|
Ture 2000-2002 Guldborg Sund
Stavreby og Nysted Storsejlet stod således alene ned gennem Guldborg Sund, indtil vi måtte sande, at faste aftaler ikke duer, når man ankommer fra søsiden. Vi satte motoren til ved indsejlingen til "Bredningen" syd for Hasselø og kunne snildt få øje på kostene til løbet ved Marrebæk Skov. Alligevel måtte vi bruge mobiltelefonen for at varsle forsinkelsen. Middagen nåede vi - efter en runde med værterne til Gedsergård Bro, som ikke længere er i brug. Vinden lagde sig, og vi kunne fortøje ved badebroen - ikke tilrådeligt i blæst - og heller ikke tilladt. Siden brugte vi ankeret og vadede i land. Selvom vi fik tilbudt et komfortabelt gæsteværelse med dobbeltseng og eget toilet, lod vi os ved midnatstid køre til badebroen, hvorfra vi entrede den lille plastik-kasse og lagde os i soveposerne. De natlige toiletbesøg skete diskret i mørket på en mindre spand i cockpittet. I den stille morgen hørte vi vor værts bil på markvejen til stranden. Han medbragte frisk morgenbrød, tynget af medlidenhed udover hans sædvanlige omtanke for sine medmennesker. Hvis man sejler lige S fra Gedsergård Bro, får man øje på sydbøjen ved Guldborg Sunds udmunding i Østersøen, hvorfra man styrer ca. V mod østbøjen sydvest for Flinthorne Rev. Så sejler man NV mod nordbøjen ud for Mads' Pulle lige mellem de yderste sideafmærkninger til indsejlingen til Nysted. Det gjorde vi, og vi var lige i land efter en is, før vi atter stak ud i kystvandet syd for de lumske sten ved Flinthorne Rev og drejede op i Guldborg Sund og sejlede til Hjelm Strand med en afstikker i land for at købe ind i Nykøbing F. Indkøbssejladser Da vi endnu ikke havde motor på "den lille polak", afgjorde vindretningen, om vi handlede i Føtex på Lollands-siden eller i Netto på Falster. Ved vestenvind blev det Føtex med anløb på bidevind i Toreby Sejlklub, og andre vinde tillod os at gå bidevind mod Falster-siden og lægge til ud for Netto eller længere oppe ad kajen. Der er forbudsskilte mod fortøjning af lystbåde på en del af kajen, og en enkelt gang fik vi at vide, at pladsen ud for Netto ville blive optaget om kort tid. Og da fik vi øje på den lange coaster på vej mod os, og den havde vi da heller ikke lyst til at ligge i vejen for. Som ægte søndagssejlere bruger vi motoren i dag for at komme rundt til de pladser, som ligger nærmest den forretning, vi har tænkt at hjemsøge. Vi skal blot hele tiden huske, at varerne skal kunne bæres i land fra bådens svajeplads og ind til Hjelm Bådelaugs bro. Kun sjældent kan vi beregne tiden, så vi ankommer ved et højvande, der tillader, at vi lægger direkte til ved bådebroen for at losse.
Fisketure Fiskepladserne ligger gerne i læ og helst i solskin, men vi har også søgt mere målbevidst ud for tunnellen i Guldborg Sund, hvor vi hat set flere andre fiske. Henne ved Guldborg-broen har vi også kastet blinket ud nogle gange - især i hornfiske-sæsonen, men stadig uden held. Ikke en gang et bid. Badeture Nu er badestigen kasseret, og på "Lille Esther" er den afløst af samme teknik, som jeg ved, man brugte på det norske skib "Thorshøvdi". Det var i sin tid verdens største hvalkogeri med en vældig slidske i agterstavnen hvorigennem man halede de store fangster op. Mere skal der ikke skrives om den metodes anvendelse i Guldborg Sund og omegn. Kun at BA 26, "Esther" er forsynet med en fast badestige, og at der i et af kahyttens mange gemmer ligger en stige, som ligner min hjemmelavede. Om den sagde Preben Nymann Juul, da jeg købte båden af ham, at den havde en kedelig tendens til at glide ind under båden, når man trådte på nederste trin.
|
---|