"Esther" alene på land 27. april.


Vinterpresenning.


I det varme aprilvejr stryges der rejer. Smålandsfarvandet.


En af årets første sejlere fik et tut fra Femøfærgen, hvorfra billedet blev taget 28. april.


Fra "Norrøna" ved afsejlingen 5. marts fra Hirtshals mod Thorshavn.

Længe på land

4. maj

Magen til sumpet kahyt er sjældent set. Coronakrisens lulkning af de sædvanlige sejladsmuligheder passer godt til de mange dage, der vil være nødvendige for at få skik på "Esther". Ugen, der kommer ser tør og solrig ud. Det er tiltrængt.

Sliberiet er i gang. Fugt og trøsket træ fjernes nemt - måske lidt for nemt - og behovet for en holdbar spartelmasse stiger time for time.

1. maj
"Ester" er undtagelsesvis ikke sat i søen her 1. maj. Det er der flere grunde til.

Corona-smitten har forandret alt. Vi har siden midt i marts sat os i en selvvalgt karantæne, afpasset vores behov for at handle i de sædvanlige butikker - næsten, men også med en forsigtighed, der indebærer, at søsætningerne i Toreby Sejlklub sidste weekend i april er valgt fra. Desuden trænger den gamle dame til en grundig renovering af træværket og en gennemgribende rengøring ude og om læ. Det bliver gode dage i maj måned brugt til.

Man skulle tro, at et par tætsiddende presenninger kunne holde vinterregnen ude af kahytten, men så må man tro om. Det første besøg den 27. april - efter en solrig måned med havearbejde - afslørede en vandstand på højde med dørken. Heldigvis nåede vandet ikke op til maskineriet, men begge lænsepumper duede ikke. Det blev bøj-og-stræk-øvelser i en halv times tid, før vandet var lempet ud med spand og øsekar.

"Din båd lækker", råbte en sejlerkollega - i god afstand. Han havde ret. Vandet løb blot ud og ikke ind.

Et optimistisk tryk på tænd-knappen til de 19 slumrende heste under cockpitdørken efterfulgtes af de bip-lyde, som indikerer, at motoren kan startes. Minsanten. Den startede i første forsøg og fik lov at snurre lidt uden kølevand.

Der er vand og elektricitet på vinterpladsen hele sommeren. Slibemaskinen kom i gang på træværket. En god begyndelse.

14. marts

Ombord på "Nørrøna" fra Thorshavn med kurs mod Hirtshals ser vi statsministeren erklære Danmark for lukket ned fra i dag klokken 12. Vi når i land "en halv time før lukketid", men sejler jo mellem Danmarks Riges lande, Færøerne og Danmark, og har ingen problemer med at komme hjem.

Så oplevede vi Nordatlanten endnu en gang, noget roligere end i 2010, da bølgerne nåede knapt 10 meter. Denne gang duvede "Norrøna" i fem meter høje bølger på rejsen til Thorshavn og i lidt roligere vand hjemad en uge efter.

Allersidst i 2019 nåede vi endnu en sejltur med færgen fra Nordøen til Sydøen i New Zealand. Turen fra Wellington til Pickton er berygtet for storm og bølgegang. Vi sejlede i sol og jævn vind.

Frederik IX's Bro

Sommeren 2019 summede af løse rygter om en permanent lukning af Frederik IX's Bro i Nykøbing F., når Banedanmark opgraderer jernbanen mellem Rigsted og Rødbyhavn til to spor med køreledninger.

10 sejlklubber i Guldborgsund Kommune nedsatte en fælles arbejdsgruppe for at fremme sejlerturisme og bosætning omkring vore sydlige kyster - med fri gennemsejling af Guldborg Sund. Den gamle redaktør blev valgt som talsmand.

Fra transportministeriet fik vi oplyst, at der ikke var planer om at svejse Frederik IX's Bro fast.

Kort før jul meddelte Guldborgsund Kommune, at Sund & Bælt i et brev til kommunen havde oplyst, at man ville foreslå, at broen blev lukket for gennemsejling af både over fire meter i højden.

Siden har vi haft travlt i arbejdsgruppen med møder, udtalelser, debatindlæg, foretræde i Folketingets Transportudvalg og møde på Christiansborg med de lokale folketingsmedlemmer.


Esther alene på land - parat til den store tur med sandpapir, spartel, lak, maling og sulfo.


Fra Femøfærgen 28. april - mod Avernakke Hages sydbøje.


Femøs tomme havn 28. april.