|
Med "Svanen" 22. juli: Strømmen var kraftig sydgående - ligesom os - og vi sejlede op til 6,5 knob for svag motorkraft. Et par knob eller mere har vi haft i ryggen. En stædig sejler lå næsten stille imod strømmen. Vinden var frisket op hernede, og den hjalp ham til ikke at sejle baglæns over havbunden. Strøm og vind mødtes i skum og bølger efter Rudkøbing og Siø-broen. Kostene lå skråt overskyllet af strømmen. Sværme af tyske sejlere masede sig nord på. Efter Rudkøbing-løbet lå Strynø sydbøje godt for en bidevind-sejlads, Det gik derudad. Ja selv efter at have rundet sydbøjen, holdt bidevind-sejladsen vestover mod anduvningsbøjen til Marstal-løbet. Jeg kunne såmænd have brugt sejlene helt ind til de fine pladser, et par behjertede jyder anviste os og hjalp os at fortøje ved. Med ankomst 13,30 en lørdag middag når man at få en regulær plads blandt Marstals 350 gæstepladser. Senere klumpede de store tyske skibe sig sammen overalt, hvor en ekstra stævn kunne presses ind. Vi ville have sildemad, flæsk og rejer på frisk brød med køligt smør, og gik op i byen. En kinesisk restaurant lokkede med denne specialitet, Marstal Platte. Ejvind, der er kender det sydeuropæiske lejrliv fra mange år i Ca' Pascuali i Italien, betegnede Marstal Havns aktiviteter som et gedemarked ved siden af Sydens liv. En af sejlturens afgørende beslutninger skal træffes i morgen, når vi efter planen passerer Søby på vej nord om Ærø. Skal vi stikke over til Mommark for at sejle til Sønderborg og Flensborg, eller har vi kun dage nok til at luske rundt i Det Sydfynske. Et besøg i Flensborg kræver mindst fem dage frem og tilbage inklusive en enkelt overliggerdag i tilfælde af lidt dårligt vejr. Fruerne i København blev forsigtigt rådspurgt om de lidelser, savnet af os påfører dem. Overraskende nok kunne de begge klare sig alene længe nok til, at vi vil sejle til Flensborg, hvis vejret også tillader det. Enkelte regn- eller tordenbyger er varslet i Sundet, Bælthavet og Vestlige Østersø i løbet af i morgen. De vindstød, en sådan byge kan rumme, vil vi ikke opleve midtvejs mellem Skjoldnæs og Mommark, og ser det sort ud, bliver vi imellem øerne. Dagene er ellers temmelig varme - op til 28 grader - og vejrudsigten lover 30 grader i næste uge med vestlige vinde på fem-seks sekundmeter i snit. Sommeren er historisk flot.
23. juli: Dette dårlige skudsmål var netop en af årsagerne til, at vi besluttede at sejle til Mommark. Så var der da en chance for at få en anstændig plads i havnen. Det holdt stik. Efter nogle og tyve sømil fra Marstal for sejl og lidt motorhjælp over bæltet, anduvede "Esther" og "Svanen" Mommark i pæne bølger og 8 m/s sydøstlig vind. Vi havde passeret Birkholm, Drejø og Egholm i let dis og havde set over mod Hjortø - turens oprindelige mål. Skjoldnæs var passeret, da det mørknede over Als. Hvad nu? Får vi en af de varslede tordenbyger. Vi skyndte os over, hvilket betød, at motorerne hjalp sejlene med at trække. Efter fortøjningen ude ved molen på et par improviserede pladser kom bygen. En ganske kort regn, der næppe fugtede dækket. Ingen torden. 24. juli: Når det ikke regner, og når bovvandet ikke sprøjter op over forskibet, er det en god ide at lægge sprayhooden ned. Det giver straks et bedre overblik, og skønsmæssigt vinder man en knob, når maskinen er en 6-hestes Suzuki med lille hurtigsnurrende propel. i 7-8 m/s og bølger på lidt under en meter gik den gamle dame 4,5 knob i snit med næsten fuld gas. På mere behagelige omdrejninger holdt båden 4 knob i snit imod vind og bølger. Ankomsten til Sønderborg skete klokken godt 13. Der var mange ledige pladser, nemme at lægge ind på. Egentlig ville vi helst ligge nede i byen ved Slottet, men erfaringen siger, at her klumper de store både sig sammen i mange lag. Da vi ankom til havnen og slottet til fods, lå kongeskibet "Dannebrog" ved kajen foran slottet. "Hende kunne va da godt have lagt os uden på med et par fendere", var vi enige om. Der er altid tusind ting at huske at gøre - samtidigt . når man lægger til. Det er nemt, når der er gast ombord og vanskeligere alene. Herover øver Ejvind sig i kast med lasso hen over fortøjningspælen agter. På næste billede kommer der hjælp i en lille gummibåd. Sønderborg Lystbådehavn har Hotspot, gratis, og som gammel nørd var det med bankende hjerte, jeg forsøgte at komme på internettet nede fra kahytten. Forbindelsen var ikke god. Jeg anbragte antennen højt oppe - så højt, ledningen og en forlænger-USB-ledning kunne nå. Der blev lidt liv i netværket, men ikke nok. 25. juli: En hurtigsejlende Holbækbåd drejede over mod Ejvinds "Svanen" og på dens hæk så jeg navnet "Svanen". Morsomt at møde en båd med samme navn. Så rejste Holbæk-skipperen sig op på dækket og vinkede mod Ejvind med begge arme. Sikken en begejstring for en navnesøster. Senere erfarede jeg, at det var mere end navnet, der interesserede Holbæk-sejleren. Ejvind havde nemlig købt "Svanen" af Kim, som nu sejlede i sin nye båd med samme navn, og i Flensborg var gensynsglæden stor mellem køber og sælger. Kim var også glad for synet af "Svanen" af Svanemølle-havnen, som har fået adskillige forbedringer udover vedligeholdelsen. Det var godt, Holbæk-folkene ikke så vores havnemanøvrer i Flensborg ved den inderste bro nær Bellevue. Mere skal der ikke skrives. Fruen er i Cirkusrevyen i aften med en veninde. Der kunne vi godt optræde med "Svanen" og "Esther" i havn. Med Flensborg Havns inbagguldborgsundforbindelse kan vi lige nå at tage den seneste syv-døgs-prognose i morgen, når vi sejler hjemad. Meget tyder på, at det usædvanligt langvarige sommervejr vil være forbi på fredag eller lørdag. Det gælder således om at sejle over Lillebælt mellem Als og Ærø og over Storebælt mellem Langeland og øerne i Smålandsfarvandet på dage, hvor vejret er godt. Samtidig skal vi lægge dags-distancerne sådan, at vi blæser inde i en god havn, hvis vi blæser inde. Helst ville vi nok sejle under 30 sømil pr. dag, og hvis jeg kan vælge et sted at blæse inde, gør det ikke noget, at det bliver på Hjortø. Vi får se.
I Flensborg tog Ejvind en runde i byen, mens den gamle redaktør udforskede internettet fra kahytten, smed dynger af spam ud fra min postkasse på nettet og sendte et par beskeder til familien. Til orientering er det dyrt at benytte hotspot i Flensborg. 14 Euro for tre timer og 18 Euro for et døgn. Jeg betalte 18 Euro med mit mastercard. Det var alligevel pengene værd. Henne i restauranten "Bellevue" - inderst i Flensborg Havn - var vi længe i tvivl, om etablissementet står på pæle eller på pontoner. Sådan er det ofte i havnene, selvom vejret har været fint under sejladserne. Toiletter og restauranter, eller hvor man ellers nyder livet, sejler videre. |
---|---|
Sommeraften i Flensborg.
|