Klagshamn-Skanør
- Nykøbing F.
9. - 17. august 2003
9. august:
Birte kom til Klagshamn med tog og bus fra København ved 12-tiden.
Vi spiste sen morgenmad i cockpittet i solen og den lette vind. Hun ville
gerne sejle til Skanör i dag. Vinden, som havde været ret frisk
fra øst om formiddagen, var løjet lidt af. Vi hejste genuaen
ved kajen, kastede forfortøjningerne først og straks efter
agterfortøjningerne, da båden drejede korrrekt. Så
gled vi ud af Klagshamn for sejl og styrede 230 grader mod østbøjen
syd for Höllviken fyr. Omkring halvvejs, da vi havde passeret sejlruten
til Falsterbokanalen, kom vinden pludseligt fra SØ. Den kom som
et hørligt vindbælte på vandet. Nu gik det stærkt.
5 senere 6,5 knob - og ca. 3 eller mindre på bidevind. Vinden tog
stadig til, og søerne blev høje med skumtoppe. Vi holdt
kursen vestligere end planlagt. Jeg forventede roligere vand, når
vi kom i læ af Skanør-tangen, men vinden friskede stadig,
og smult vand lod vente på sig. Ud for Skanør Kirke overgik
vi til styrbord halse, men det var for tidligt i forhold til havneindløbet.
Vi fortsatte på kursen indtil "Rännan" mod Skanør.
Da kravlede jeg frem til masten og løsnede genua-faldet, trak det store sejl ned i blæsten og fik det lagt og surret foran langs søgelænderet. Og mirakuløst kunne jeg også starte motoren, mens Birte styrede tappert gennem bølgerne. Det gik meget flot, og vi
dampede i roligere vand mod Skanør, som vi anløb temmelig
fortumlede ca. 16, tror jeg.
Havnen var propfuld. To skibe lå allerede for anker uden for, men
vi skulle ind og i land. Et par fra Hundige i en Albin Vega kendte tydeligvis
vores situation. De hjalp os med oplysninger og fortøjninger, efter
at vi forudsigeligt skrabede grunden i næstinderste plads mod ydermolen.
Ved et par pæle og med ankeret ude agten, så vi ikke drev
ind på lavere vand, lykkedes det at fortøje båden meget
perfekt i forlængelse af et polsk skib, stævn mod hæk.
Vi havde glemt at lukke forlugen, da søerne begyndte at sende sprøjt,
så puder og hynder var blevet våde. Dem lagde Birte ud, mens
jeg ordnede fortøjninger, fald og sejl. Så lavede hun kaffe,
og jeg måtte tænde nogler piber tobak.
Jeg spurgte hende ved den forsinkede frokost i cockpittet, om hun havde
været bange. Det havde hun. Bange for at drukne. Det talte vi om,
og om at båden jo nok kan synke men ikke vælte. Så lagde
hun sig til at sove for at få rettet op på nattevagtens store
søvn-underskud.
10. august:
Stille morgen med vestlig, svag vind og sol. Morgenmad i cockpittet. Polakken
inderst skal sejle klokken 8. Han kan passere, uden at vi flytter skibet.
Men vi ligger også på grund i lavvandet, som vil stige med
den øgede vestlige vind. Flere forsøg viser, at vi står
solidt i sandet. Motoren arbejder fint under forsøgene på
at få skibet flot. Det lykkes ved 12-tiden, lige før Hundige-båden,
Albin Vega, skal sejle. En stram styrbords fortøjning holdt båden
fast. Jeg havde ikke set den. Måske kunne vi være kommet fri
af sandet noget tidligere. Men nu var vi fri, og kun elledningen, som
jeg havde glemt, holdt os fast endnu en stund. Da den var løsnet,
røg den i vandet, og relæet på molen virkede og lukkede
for strømmen. Vi fik hjælp ved forhalingen til kajpladsen
af svenskerne ved siden af. Alt gik fint i øvrigt, og da vi lå
trygt ved kajen, kunne vi vade op i bad. Ved 14-tiden gik vi til Skanør
og handlede i ICA. Hjem i båden igen til kaffe og en fed Schwartzwalder-tærte.
Birte badede ved Hundebadestranden, og vi inspicerede alle moler før
kyllingen, spinat-pastaen, hvidløgsfluten og kaviaren til aftensmad
i cockpittet. Nye waypoints er indlæst, Falsterbo Rev med fyret
i centrum af sejrute-rundkørslen, samt anduvningsbøjen ved
Rødvig, som Ejvind fik øje på, da vi sejlede fra Fakse
Ladeplads til Svanemøllehavnen.
Kurserne over Øresund til Fakse Bugt er beregnet. Vejrudsigten
for mandag den 11. lyder på østlig eller sydøstlig
vind, under 6 m/s for Vestlige Østersø, og skiftende retninger,
under 6 m/s for Øresund. Tirsdag kan der komme frisk vind, mens
der er et kulingvarsel onsdag og torsdag. Også fredag kan byde på
mere vind, end godt er.
11. august:
Afgang fra Skanør i jævn vind, der var aftaget fra at have
været frisk til hård. Klokken var 12,30. Birte gik i strandbad
for senere at tage bus og tog hjem til København. Jeg sejlede bidevind
i S-SV mod Stevns og Strøby Egede med genuaen - 3-5 knob. Ud for
Stevns friskede vinden op fra V, og bølgerne blev uregelmæssige
og højere. Et kryds SØ ud i Køge Bugt/Østersøen
gav roligere vand. Ud for Falsterbo Rev klokken 17 lagde jeg kursen mod
Rødvig Anduvningsbøje på GPS'en. Den holdt hele vejen
i svagere vind, så jeg satte storsejlet og gik nu op mod 6-7 knob,
når det var bedst. Det var en herlig sejltur, og jeg var fortsat
til Fakse Ladeplads, hvis jeg var sikker på vinden. Men det blev
Rødvig med kort anduvning for spindende motor og manøvrer
frem og tilbage i bassinet, til jeg fandt plads blandt jollerne - lige
nok - mellem to bløde PVC-pæle. Skibet blæste så
at sige selv om hjørnet og med stævnen lige op til forfortøjningerne.
Klart skib og fortøjninger ordnet på en lille time. Så
kaffe og svensk høtobak. Havnen er velforsynet med alt, men noget
urolig i SV vinden.
12. august:
Havnefogedens benzin var blyfri, men OK-benzin ved brugsen ad vejen op
fra havnens klint-side har den rigtige benzin. Så lavede jeg et
tovarrangement, som fik Esther til at vende stævnen den rigtige
vej, når hun bakkede ud mellem de snævre pæle. Klokken
8,45 sejlede jeg mod anduvningsbøjen ud for den gravede rende til
Bøgestrømmen. Kurs 213-14-op til 220, da jeg gik udad fra
kysten og sigtede lidt højt. Bølgerne blev roligere, og
ved bøjen, som var svær at få øje på,
var der næsten ingen. Motoren, som havde gået upåklageligt
over hele bugten, blev varm, og termostaten satte farten ned til omkring
et par knob. Dem måtte jeg nøjes med gennem renden og videre
i Bøgestrømmen, indtil jeg satte genuaen og senere storsejlet
og gik 4-5 knob til at begynde med. Vinden drejede nu mod nord til sommerfugl-sejlføring.
Så snart vinden var agten, faldt farten til ca. 2,5 knob - uanset
hvordan sejlene stod. Efter at have passeret Nyord gik båden helt
i stå, og jeg satte motoren til, som nu gik op til 4 knob. Det holdt,
indtil strømmen i Ulfsund satte farten ned til omkring 2,5 knob.
Ved Lilleø, rød bøje, gik motoren varm men holdt
omdrejningerne. Nu stod jeg stille i stærk modstrøm. Hvad
så? Jeg sejlede, men kom ingen vegne. Ved at dreje lidt og holde
omdrejningerne kom der gang i skibet, og farten frem til Farøbroen
var på mellem 1,5 og 2,2 knob - ca. Ikke meget. Det tog lang tid.
Men før Farø var der ikke plads til at krydse. Fokken havde
jeg endnu ikke brugt på det nye skib. Det var genuaen, jeg kendte.
Da Farøbroen var passeret, gentog scenen sig fra Lilleø,
og jeg besluttede at krydse for sejl til Vordingborg. Et langt ben mod
Falster og et langt helt frem til bøjerne ud for Oringe. Så
var der ikke mere vind, og motoren kunne ikke starte. Drivremmen bed ikke
meget, og når den gjorde det, var det ikke nok. Jeg måtte
sejle helt ind for sejl, og tog storsejlet ned, men kom i tanke om, at
genuaen ikke er hurtig i stagvendingerne, så jeg hejste storsejlet
op og tog genuaen ned.
Efter en times kryds i sneglefart for dagens sidste udpinte vind, gled
jeg ind i havnen til en fin plads med stævnen til broen og ankeret
ude agter til bagbord i mangel på fast pæl her. Et godt arrangement.
Vejrudsigterne på havnekontorets tekst-TV viser vind fra vest onsdag
- 5-10, senere 13 m/s for Vestlige Østersø.
22,45 vejrmeldingen fra DMI havde kulingvarsel for mange farvande, herunder
Vestlige Østersø, Sundet og Bælthavet. Den hårde
vind kommer onsdag eftermiddag, og kulingen - op til omkring 18 m/s - kan sætte ind fra onsdag
aften.
Dage i Vordingborg
Vinden kom som en svag susen, så pibende i havnens rigninger, og
sejlere mødtes om aftenen og drøftede situationen. Da kulingen
var rigtigt i anmarch, hørte jeg de smældende sejl uden for
kahytsvinduet og tænkte, at flere end de mange skibe for motor,
var på vej i nødhavn. Men jeg tog fejl. Det var Sejlklubben
"Snekken", som indledte onsdagens kapsejlads, og adskillige
sejlførende var nu på vej rundt i vigen for at komme i startposition.
De var ikke kede af det. Store skibe var det med undtagelse af en enkelt
Bandholm 24 og en ukuelig Folkebåd, der også havde været
ude i skummet tidligere på den blæsende eftermiddag.
Nu var der noget at se på. Flot så det ud, da bådene
stod ud på ruten mod Farøbroerne. Og hjem kom de alle på
bidevind med skum for boven.
I kahyttens læ studerede jeg Masnedø Marinecenters indkøbskatalog
for at finde udstyr, så vor nye påhængsmotor kunne supplere
eller erstatte den skrantende Albin-motor. En oplader og et beslag til
hækken måtte undersøges.
Efter nattens blæst kom morgenen med endnu mere vind og et bad i
land, morgenmad og ro. Tiden var rigelig. Jeg gik mod Masnedø gennem
byen og var ved at blæse i søen ude på broen. Vandet
fossede øst på som en flod om foråret. Andre sejlere
osede som jeg i Marinecenteret. Dagene gik. Gåture, lidt lækkert
at spise. Musik i kahytten. Telefon hjem til København. Oplader
og påhængsmotorbeslag, skruer, knager og andet godt. Onsdag,
torsdag, fredag og lørdag blev dage med tid i vederkvægende
mængde. Et privilegium, tænkte jeg ofte i de dage.
Vordingborg-Nykøbing F.
17. august.
Sejlede ved halvotte-tiden for genua direkte fra broen i Vordingborg Lystbådehavn
i let nordvestlig vind, som friskede op lidt ude. Kryds under Storstrømsbroen
og langt mod Knudshoved Odde, før kurs og vind passede på
Ledas Grund.
Heromkring traf jeg beslutningen om at prøve Guldborgbroen for
sejl i stedet for at sejle til Bandholm eller Sakskøbing og montere
påhængsmotor der. Beslag og separat oplader var købt
under indeblæsningen i Vordingborg, hvor sejlere spadserede i rutefart
mellem Nordhavnen og Masnedø Marinecenter.
Vinden var den bedst tænkelige til manøvrer ved broen. Sejlede
med en løjende vind agten for tværs og plat læns til
Alstrup Rev, hvor jeg gik på grund. Genuaen skulle ned forud for
bropassagen, og jeg så ikke, at skibet drev ind på lavt vand.
Lidt af en bet. Sejlene tog jeg ned, og hejste igen i vinden, så
skibet ville blæse den rigtige vej. Siden vrikkede jeg retningen
rigtig med roret, og omsider gjorde en hendøende motors ene cylinder
i fremadstilling (der var ikke kræfter nok i bakstillingen) resten
af arbejdet væk fra grunden, hvor jeg ikke stod særligt hårdt.
En lokal, ung fritidsfiskertype reagerede ikke på mit tegn om en
tovende. En tysker heller ikke.
Min "guru", Fritz fra Sejlklubben "Sundets" sejlerskole,
havde den holdning, at man ikke kunne lære at undgå at sejle
på grund. Man skulle lære, hvordan man kom fri, når
man var sejlet på grund. Og en god regel er altid at forsøge
at krænge skibet, så kølen slipper grunden. En anden
er at kunne vurdere, om tidevandet er for opadgående, eller om vandstanden
i øvrigt er stigende - og så vente med tålmodighed.
På Alstrup Rev kunne jeg - ene mand - ikke krænge en stiv
Bandholm 26 tilstrækkeligt til at en svag vind i storsejl og genua
formåede at rokke skibet fri. I stedet blev det antagelig en blanding
af held og lidt stigende vandstand, som hjalp mig fri.
Fra grundstødningen sejlede jeg for storsejl mod broen med ca 2,5
knob. Det føltes lovligt langsomt. En flok sejlere lå tilpas
ved broen, til at han kunne åbne, og det gjorde han, så jeg
kunne fortsætte sejladsen, suppleret ved selve passagen af motorens
ene fiskekutteragtige, aktive cylinder. Jeg var igennem.
Flere dages tidvise spekulationer om, hvordan broen kunne passeres uden
pålidelig motor og for sejl alene var forbi. Nu fulgte en perfekt
og lækker sejlads på Guldborg Sund næsten til tunnellen,
hvor vinden slap op, og jeg sejlede eller drev under en knob i solskinnet.
Efter tunnellen var der en anelse mere vind, men mod Hjelm Strand forsvandt
den igen, og jeg overvejede at lægge "Esther" for anker
og hoppe i vandet med en vandtæt pose tørt tøj og
svømme i land for at nå frem til fritidshuset i Hjelm, hvor
Birte var ankommet fra København.
Så kom en sydvestenvind på ca 5 m/s, netop som jeg i realiteten
sejlede baglæns i strømmen. Den kunne sejles snært
bidevind med få kryds forbi Hjelm og bidevind de godt 4 sømil
til Nykøbing på meget kort tid - en af turens lækreste
sejladser. Så løjede vinden helt af igen, og en times kryds
ned gennem havnen skulle der til, før jeg ved 8-9 tiden kunne fortøje
i Toreby Sejlklub og rydde op efter sejladsen.
Sommeren 2003 bød på endnu en stille nat, hvori jeg vandrede
gennem skoven mod Hjelm og fritidshuset, hvor Birte ventede. 10 kilometer
efter Toreby Sejlklub listede jeg op ad trappen. Hej det er mig. Nu skal
du bare høre...
|