Sommertogt 1999
Sejlklubben "Sundet"
Kort - klik her
Sommertogtet fandt sted fra 12. - 20. juli i gaffelriggerne
"Sundet" og "Nordvest".
Ombord var elever fra Sejlerskolen med Erik Friis som instruktør
på "Sundet" og Bent Kauling på "Nordvest".
Foto: Birte og Palle Tørnqvist.
Historien blev trykt i "Sundposten".
Planlægning
Pludselig væltede Bent Kauling sin øl. Flasken var heldigvis
tom. Vi sad på junis sidste lune aften uden for Sundets klubhus
for at planlægge indkøbene til sommertogt 99, syv mennesker
- to fraværende helt lovligt. Erik Friis rejste sig og gik. Lidt
efter kom han tilbage med nye pilsnere. Jeg må lære Bents
trick. Men lige nu skrev vi indkøbslister over kaffe (Nettos Colombia,
sagde Bent), slik (godt med chokolade - husk Marabous den store med franske
nødder, sagde Bent), juice (Superbrugsen har tilbud i denne uge,
sagde Bent), rom (Habana Club, sagde Bent), og tallerkner og knive og
smør og kiks, æbler og bananer, (og en halv liter sød
til kaffen, sagde Bent). Birte tilbød hjemmelavet rugbrød
(De har skiveskåret i Favør, det er lettere, sagde Bent,
som om han kendte hendes nærende brød, der kunne holde liv
i 10 mand en uge). Vi ville også have toiletpapir - ikke kioskens
det grove, vi kender til hudløshed, men en Irma-kvalitet med blomster,
er vi enige om. (Og husk bon’erne, sagde Erik, der var kommet sig
efter ølhentningen).
Vi skulle sejle mandag morgen den 12. juli. Der var længe til. Vi
holdt lidt igen på alt det, der boblede i os af historier og fællesskab.
Vendinger
Hvis man ikke kan vende ved egen hjælp, er det en god ide at kaste
en kvinde i vandet med en tovende og lade hende svømme hen foran
båden og trække stævnen i den rigtige retning. Effektiviteten
af dette gode sejlerråd blev bevist på "Nordvest"
mandag den 12. juli midt på eftermiddagen - og i øvrigt også
midt i Øresund.
Vinden var ikke noget at tale om. Den var der slet ikke, så det
talte vi ikke om for at holde humøret oppe. Men Bent Kuling, som
vi kaldte ham, kunne ikke lade være med at tænde en hel masse
Kings. Han holdt cigaretten op i luften forskellige steder for at se,
om røgen valgte en bestemt retning. Det var videnskabelige og vanskelige
forsøg, fordi den såkaldte signifikans - det vil sige en
vis ensartethed i de forskellige måleresultater - ikke var særlig
god. Røgen drev aldrig samme vej i to forskellige forsøg.
Heraf kunne besætningen som Hr. Kulings kompetente assistenter jo
hurtigt slutte, at det var forbundet med åbenbare problemer at bestemme
vindretningen.
Derfor var vi nødt til selv at vælge vindens retning - og
vi var ikke dumme. Vi valgte selvfølgelig vinden lige agten, så
vi hurtigt på plat læns kunne komme til Kirkebakken på
Hven. Men hvordan kunne vi få vendt det tunge skib, så vi
fik denne vind agten ind.
Mette, der er førsteårs elev og derfor ikke uden visioner,
tilbød at springe i søen og vende "Nordvest",
så vi havde stævnen lige mod Kirken i Kirkebakken. Så
lå vi der. En gang i mellem måtte vi sende hende ud igen for
at rette lidt op på kursen, og hun var også behjælpelig
med et tage nogle kraftige svømmetag fremad for at ændre
lidt på pejlemærkerne i land.
Mirakler
Nu var timen på dagen snart derhenne, hvor Vorherres frekvens normalt
er indstillet på den indledende af mine daglige bønner. Så
vi enedes om en heftig formulering vedrørende vindforholdene i
Øresund, og da jeg kunne mærke, at Han sad deroppe og utålmodigt
ventede på, hvor forbindelsen blev af, sendte vi en bøn om
bare en smule vind afsted. En smule bad vi - beskedne som vi er - og rygvind,
fik Bent Kuling føjet til.
Kattepoterne viste sig snart på det solspejl vi lå i. Medvind.
Sandelig. Og Mette fik et håndklæde og en kop kaffe med en
sjat ældre Ballantine.
Som bekendt er beskedenhed en dyd men ikke altid praktisk. Efter nogle
få timer med en svag vind agten ind og en magelig plat læns,
var der ikke flere kræfter i eftermiddagsbønnen, og der var
længe til det næste sendetidspunkt, så vi måtte
klare os med håbet om mirakler..
"Der er Tekla - og Flemming", råbte Bent og pegede ud
over det blanke vand. Et flot skib. Han stillede sig op i stævnen
og viftede med en tovende. "Et internationalt sømandssignal",
betroede han os. Ovre på "Sundet" stod Spire og signalerede
på samme vis, og da hendes flammehøjde er noget betydeligere
end Bents, drejede Flemming Knudsen over mod "Sundet". Og i
konvoj med "Sundet" og “Nordvest” på slæb
gled armadaen mod Hven og Kirkebakken, hvor Flemming drejede af og efterlod
os med et opskud, som rakte lige til kajpladserne. Halvanden time tog
sejladsen, der sparede os for mindst syv timers driven for umærkelige
vinde.
Vandmændene
Sommertogt 99 blev et studie i vandmænd. I det grønne vand
lå de i flokke og smilede til os med to og tre og fire runde brilleglas
og kindskægget i smidig viften. Vi havde tid nok til at studere
variationerne fra rælingen, og enkelte vandmænd blev efterhånden
så fortrolige, at vi kunne tage dem op i hånden.
Vandmanden har ikke kærestesorger, røbede Charlotte. Når
den kommer ind på lavt vand, forvandler den sig fra hanvandmand
til hunvandmand, og ud af "brilleglassene" kommer børnevandmændende,
bittesmå, af de selvbefrugtede æg. Vandmanden svømmer
ved sammentrækninger af dens ringformede muskulatur. Vi frygtede
ofte, at det lykkedes en vandmand at overhale "Nordvest" i hendes
fulde længde, men det skete ikke.
Svensk gastronomi
Sveriges mest markante bidrag til international gastronomi er knækbrødet,
siges det. Det var derfor naturligt, at sommertogtets egen proviant måtte
holde for, både den faste og flydende, når vi anløb
svenske havne. Men det friske morgenbrød ville vi ikke undvære.
Mange af sejlklubbens medlemmer kender sikkert Lottas Kabyss i Kirkebakken,
hvor den kvikke svenske bagerjomfru på få minutter tryller
en præfabrikeret dej om til brød med sprød skorpe
ved hjælp af mikrobølger. Indmaden er stort set smagsneutral
med undtagelse af hendes velsmagende durrum-hvedebrød.
Da en lille ekspedition blev sendt i byen fra Höganäs' øde
havn efter morgenbrød, standsede vi på torvet ved Bosse-bagare
og købte hans standardsortiment i håbet om at denne Bosse
skulle vise sig i besiddelse af lidt håndværkstalent. For
at få lidt mere ud af forventningernes sjældne øjeblikke
lod vi os også friste af Bosse-bagares "kaffe med påtår"
- nej det er ikke det franske "avec", men en ekstra kop til
samme pris. To kopper, brygget på bønner, beregnet til een.
Desværre havde vi ikke senere på dagen tid til at kigge ind
hos Höganäs-bageren for at banke bagerfagets elementarlærdom
ind i hans bolledej. Vi skulle nå Länstrafikens blåstribede
bus til Mölle 12,56, fordi Bent havde et sidste bud på svensk
gastronomi - blåbærisen på havnekajen deroppe under
Kullabergs klipper. Og blåbær-is kan de lave, disse mennesker.
Og så skulle det om aftenen på restauranten i Ransvik vise
sig, at den ene af dagens retter, laks med grønt, i det mindste
levede op til Sveriges nylige EU-medlemsskabs standarder for det fælleseuropæiske
køkken. Svensk var den velsmagende ret næppe.
Dansk gastronomi
Med Eriks sublime spaghettigryde fra Kirkebakken i frisk erindring besluttede
damerne på "Nordvest" at vise, hvad dansk gastronomi kunne
byde på med råvarer fra Gillelejes butikker og fiskehandlere.
"Cafe Havnemolen" blev etableret i læ af det lave plankeværk
ved yderhavnen, hvortil vi dramatisk havde tumlet "Nordvest"
ind efter sidelæs sejlads gennem indløbets stærke østgående
strøm under stygge eder og krydsende, kryptiske kommandoer fra
Bent til Charlotte og undertegnede ved mastens våde tovværk.
Torsdagen havde været en hviledag, hvor jeg - belært af indsejlingen
i går - repeterede kofilnaglens mysterier på en stille pub,
og pigerne havde købt ind til grillfest: Hvidvinsdampet friskfanget
forel, bagte kartofler, varme hvidløgsbaguetter med persillesmør
og hvidløgssmør samt "Edwin Lauterbachs vegetar-bouillabaisse"
med rosenkål, løg, krydderurter, champignon, grøn
salat, forårsløg, dild, citroner, paprika, salt og friskkværnet
peber for nu at tage munden fuld. Dertil hvidvin og rødvin af tør
italiensk type.
Tre grillblus mellem molens store sten blev tændt, efterhånden
som retterne skulle over. Først til kartoflerne, der skulle have
en time, derefter til "Lauterbachs vegetarbouillabaisse" og
til sidst en gloende grill til de to hvidvinsdampede foreller i stanniol.
Fiskene var tilsat forårsløg, finthakkede løg og dild.
Baguetterne fik plads på blussene lige før, vi kunne byde
til "bords". Mere skal der ikke skrives om dette måltid.
Kun, at det ikke var muligt for Bent at huske, hvornår han havde
smagt noget bedre. Så er alt nemlig sagt.
Himmel og hav
For landkrabber og søndagssejlere i hurtige motorbåde er
havet en vældig flade, der altid er blå og lige til at stikke
tværs over i fuld fart i alle retninger. For novicerne og de mere
eller mindre befarne i sommertogtets gaffelriggere blev havet lige så
varieret som det østjyske fjordlandskab i byger og sol.
Snart lå det mørkegrønt og blankt lige under os og
hvidt og lyseblåt mod kimingen med de tidvise flade dønninger
som det eneste, der brød det store spejl. Andre gange mørknede
det i gråblåt og sort, når vindstød krusede overfladen,
og skibet gav sig og krængede let, og vi igen hørte det gode
bovvand boble foran. Men det kunne også være voldsomt og rejse
sig skummende vredt mod en forreven himmel, der sendte vinden fejende
hen over dets toppe. Eller give igen mod en tordenbyges tætte vandmasser
og blive hårdt, så regnen rejste sig af havet, som om det
havde fået nok.
Mellem himmel og hav havde vi vinden, vi lærte at holde af og at
respektere. Som regel var der enten for lidt eller for meget. Men var
vinden lige tilpas på seks-otte sekundmeter, og vi strøg
afsted med sol på et skrånende fordæk - eller vi havde
den agten for tværs ned gennem det nattemørke Øresund
og kunne se kystens lys flytte sig, da kunne selv Bent blive tavs, og
der bredte sig en sjælden, velsignet ro over skibet.
Der var også tavshed efter de hurtige råb om at slække
ud på alle sejl og lade stormen bestemme retningen, da en tordenbyge
ramte os ud for Gilleleje med vindstød på over 16 sekundmeter
under sorte skyer i tæt, grå regn. Det kogte. Det regnede
og haglede. Det var ikke af denne verden. Det var, som om skibet var løftet
op et ukendt sted, hvor himmel og hav mødtes i kaotisk kamp. Lyn
glimtede i skarpe smæld. Vandet fossede ned og blev igen slået
tilbage af havet. "Nordvests" stævn pløjede sig
gennem sydende skum for slækkede sejl, og Charlotte stod roligt
ved pinden. Min eneste tanke var: Hvor længe vil det vare. Vil Kattegat
nå at rejse sig for alvor, inden det er forbi" Og pludselig
var alt ovre. Kogende vand og skum forvandlede sig til nådige, grå
søer. Vinden lagde sig til magelig sejlads på bagbords halse
agten for tværs. Vi fandt atter kursen mod Höganäs og
serverede en varm kop dynd til Charlotte. Tak for indsatsen og for roen.
Hammerhajer
Hammerhajer og racermåger. Rygterne om disse sjældne dyrearter
i Svanemøllebugten og omegn var godt kendt af sommertogtets gaster
gennem uhyggelige beretninger fra Steinars fredagshold. Vi var hele tiden
på vagt. Og det var der god grund til.
Allerede den første stille og idylliske sejlads i Øresund
havde sine nervøse øjeblikke, da to skikkelser pludselig
dukkede op i vandet ud for "Nordvests" ræling. "Hammerhajer!",
skreg jeg vist nok lidt for højt. Og Birte var straks parat med
bådshagen for at jage dyrene væk. Men Bent udviste ro og besindighed
og rakte ud efter den gamle Ballantine. Uden at ryste på hænderne
skænkede han to glas og rakte dem ud over vandspejlet. "Min
hjemmelsmand på Steinars hold har s'gu ikke fortalt, at de kan beroliges
med whisky", tænke jeg. Men så opdagede jeg, at hallucinationen
forandrede hammerhajerne til Eriks og Spires våde hoveder ude i
vandet og turde ikke tænke videre over ligheden.
Men Hammerhajen slog til, da vi sejlede ud fra Höganäs med aftalt
kurs på "Svinbådan" - det mærkelige fyr langt
fra kysten. Vejret var så mageligt, at Birte turde tage rorpinden,
da stødet kom. Det var som at sejle ind i et kolonihavehus. Hammerhajen
må have fået et slemt skrub af "Nordvests" tunge
køl, for der skete ikke mere. Bent, der har et nøgternt
forhold til havets dyreliv, påstod at vi havde ramt en sten på
havbunden, og han hævdede oven i købet, at den og andre sten
var afmærket med krydser på søkortet. Hammerhajen vil
sikkert komme efter ham for den påstand.
Racermågerne
Vi så ikke racermågerne, da de angreb, for det var bælgmørkt,
og vi var blændede af lysene inde på Vedbæk Havn, som
vi havde stirret mod en times tid natten mellem mandag og tirsdag den
20. juli. De slog naturligvis til, så snart Bent Kuling havde lagt
sig for at hvile lidt, inden hans tørn kom.
Charlotte og jeg stod ved sejlene og rorpinden, da det begyndte at suse
oppe omkring masten, mens vinden lagde sig helt. Så begyndte skibet
at rotere. Rundt og rundt. Mågerne pressede snart på styrbords,
snart på bagbords halse. Vi lyste op på klubstanderen. Den
hang slapt ned. Inde over Sjælland tændtes lynene i glimt.
Var der ikke en vældig flok hvide fugle over os"
Så blæste en brise fra land, og vi begyndte at sejle. Lysene
i Vedbæk sank agterud. Nattesynet kom igen. "Man kan da ikke
lægge sig et øjeblik, før der går kaos i det",
sagde Bent, da han rejste sig fra toften - lokket af bovvandets vedholdende
klukken og småsprøjt, der lover rigtig sejlads.
Men Bent Kuling fik også racermågerne at føle, da de
endnu en gang sendte "Nordvest" på karusseltur, hvor vi
til sidst blev så rundtossede, at vi tidligt tirsdag morgen - endnu
før det blev helt lyst - styrede fortrøstningsfuldt mod
lysene på Lynettens skorstene i den tro, at nogen havde sat røde
lamper op på Svanemølleværket.
Med Kronborg om styrbord
"Vi er hjemme mellem klokken fire og klokken fem", sagde Erik
beroligende til Inga, hvis ferie var forbi næste dag. Det var mandag
morgen den 19. juli i Helsingør. Morgen" Ja for Erik i ferierne.
Han kompenserer for de lange daglige rejser fra Rågeleje til jobbet
i København og rykker dagene tre-fire timer i ferien. Derfor var
klokken 11 morgen i Helsingør Nordhavn, da "Sundet" og
"Nordvest" var klar til at sejle.
Vinden var svag fra syd, da vi stod ud af havnen og listede afsted på
bidevind. Da vidste vi ikke, at vi skulle have Kronborg om styrbord de
næste fem-seks timer.
Efter fire dages kraftige vinde fra vest, var Østersøen
fyldt med vand. Nu skulle vandet tilbage i Kattegat godt hjulpet af denne
svage men stabile sydlige vind. Alt det vand mødte vi, da vi havde
tænkt os sådan lige at stikke over færgeruterne mellem
Helsingør og Helsingborg.
Og vi skulle helst ikke ud i den nord-syd gående sejlrende for de
store jernskibe, men det kom vi i "Nordvest", og jeg opfattede
i Bent Kaulings talestrøm, at man kunne risikere, at den svenske
kystvagt kom sejlende og trak skibet ud af svensk sejlrende mod en klækkelig
bøde på nogle tusinde kroner som tak for assistancen.
Der var en skærende kontrast mellem vores teoretiske beregninger
af kurs og kollissionsrisiko og den kendsgerning, at vi blot måtte
sejle efter den svage vind og håbe på dens stabilitet og så
ellers vende skuden, når der var risiko for at sænke en færge
med mand og mus. Først sejlede de allesammen frem og tilbage foran
os. Så begyndte omsider nogle af færgerne at foretrække
at krydse Øresund bag ved os undervejs mod Helsingborg. Scandlines
fortsatte med at krydse foran, så vi undertiden kunne se hele smörgåsbordet
og indkøbsvognene med guldbajere. Efter en hensynsfuld vending
kiggede jeg grundigt efter, om jeg kendte nogle af folkene ombord, men
det gjorde jeg ikke.
I timevis sejlede vi gennem meget vand, men over meget lidt havbund ude
i dette underholdende farvand, indtil også Scandlines foretrak at
sejle bag om - og vi igen fik fornøjelsen af at se Birte i cockpittets
åbne del. Hun bryder sig ikke om færger med svenskere og guldbajere,
men læste i stedet for tredje gang Berlingske Tidende fra fredag
den 9. juli og en enkelt sektion af Politiken fra den 14. juli, som hun
havde listet fra Nini og havde tørret på stenene i Höganäs.
"Hvad et det for et stort, gult hus," spurgte hun og pegede
mod land. "Det er Kronborg", sagde vi.
PS: Sommertogtet gik fra Svanemøllehavnen til Kirkebakken
på Hven. Herfra sejlede vi til Gilleleje, hvor vi lå over
en dag, før turen fortsatte til Höganäs. En dag i land
blev brugt til busudflugt til Mölle, hvorfra vi gik op på Kullen.
Fra Höganäs sejlede vi til Helsingør. "Sundet"
drog dagen efter til Nivå og overnattede, mens "Nordvest"
sejlede direkte til Svanemøllehavnen natten igennem med ankomst
20. juli 4,30.

Forfatteren ved roret på "Nordvest".
Foto: Birte Tørnqvist.
|