Forår og sommer 2008


"Esther" på sin anden plads i Haderslev.


Fænø Kalv er en bevaret skanse, anlagt af svenskerne under svenskekrigene.


Lillebælt 27. maj i let vind.


Kunstværk på Trapholt Museum ved Kolding.


Kuling over Kolding Fjord, 28. maj.


Kolding forsvinder bagude.


"Lodsen" af Thurø i Kolding Fjord, 29. maj.


Lillebæltsbroen, 29. maj.

Middelfart, med Nicolai Kirke og den gamle havn, hvor vi senere på turen nød et par gode dage.


Strib Fyr - lige før bølgegangen ude fra Kattegat.


Indsejling i Vejle Fjord efter en gyngetur fra Strib Fyr.


Napoleonskagerne er serveret.

 

Haderslev-Vejle

Nye øer og fjorde

Nykøbing-Haderslev

Vejle-Nykøbing

27. maj
En overraskende stilhed denne morgen viser sig at være uventet vindstille. Vejudsigten lover svag til jævn nordøstlig vind. Den har blot ikke indfundet sig endnu. På DMI's hjemmeside ses et område med 8-11 m/s at bevæge sig nord på i Lillebælt i løbet af dagen. Vi beslutter at sejle mod Kolding, når Birtes ærinde på Jomfrustien er overstået. (Et fotoapparat).

Ud for grøn bøje ved hvid kugle nr. 20 holder vi godt bagbord i renden ud ad Haderslev Fjord. Vi skal ikke endnu en gang bumpe op på sandbanken fra i går. Vel ude i Lillebælt venter endnu en overraskelse: Vandet er nærmest fladt. Vi styrer vest om Brandsø op under Fænø, forbi svenskeskansen Fænø Kalv - nu med halvanden knob medstrøm - og går ind i Kolding Fjord.

I den nordlige lystbådehavn finder vi en ledig plads, som kræver en del frem og bak og halen i tov og bådshager. Så dukker en ungersvend op på den store motorbåd ved siden af og spørger, om vi har fået tildelt denne plads. Det har vi ikke. Pladsens ejer vil vende hjem i løbet af dagen. Vi sejler længere ind i bassinet og må øve mange havnemanøvrer med motoren for omsider at få drejet "Esther" en halv omgang, så hun kan komme ud af denne havn og over i den sydlige lystbådehavn, hvor forholdene viser sig mere idylliske og venlige.

"Hej sømænd", råber en mand fra broen. Han skulle bare vide. Vor nabo i en ældre hollandsk stål-sejler er derimod gammel sømand, fortæller han. Han sejlede med skoleskibet "Danmark" i 1979, og jeg fortæller ham om de "Høje Skibe", som en dag i firserne stævnede ind i København. En snes fuldriggere og andre veteraner gled forbi ved Langelinie. Alle sejlede for motor - uden sejl - kun ikke "Danmark". Her var alle sejl sat og ingen motor.

"Ja, vi skulle altid have sejlene op", huskede min nabo. "Da vi sejlede fra Tenerife, satte vi sejlene op efter ordre, og motoren kunne knapt nok bringe skoleskibet fremad, fordi vinden pressede mod sejlene. Så fandt vi ud af at sætte dem mere skråt, så vinden gled af".

I dag sætter eleven fra "Danmark" sit flotte skib i stand, og han indrømmer, at også han er glad for motoren, når hustruen er med ombord, men han sætter da, ligesom vi, af og til en genua for at få lidt fart og stabilitet. Jeg indrømmer så - omsider - at vi på denne tur hidtil mest har nøjedes med "jerngenuaen".

28. maj
Kuling fra øst. Det hyler i masterne, og "Esthers" lette vuggen i fortøjningerne har givet os en nat med god, tung søvn. Man er ikke fri for at mene, at man sover bedre herude i kahytten end hjemme i soveværelset.

Fruen er kulturel i dag og drager mod Koldinghus og Trapholt Museum, mens den gamle redaktør må blive i kahytten for at passe jobbet med foto og tekst til denne hjemmeside.

Koldinghus er et unikt vellykket eksempel på kombinationen af gammelt og nyt. Det er netop 100 år siden, at spanske lejetropper fyrede så kraftigt på Koldinghus, at slottet delvist nedbrændte. Ruinen restaureredes af arkitekterne Inger og Johannes Exner, der føjede ny byggestil på de gamle mure.

Trapholt Museum har 20 års jubilæum. Museet har en stor gedigen samling af møbeldesign, og viser en særudstilling med nyere smykker.


Kvindedragt fra Koldinghus.


Dronning Gunhild.


Her er middagsmaden sat over. Spaghetti og stegt torskerogn.

Oven på de kulturelle udfoldelser i byen gør det godt med en gang krimi med Frost under de gode modtageforhold for et gammelt S/H apparat i kahytten her i Kolding Søndre Lystbådehavn.

29. maj
Med udsigt til frisk østlig vind må der være bølgegang efter "Snævringen" i Lillebælt, men vi sejler alligevel ud i modvind gennem rolige vande i Kolding Fjord. Gennem "Snævringen" holder vi godt øje med Komma's Havnelods' strømkort, og vi sørger for at undgå idvandet i dag, da strømmen er svagt nordgående.

Efter de to broer over Lillebælt kan vi se fremad mod Fredericias travle havn og spejde efter de dønninger fra Kattegat, som må gå ind her. De mindre sejlbåde duver i dem forude, og snart har vi de høje krabater lige ind, efter at have rundet Strib Fyr. "Esther" løfter stævnen og kaster vandet godt ud til siderne. Ingen bliver våde bag sprayhood'en, og vi holder de seks knob for at bryde godt igennem. Men det ender med en gevaldig "maveplasker", da "Esther" sejler ud af en bølgekam for med et bump at lande på den næste. Jeg må rette kursen er par grader, så vi får bølgerne snedt ind med længere afstand.

Der er langt til Trelde Næs og østbøjen, hvor vi lægger kursen nordvest mod Rosenvold Pynt. Nu ruller skuden tværs over den brede indsejling til Vejle Fjord, og Fruen er ikke helt glad, før vi kan luske langs kysten bag pynten, hvor jeg med nød og næppe undgår sandrevet ud for fyret ved Træskohage. Det rev bør enhver sejler ellers kunne forudse.

Med faldende bølger agten ind styrer vi mod Holtserhage og er snart inde under Vejlefjord-broen og lunt fortøjet i en velordnet lystbådehavn.

Sejlklubben "Neptun" og Vejle Motorbådsklub holder til i lystbådehavnen, der ligger ca. 20 minutters gang fra Banegårdspladsen. Havnen er frihavn, og vi betaler 20 kroner i gebyr samt depositum for et chip-kort med 50 kroner indlæst til strøm og varmt vand i brusebadet.

30. maj
Nødvendige ærinder i Vejle overstås i frisk til hård vind, der ikke generer os inde i gaderne. Familien ved Horsens skal have besøg, og det var vores plan at sejle ind gennem Horsens Fjord og lade os afhente i den store lystbådehavn. Men vinden er lidt for frisk med deraf følgende bølgegang, så vi vil tage lyntoget i morgen til Horsens og blive afhentet på stationen.

31. maj
Landlivet er afvekslende men endnu ikke at foretrække. Jeg vil hellere sejle end køre i lyntog og bil, men vi når frem til familien i Åes og en middag i haven med det hele. Min svoger har forstand på biler - og både - og der er mange gode råd at hente.

1. juni
Efter en landkrabbe-nat i et rigtigt soveværelse kører vi rundt i omegnen af Horsens for at kigge på de gamle kendte steder, samt statsfængslet, som vi ikke kender. Det er åbnet som museum efter nedlæggelsen som fængsel. Det forlyder, at der også skal indrettes et femstjernet hotel på "Slottet". Hvor mange stjerner havde mon det forrige Hotel Gitterly?

Nede i båden indbyder vi familien til en forfriskning ved kaptajnens bord, der er skibets eneste. Og pludselig er vi atter alene. Hvordan ser vejret ud de kommende dage? Udsigten står på sommer og atter sommer. Nu har solen skinnet næsten hver dag i en måned. Kan det blive ved? Ja, det kan det. Hele næste uge. Men blæsten holder også ved.

Næste afsnit: Vejle-Nykøbing

 

 


Stille morgen i Haderslev. Vi sejler til Kolding i dag, 27, maj.


Dansk Sygeplejeråds kursusejendom, "Koldingfjord", hvis luksus vi begge har nydt i arbejds medfør.

Koldinghus.


Lillebæltsbroerne, 29. maj.

"Bryggen" i Vejle ved Vejle Å.


Vejlefjord-broen.


Styrmand på broen.


Aften i Vejle Lystbådehavn.

 

J. S. Bach, Sonata