Langelandsbælt 2011.

I Svanem?llehavnen
Birte er parat til en Sveriges-tur fra Svanemøllehavnen. Klik på billedet for at se det i stor udgave. I større udgave: Klik HER


Og så hejser vi "Esther" op på land - 8. november 2003.
Foto: Birte Tørnqvist. Klik på billedet for større billede.


Klargøring 2004.


Sejlklar 2004.


Sommer 2011.


Fruen inspicerer. April 2004.

"Esther"

BA 26 - D 111.

"Dhyana Pura" fra Kaløvig Bådelaug blev købt 19. juli 2003 og fik navnet "Esther", da skibet var sejlet til Nykøbing F. - Toreby Sejlklub.

Hun er tæt på Knud Olsens originale Bandholm 26 med teakdæk og -kahyt. Kistebænke og ruftag er malet hvide. Forlugen er nyere. Og - desværre for autenticiteten - har hun fået et beslag til påhængsmotor, fordi den gamle indenbordsmotor, Albin 021, er udrangeret.

Men hun er opfyldelsen af en drøm. Drømmen om et rigtigt skib. En drøm fra de unge år, som fik lov at leve et stille liv, indtil den dag, hvor virkeliggørelsen lå som en mulighed - lige for med egne midler. Andre sejlere genkender sikkert euforien og spændingen, når man begiver sig ud på en rejse mod en drøm. Sådan var rejsen med regionaltog og IC3 tog fra Nykøbing F. til Århus. En lang rejse, som begyndte en sommer-morgen i bondehuset i Hjelm, i en stol ved hækken mod markerne med en rød kat på skødet. Vi ventede på tidens fylde.
Da den var inde, cyklede jeg gennem skovene til stationen og købte en enkeltbillet.
Rejsens sidste kilometer foregik i Preben Juuls bil fra busstoppestedet nogle kilometer fra Kaløvig Bådelaug. Vi kørte til havnen, til båden. Der lå den. "Dhyana Pura".
Tung og solid tog den imod. Nede i den hjemlige kahyt vidste jeg, at verden aldrig mere blev den samme. Eva Haraldsted betroede mig, da hendes mand var ude for at hente benzin, at de kun nødigt skiftede den smukke BA 26 ud med en større. "Men han vil altid sejle til Göteborg, og det er denne her for lille til".
Der var ikke noget højtideligt over øjeblikkene dernede i kahytten. Men en varm atmosfære og en skål i Faxe Kondi. Held og lykke og i lige måde.
Jeg blev på skibet i mange dage. Kunne ikke forlade det. "Dhyana Pura" blev et begreb af skønhed, som jeg skulle forvalte og forandre fra drøm til virkelighed. Sejladserne, dagene og nætterne i "Dhyana Pura", sprængte mine tidligere grænser, som sejladser og skibe sikkert har for vane at gøre.

Mens "Dhyana Pura" er en indonesisk lokalitet, som "Esthers" forrige ejerpar holdt meget af, er navnet "Esther" nok lidt mere prosaisk. Det hed min svigermor, og det var hende, som forærede mig penge til den første sejlbåd, vores lille polske Siena 45 på godt 20 fod.

Udstyr og indretning 2011

Motor:
Volvo Penta D20, 19 HK, 3-cyl. diesel-motor med ferskvandskøling og søvand til varmeveksler. Installeret i 2008.

Sejl:
2 storsejl, 2 genua, fok og spiler.

Navigation:
Garmin GPS-Map 292,
Navicom VHF-AIS modtager - forbundet med kortplotter.
Simrad rorpindspilot med fjernbetjening, forbundet med kortplotter.
Garmin Fishfinder (ekkolod) 140.

Kahyt:
To brugbare køjepladser, kan udvides til fire. Gas-apparat med to blus. Vask, 15 l. plast-vandtank med manuel hane. Kemisk toilet. Belysning - 12 v. Lader til 2 stk. akkumulator. Konverter fra 12-220 v. Højttaleranlæg. Barometer. Stik til Apple iBook med elektroniske søkort og diverse billed- og redigerings-programmer.

Stand:
Teknisk i god stand, men træværk trænger til renovering. Teakdækket er slidt ned og burde udskiftes, men det sker ikke.

PS: "Esther" er ikke til salg.

 


Sommeraften i Toreby Sejlklub, 8. juni 2004.


Ved Hov Sand 2008.


Langelandsbælt 2011.


Gåbense 2011.