Kiks med søndagssejleren

Motoren faldt i havnen

Når du taber påhængsmotoren i havnen, skal du fiske den op og starte den hurtigst muligt

Underrubrikkens påstand er nemmere sagt end gjort. Men det var det, der skete 19. juli 2005, da påhængsmotoren på "Esther II" røg i Hjelm Bådelaugs lille "havn".


Poul Verner og mit barnebarn, Josefine, overværer redningsaktionen. Foto: Birte Tørnqvist.

En af mine tre sønner, Christian, og min svigerdatter, Charlotte, dyrkede favoritsporten windsurfing på det flade vand i Guldborg Sund, og jeg ville gerne kunne fiske dem op, hvis de kom for langt ud. Derfor sejlede jeg "Esther II" ind til bådebroen i højvandet for at afprøve påhængsmotorens pålidelighed. Den var så effektiv, at brædtet, motoren var monteret på, flækkede på tværs. Motoren gik spinnende næsten til bunds i havnen, men blev forhindret i at synke helt ned af en cykellås - en stålwire, vi ikke kunne finde nøglen til, da motoren febrilsk var losset op i cockpittet.

Poul Verner fra Hjelm Bådelaug var atter på pletten med hjælp. Han hentede en nedstryger og jeg fik savet motoren fri. Nu var gode råd dyre, hvis påhængsmotoren ikke skulle gå tabt efter mødet med havnens saltvand.

Den 8-hestes to-takts motor var snart skruet godt fast på "Lille Tuts" plastik-hæk, da benzin-tilførsels-dimsen ved motoren gik itu. Smådele røg i vandet, og vi så dem ikke mere. Men motoren gik i gang uden benzinslange på den sjat benzin, som endnu var i karburatoren. En hurtig biltur til Sakskøbing bragte en ny "dims" til veje, og så kørte maskinen igen. "Lille Tut" var ved at lave et baglæns loop, da jeg uforsigtigt slog fremad-geareret til. Den gik ikke. Men en lang frigear-omgang viste, at vi havde reddet maskinen - denne gang.

Et nyt brædt blev fabrikeret i "værkstedet", grundet med olie og lakeret. 24. juli satte jeg det på "Esther II" og spændte motoren fast. Nu startede den omgående og gik atter som en symaskine.

Fra pålidelig kilde ved jeg, at det er af yderste vigtighed at få startet og kørt en påhængsmotor godt varm, hvis den har været i havnen. Saltvandet kan hurtigt få motordelene til at sætte sig fast. Hvis du ikke har tid til at bakse med motoren straks, så lad den ligge i vandet, indtil du har tid til at få den op og startet, siger min kilde. Men vent ikke for længe . . .

Til sidens top