mod laden i Hjelm.

Her ventede ejeren heldigvis. Han sad på en slags gummiged med grab og hejseværk og spurgte, om ikke det ville være en god idé, hvis han kørte båden ind i laden i stedet for vogmanden. Jo da. Helt fint.

Nu viste det sig, at kranen på Greens lastbil ragede langt op over ladeporten og for så vidt også kippen inde i laden. God ide at lade gummigeden klare arbejdet. Efter nogle lidt for spændende minutter hang båden i stropperne under "geden", der langsomt manøvrerede ind i bygningens fjerne hjørne og fik sat båden på plads mellem stativerne fra vinterpladsen i Sakskøbing.

"Hvad skulle vi have gjort, hvis ladens ejer ikke havde forudset, at Greens kran var alt for høj", spurgte jeg Fruen. "Så måtte båden stå hjemme i haven".

27. oktober

Sæsonen for sejlture sluttede i dag med den korte tur i dæmringen fra pælepladsen til optagningskajen i Toreby Sejlklub. En kort ventetid sammen med et par kolleger - så blev "Esther" kørt til vinterpladsen og sat på stativet.

Birtes lille sejlbåd kom på land den 25. oktober i Sakskøbing - også tidligt om morgenen. Nu skal bådene tømmes for grej og helst også rengøres udvendigt og om læ, som vi "søfolk" siger om pladsen indendøre.

Herover hænger "Esther" i kranen ved vinterpladsen. Måske kan man ane, at sommerens rurer har skånet den røde bund. Det gælder for mange både i Sakskøbing og Nykøbing, at vandet i denne sommer ikke har sat sig mange spor.

Større billeder


Vogmand Green styrer kranen 6. november i Sakskøbing.


Klar til transporten til laden i Hjelm.

To billeder fra Stavreby Havn ved Jungshoved, som er et besøg værd til sommer. 6. november.


Mastekran af ældre model.

Bundmalingen ser helt ny ud på billedet.


Gunnar og Hagen hjælpes ad til optagningen i Toreby Sejlklub.



Tidlig morgen 27. oktober.

Til sidens top