|
Smålandshavet
2001 - 2003 Oversigtskort - klik Marsvin i sigte Det var første gang, jeg så marsvinene i Guldborg Sund, vidste ikke, de svømmede ind i det smalle farvand - under broerne. Hvordan undgik de ruserne. Der var jo ikke meldinger om druknede småhvaler og ødelagte garn. Marsvinene dukkede op flere gange både foran og bag båden, jeg havde sat ned i fart. Regnen var ved at stilne helt af. Ingen andre var på vandet nu. Fortæl det derhjemme, og husk det hele, tænkte jeg. I Guldborg traskede jeg igen fra havnens yderste bro, hvor det er nemt at lægge til, opad den lange lige vej til Brugsen, som handler med benzin fra en automat, der leverer et tilgode-bevis, når man ikke kan have for 100 kroner i en 10-liters dunk. I den sommer skete det flere gange, at jeg havde nogle dage at sejle i, og at jeg ikke vidste, hvor længe, jeg havde mod på at være "til søs". Således heller ikke i dag. Fra Guldborgbroens potente broklapper sejlede jeg mod de grønne bøjer uden at vide, om jeg overnattede et sted på turen eller ej. Søkortene sad i mappen. Det var computerkopier, udskrevet i A4 format på en gammel farveprinter for at skåne de store kort, jeg havde købt. Og igen var der den næsten kogende glæde over at sejle ad "ruten", jeg havde udstukket med blyant på kortet - Argus Grund, Vigsø Flak, Ledas Grund - næsten og sådan da. For igen kom jeg for tæt mod land ved Vigsø. Vandet blev lavt - meget lavt, men "Lille Esther" er også temmelig fladbundet, og jeg kunne roligt dreje langsomt af og styre nord på igen uden om grunden. Henne mod Fejø, som dukkede op i den stille og lette dis, kom vinden svagt fra SV, og jeg kunne stoppe den gamle 8-hestes 2-takter og kravle op på dækket og hale storsejl og fok til vejrs i den slanke mast. Sejlene kom ned igen ved indsejlingen til Dybvig Havn. Jeg så ind i havnen og blev beklemt over de ukendte folk derinde. Drejede helt rundt. Udad igen til ensomheden. Vinden var jo fin i dag. Hvorfor ligge i en havn, når man kan sejle. Det gjorde jeg så. Tilbage til Guldborg Sund. Rundt
om Femø Nu måtte motoren slide mod Femøs bakker langt ude i Smålandshavet i bølger, som sendte forstavnen til vejrs, afløst af dens bump mod vandet, skruens tidvise høje summen i fri luft og kaskader af vand til begge sider. "Lille Esther" kaster søerne godt fra sig - ud til siderne. Man bliver ikke våd i cockpittet under normale forhold. "Guldborg Sund-mesteren" "Guldborg Sund-mesteren" var denne blæsende dag på vej mod Femø med begge sejl stramt spændt ud på bidevind. Han krydsede med lange ben ind i Hildesvig og over mod Falster og Alstrup Rev. Jeg sejlede blot ligeud, men "mesteren" forsvandt snart forude og nåede langt ind under Femø, før han drejede syd på for at passere Grønvold Grund og Stemmetofte syd for Femø. Bølger og vind slog mod mit lille skib, og det gik langsomt - nogle gange slet ikke, så jeg kiggede grundigt på søkortet for at finde vejen nord om Femø i mere læ. Det kan også godt være, at jeg kom i læ på den lange og seje tur, selvom det ikke føltes sådan. Jeg måtte gå langt fra Femøs kyst, syntes jeg, lovligt langt, for at komme øst om Skellerev. Først helt ovre ved Dybvig Havn, efter mange timers spejden mod roligere vande og ind mod Femøs smukke kyst, lagde bølgerne sig, og jeg sejlede ind i havnen og lagde til ved en fiskerbåd - for mig selv - og gik i land. - Du kan ligge her, hvis der ikke kommer fiskerbåde, sagde havnefogeden. Fejø-Sakskøbing "Tålmod er bærmen" Ved 11-tiden sejlede jeg for motoren øst på mod Grønvold /Stemmetofte. Boven pegede op mod himlem og ned i vandet. Skruen larmede i fri luft alt for ofte, og "Lille Esther" blev slået ud af kurs og drev baglæns gang på gang. Nåede jeg overhovedet nogen vegne. Ofte ikke. Men kursen måtte holdes lige mod bølger og vind, og et godt øje til sydbøjen ved Grønvold, jeg var nået frem til, røbede, at det gik fremad - trods alt. "Tålmod er bærmen i lidelsens kar", sagde en tegneserie-helt, og det måtte jeg sande. Otte timer efter afsejlingen fra Dybvig Havn var jeg i læ i Guldborg Sunds brede munding nord for Guldborg. Møde i Guldborg Sund. Forsøg med sejlende
kontor
|
---|