firkant På "togt" med "Svanen"

Mod Dageløkke - del I

Mod hjemhavnene - del III


Udfart i let dis fra Dageløkke.


Fra "Svanen" mod Siø-broen og "Esther". Foto: Ejvind Tørnqvist.


Storsejlet sættes efter Rudkøbing. Foto: Ejvind Tørnqvist.


"Svanen"sejler ind i Marstal for første gang.


"Svanen" og "Esther" i Marstal blandt 350 andre gæstesejlere.


Den gamle Kalkovn i Marstal.


Denne sejlende "togvogn" mødte vi ved Skjoldnæs.


Kurs Mommark. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Morgen i Mommark.


Gæster på sø-gelænderet. Mommark.

 


Fine pladser - også i Sønderborg


På halvvind for storsejl og genua.


Dybbøl Banke.


Kim fra Holbæk har fået øje på "Svanen", som han solgte til Ejvind for et par år siden. Flensborg Fjord 25. juli.


På plads i Flensborg - samme sted som sidste sommer.

firkant "Sommertogt II "

Med "Svanen"
2. del, 22. - 25- juli. Opdateret i Flensborg Inderhavn 25. juli samt i København 30. juli.

22. juli:
I dis og svag vestlig vind gled vi ud fra Dageløkke Havn med kurs mod Marstal. Men først var der lige Rundkøbing anduvningsbøje, som snart sås på GPS'en. Sejlene var sat, men motoren trak mest i den meget svage vind. Jeg halede og hejste genuaen et par gange, når vinden gik og kom, men nede i Rudkøbing-løbet blev begge sejl halet ned.

Strømmen var kraftig sydgående - ligesom os - og vi sejlede op til 6,5 knob for svag motorkraft. Et par knob eller mere har vi haft i ryggen. En stædig sejler lå næsten stille imod strømmen. Vinden var frisket op hernede, og den hjalp ham til ikke at sejle baglæns over havbunden.

Strøm og vind mødtes i skum og bølger efter Rudkøbing og Siø-broen. Kostene lå skråt overskyllet af strømmen. Sværme af tyske sejlere masede sig nord på. Efter Rudkøbing-løbet lå Strynø sydbøje godt for en bidevind-sejlads, Det gik derudad. Ja selv efter at have rundet sydbøjen, holdt bidevind-sejladsen vestover mod anduvningsbøjen til Marstal-løbet. Jeg kunne såmænd have brugt sejlene helt ind til de fine pladser, et par behjertede jyder anviste os og hjalp os at fortøje ved.

Med ankomst 13,30 en lørdag middag når man at få en regulær plads blandt Marstals 350 gæstepladser. Senere klumpede de store tyske skibe sig sammen overalt, hvor en ekstra stævn kunne presses ind.

Vi ville have sildemad, flæsk og rejer på frisk brød med køligt smør, og gik op i byen. En kinesisk restaurant lokkede med denne specialitet, Marstal Platte.

Ejvind, der er kender det sydeuropæiske lejrliv fra mange år i Ca' Pascuali i Italien, betegnede Marstal Havns aktiviteter som et gedemarked ved siden af Sydens liv.

En af sejlturens afgørende beslutninger skal træffes i morgen, når vi efter planen passerer Søby på vej nord om Ærø. Skal vi stikke over til Mommark for at sejle til Sønderborg og Flensborg, eller har vi kun dage nok til at luske rundt i Det Sydfynske. Et besøg i Flensborg kræver mindst fem dage frem og tilbage inklusive en enkelt overliggerdag i tilfælde af lidt dårligt vejr.

Fruerne i København blev forsigtigt rådspurgt om de lidelser, savnet af os påfører dem. Overraskende nok kunne de begge klare sig alene længe nok til, at vi vil sejle til Flensborg, hvis vejret også tillader det. Enkelte regn- eller tordenbyger er varslet i Sundet, Bælthavet og Vestlige Østersø i løbet af i morgen. De vindstød, en sådan byge kan rumme, vil vi ikke opleve midtvejs mellem Skjoldnæs og Mommark, og ser det sort ud, bliver vi imellem øerne.

Dagene er ellers temmelig varme - op til 28 grader - og vejrudsigten lover 30 grader i næste uge med vestlige vinde på fem-seks sekundmeter i snit. Sommeren er historisk flot.


Herover ses besætningen på "Esther". "Brumbamsen" kan sige en lyd. Den har oplevet lidt af hvert. Oppe ved Titicacasøen i Andesbjergene mistede den stemmen i et par dage. En russisk Babuschka trak den frem til kontrol i Moskvas lufthavn. Den har været rundt i verden i fly, busser og tog, men det er første gang, den er med ude at sejle.

23. juli:
Mommark Havn er ikke egnet til lystbåde. Lad det være sagt i al fordragelighed. Havnen er dårligt vedligeholdt uden strøm de fleste steder, og hvad bølgerne ude fra Lillebælt ikke skaber af uro i havnebassinet, sørger Mommark-Søby færgen for ved både ankomster og afgange.

Dette dårlige skudsmål var netop en af årsagerne til, at vi besluttede at sejle til Mommark. Så var der da en chance for at få en anstændig plads i havnen. Det holdt stik.

Efter nogle og tyve sømil fra Marstal for sejl og lidt motorhjælp over bæltet, anduvede "Esther" og "Svanen" Mommark i pæne bølger og 8 m/s sydøstlig vind.

Vi havde passeret Birkholm, Drejø og Egholm i let dis og havde set over mod Hjortø - turens oprindelige mål. Skjoldnæs var passeret, da det mørknede over Als. Hvad nu? Får vi en af de varslede tordenbyger. Vi skyndte os over, hvilket betød, at motorerne hjalp sejlene med at trække. Efter fortøjningen ude ved molen på et par improviserede pladser kom bygen. En ganske kort regn, der næppe fugtede dækket. Ingen torden.

24. juli:
Vestlig vind, 3 til 8 m/s er udsigten i dag for Vestlige Østersø. Vinden svigtede ind imellem fra Mommark og syd på mod Pøls Rev. Da vi herefter havde den imod, kom den stærkt igen over mod Kegnæs, Flejmose Sand og Sønderborg. Da hverken Ejvind eller den gamle søndagssejler er udprægede sportstyper, og da vi gerne ville ankomme til Sønderborg, mens der var ledige gæstepladser, satte vi maskinerne i gang og hev sejlene ned i stedet for at tage nogle lange, sportslige kryds over i tysk farvand.

Når det ikke regner, og når bovvandet ikke sprøjter op over forskibet, er det en god ide at lægge sprayhooden ned. Det giver straks et bedre overblik, og skønsmæssigt vinder man en knob, når maskinen er en 6-hestes Suzuki med lille hurtigsnurrende propel. i 7-8 m/s og bølger på lidt under en meter gik den gamle dame 4,5 knob i snit med næsten fuld gas. På mere behagelige omdrejninger holdt båden 4 knob i snit imod vind og bølger.

Ankomsten til Sønderborg skete klokken godt 13. Der var mange ledige pladser, nemme at lægge ind på. Egentlig ville vi helst ligge nede i byen ved Slottet, men erfaringen siger, at her klumper de store både sig sammen i mange lag. Da vi ankom til havnen og slottet til fods, lå kongeskibet "Dannebrog" ved kajen foran slottet. "Hende kunne va da godt have lagt os uden på med et par fendere", var vi enige om.

Der er altid tusind ting at huske at gøre - samtidigt . når man lægger til. Det er nemt, når der er gast ombord og vanskeligere alene. Herover øver Ejvind sig i kast med lasso hen over fortøjningspælen agter. På næste billede kommer der hjælp i en lille gummibåd.

Sønderborg Lystbådehavn har Hotspot, gratis, og som gammel nørd var det med bankende hjerte, jeg forsøgte at komme på internettet nede fra kahytten. Forbindelsen var ikke god. Jeg anbragte antennen højt oppe - så højt, ledningen og en forlænger-USB-ledning kunne nå. Der blev lidt liv i netværket, men ikke nok.

25. juli:
Mindre vind i dag end i går har DMI spået, og det passede fra Sønderborg og ned mod Brudestenen - grøn bøje. Fladt vand og godt 5 knob for storsejl og genua. Bedre kan det ikke blive, når man ikke er kapsejler. Det lod sig ikke gøre at gå bidevind fra Brudestenen mod Kragesand og heller ikke mod Brunsnæs. På det sidste lange stræk ned mod Flensborg motionerede jeg flittigt ved at hale genuaen op og ned, men vinden var kun til kryds, og det ville vi ikke,

En hurtigsejlende Holbækbåd drejede over mod Ejvinds "Svanen" og på dens hæk så jeg navnet "Svanen". Morsomt at møde en båd med samme navn. Så rejste Holbæk-skipperen sig op på dækket og vinkede mod Ejvind med begge arme. Sikken en begejstring for en navnesøster.

Senere erfarede jeg, at det var mere end navnet, der interesserede Holbæk-sejleren. Ejvind havde nemlig købt "Svanen" af Kim, som nu sejlede i sin nye båd med samme navn, og i Flensborg var gensynsglæden stor mellem køber og sælger. Kim var også glad for synet af "Svanen" af Svanemølle-havnen, som har fået adskillige forbedringer udover vedligeholdelsen.

Det var godt, Holbæk-folkene ikke så vores havnemanøvrer i Flensborg ved den inderste bro nær Bellevue. Mere skal der ikke skrives. Fruen er i Cirkusrevyen i aften med en veninde. Der kunne vi godt optræde med "Svanen" og "Esther" i havn.

Med Flensborg Havns inbagguldborgsundforbindelse kan vi lige nå at tage den seneste syv-døgs-prognose i morgen, når vi sejler hjemad. Meget tyder på, at det usædvanligt langvarige sommervejr vil være forbi på fredag eller lørdag. Det gælder således om at sejle over Lillebælt mellem Als og Ærø og over Storebælt mellem Langeland og øerne i Smålandsfarvandet på dage, hvor vejret er godt. Samtidig skal vi lægge dags-distancerne sådan, at vi blæser inde i en god havn, hvis vi blæser inde. Helst ville vi nok sejle under 30 sømil pr. dag, og hvis jeg kan vælge et sted at blæse inde, gør det ikke noget, at det bliver på Hjortø. Vi får se.


Mod Rudkøbing. Foto Ejvind Tørnqvist.

I Flensborg tog Ejvind en runde i byen, mens den gamle redaktør udforskede internettet fra kahytten, smed dynger af spam ud fra min postkasse på nettet og sendte et par beskeder til familien.

Til orientering er det dyrt at benytte hotspot i Flensborg. 14 Euro for tre timer og 18 Euro for et døgn. Jeg betalte 18 Euro med mit mastercard. Det var alligevel pengene værd.

Henne i restauranten "Bellevue" - inderst i Flensborg Havn - var vi længe i tvivl, om etablissementet står på pæle eller på pontoner. Sådan er det ofte i havnene, selvom vejret har været fint under sejladserne. Toiletter og restauranter, eller hvor man ellers nyder livet, sejler videre.


Indsejling i Marstal. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Her ligger "Esther" og "Svanen" lunt, ja stegende hedt, i Marstal Lystbådehavn.


Pippilotta af Hamborg på værft. Jeg fotograferede den også nord for Thurø Rev i sommeren 2005.


Folkelivet er mangfoldigt ved Marstals lystbådehavn.


På vej ud af Marstal Havn.


Trafik i renden fra Marstal.


Skjoldnæs Fyr.


På bidevind med støttesejl mod Mommark. Foto: Ejvind Tørnqvist.


I modvind mod Kegnæs. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Sønderborg Slot og kongeskibet 2Dannebrog" - plads til et par sejlere uden på.


Havnegade, Sønderborg.


Skibsmuseet, Flensborg.

Sommeraften i Flensborg.


Udsigt fra cockpittet i Flensborg Havn.

J. S. Bach, Sonata