Forår og sommer 2008


Birte har fotograferet "Esther" under afsejlingen fra Vejle. Selv tog hun toget til Middelfart..


Fenderne er endnu ude, men de kommer ind, så snart der er plads til selvstyring. Vejle Havn 2. juni.


Træskohage Fyr med revet, jeg var ved at sejle op på, da vi sejlede mod Vejle.


Liv i Middelfart Gamle Havn. 2. juni.


Keramik-museet "Grimmershus" ved Middelfart.


"Fortuna" af Hamborg.


"Pippilotta" ved kaj i Middelfart 3. juni.


"Scortemelk" og "Regina Maris" side om side, set fra "Esther".


Artiskok-kogningen varede en time, så vi måtte have mere gas, da vi nåede Rudkøbing.


Birte foran "Antiqua's" rig på kajen i Middelfart.


Vor nabo i Middelfart sejler hjem til Samsø med sin kæreste.


"Henner Friisers Hus", der rummer Middelfart Museum.


Kongeskibet "Dannebrog" passerer Middelfart. Klik på billedet for at åbne hele motivet i et nyt vindue.


Bågø Havn 5. juni.


Helnæs Fyr.


Hare på Hjortø.


Måger i luftkamp.


Solnedgangen i Rudkøbing blev turens sidste. Klik på billedet for at se hele motivet.


På vej over Smålandsfarvandet mod Vejrø.


Birte ved roret i Guldborg Sund.

Vejle-Nykøbing

Nye øer og fjorde

Nykøbing-Haderslev

Haderslev-Vejle

2. juni
Østlig eller sydøstlig vind, 2-6 m/s er udsigten for i dag. Måske kan vinden liste sig op på 8 m/s, ude på Vejle Fjord, og dønningerne fra Kattegat vil få skuden til at vippe igen i dag på vej ned i "Snævringen". Derfor foretrækker Fruen et overfyldt IC 3-tog til Middelfart, hvor vi aftaler at mødes ved Kongebroen omkring klokken 14.

"Esther" sejler ud i den lette modvind, der efterhånden bliver jævn med lidt skumtoppe på bølgerne, der atter vasker dækket rent. Jeg styrer langs de røde bøjer ud af fjorden og herefter på Trelde Næs for at dreje ca. 90 grader syd ned mod Strib Fyr. Det hele tager godt et par timer.

Efter Strib Fyr er strømskellene tydelige, og da farten øges til mellem 7,5 og 8,5 knob, uden at gashåndtaget er ændret, må der gå en god strøm sydover. Efter den nye Lillebæltsbro når "Esther" sin hidtidige topfart, 9 knob over havbunden. Desværre er loggen i stykker efter motor-installationen, så det er ikke muligt at måle farten gennem vandet og dermed strømmens hastighed.

Nede ved Middelfart drejer jeg ind i en havn, jeg tror er Kongebroen, og her venter Birte i samme tro. Det viser sig at være Middelfarts idylliske, gamle havn med det historiske bådebyggeri, ganske tæt på den middelalderlige Sct. Nicolai Kirke og et smukt og velbevaret havnekvarter. Her bliver vi nok et par dage. Så kan det blæse, hvad det vil.

3. juni
Det blæser lige, hvad det vil. Stadig fra øst under en skyfri himmel. Agterfortøjningerne skal bringes i orden. Vi er temmelig tæt på Folkebåden foran os, da vandet er steget i nattens løb og har slækket fortøjningerne.


Haj-skelet i Sct. Nicolai Kirke. Fruen tog en kulturel runde i kirken og i Middelfarts museer inklusive Grimmershus, mens bådens dørk blev taget op og renset.


Da værtshuset "Guldkronen" skulle udvide forretningen, købte man naboejendommen, og under udgravning her fandt en arbejdsmand en guldkrone og en halskæde, der i dag kan ses på Nationalmuseet i København. Herover har Birte fotograferet kopier af det enestående fund i "Henner Friisers Hus".

Østenvinden tager til op ad dagen og nærmer sig en snes sekundmeter i stødene. Fint sort sand lægger sig overalt i havnen og ved vandet. En tysker spørger, om jeg har en skruetrækker og viser på lystfiskervis, hvor stor den skal være. Storsejlet på udlejnings-båden "Ägir" har sat sig fast. Jeg har ikke så stor en skruetrækker, men finder en papegøjetang, som ordner sagen. De tyske sejlere slår hinanden på hænderne af glæde og kommer over med et par kolde Tuborg.

Efter en solid middag på restaurant "Artis-Kokken" vender vi tilbage til en havn med fire store veteranskibe - gamle kendinge alle fire. Her ligger "Fortuna", set i Sønderborg og Store Bælt, og "Regina Maris", som jeg mødte mellem Fyn og Langeland sidste år. "Pippilotta" krydsede vor vej i 2006 og lå på værft i Marstal i 2007, og er nu kampklar her i Middelfart. "Scortemelk" mødte vi på denne ferietur mellem Strynø og Drejø.

Vi ville gerne nå til Bågø på næste stræk. Der er ikke langt - en snes sømil - og løjer kulingen af til i morgen, sejler vi. Vejrudsigterne er stadig fyldt af sol og varme, og maj 2008 er den hidtil mest solfyldte maj, siden målingerne begyndte i 1920.

4. Juni
Kulingen løjer af, men ikke nok. Vore landlige ærinder i dag er nu også nødvendige og hører med til et ferieeventyr. Vi skal have vasket tøj i en møntvask, og Netto skal have solgt os lidt dagligvarer. På biblioteket ved havnen, indrettet i "Kulturøen", kan vi låne en internetforbindelse og læse posten. Fra Hjelm Bådelaug er der utålmodigt nyt. Nogen kan ikke vente på, at vi dukker op, når Sankt Hans hurtigt og straks skal planlægges ud i alle hjørner.

Man kommer ind på livet af havnebyerne, når båden ligger som et andet hjem i havnen, og byerne synes at leve livet forskelligt. Mens Nykøbing Falster er uddød - uden megen synlig aktivitet efter lukketid, blomstrer aktiviteterne i Middelfart, ligesom de gjorde i Vejle. Kolding var lige så død som Nykøbing plejer at være.

5. juni
Blæsten er omsider løjet af, og ude fra "Snævringen" hører vi hurra-råb, og fra nabobåden udstødes en høj lyd - sikkert hollandsk. Jeg stikker næsen op over kaj-kanten og får øje på en masse roere, der sidder i bådene med årerne lodret i luften. Hvad øver de sig mon i? Så opdager jeg kongeskibet "Dannebrog", der glider forbi med kursen nord på. Roerne er ude for at hilse på.

Vi stikker ud i farvandet, "Dannebrog" netop har forladt og sejler mod syd i let vind, der frister til at sætte genuaen. Men snart har vi vinden næsten imod, og vi har ikke tid til kryds mod Lyø.

Efterhånden frisker vinden op, og efter Assens er der ikke mere læ. Vi vælger at sejle ind til Bågø, som det er en god ide at anduve vest om "Sandhammeren" på NV-kurs, lidt vanskeligt at se i det tyske søsportskort. Der er ingen afmærkninger udover et par gule kugler i strandkanten øst for indsejlingen.

Bågø havn har ikke mange pladser, efter at sydmolen er spærret på grund af nedstyrtningsfare, men vi finder en god og ensom plads blandt øens motorbåde, hvor de store tyske og danske sejlere vil gå på grund. Det er der senere en, der gør.

Ved havnen kan man leje cykler. Læg pengene i en postkasse, og kør ud omkring Vestmosen og Noret og nyd den uspolerede landsby med de store, gamle gårde. I modsætning til Årø er der ikke længere fiskere i Fiskerhusene på Bågø. Det skyldes ejerne af Wedelsborg, der ville have havets rigdom for sig selv. Også Bågø Kirke og dens placering kan de ikke særligt religiøse øboere takke Wedelsborgs adelige herrer for. Kirken er anbragt, så den kan ses fra Wedelsborg. Generende bevoksning er fjernet både på Fyn og på Bågø. Man har vel magt over tingene.

6. juni
Sejlvejr. Solen skinner. Vinden er let fra sydøst. Modvind. Vi sætter kursen mod vestbøjen ved Helnæs fyr og lader selvstyreren passe roret. Det bliver havblik ind imellem, men så tager vinden til, og dækket vaskes rent for de sidste rester af det sorte sand fra Middelfart.

En Grinde, vi så i Vejle med fire hjælpsomme herrer ombord, sejler en tid foran os, men vi indhenter den og følges ad østpå forbi Lyø og Avernakø i strid modvind og krappe bølger. Ved Skarø er Grinden ikke længere synlig bagude. Vi drejer ned i Højesteneløbet for at lægge ind i den første havn med ledige pladser. Det bliver Hjortø. Heldigvis.

Birte går ind på øen for at se, om den røde kat, vi tidligere har hilst på, stadig er i live. Det er den.

Katten følger hende på lang afstand fra byen og ned på havnevejen, hvor vi når at fotografere den. Harerne løber også omkring som tidligere, og hejrer og ørne holder til omkring engene ved havnen. Her ser og hører vi også klokkefrøerne i den lille dam i kanten af Hjortø By. Den gamle skole, hvor min mormor var i lærer-praktik i 1910, ligger også på sin plads i Hjortø By.

Så slap gassen op. Det måtte ske. Vi har ikke måler på flasken, og den var fra sidste eller forrige år.

Kolde nudler - gassen er sluppet op.


... og kold spaghettigryde på dåse.

7. juni
Grundige overvejelser om, hvordan vi får "Esther" bragt ud af Hjortøs lille havn ender med, at vi forsøger at bakke ud i bassinet i stedet for at forhale hende, så hun vender næsen udad. Men der er ikke plads til at vende i det lille bassin, da en jævn østenvind presser stævnen indad. Så bakker vi da hele vejen ud i det smalle indløb, hvor det lykkes at gå på grund og komme fri igen på begge sider af renden, før vi tøffer ud i Højesteneløbet ned mod Grenshage i stigende blæst.

Hernede får vi atter vind og bølger imod. Nu er vinden blevet rigtig frisk, men vi holder 5,5 knob. Et par gange går sprøjtene ned over cockpittet, men luften er lun, og skyerne er drevet væk. Strynø Sydbøje rundes planmæssigt, men jeg søger længere ind mod Langelands kyst for at undgå karambolage med Ærøfærgen, vi længe har set nærme sig fra Marstal. Langt om længe passerer færgen i bølgegangen, og kort efter drejer vi ind i Rudkøbing Havn, hvor en lun plads venter i den gamle trafikhavn.

Vi skal have gas og diesel. Gassen slap jo op i går, og kold Nescafe, kold dåsemad og klamme vandopløste nudler er fortid. Gassen findes lige ved havnen hos XL-Byg. Diesel kan købes med kreditkort på lystbådehavnen. Godt at vide til en anden gang.

Rudkøbing ligger langt fra hjemmet, men det føles nærmere, når man er på vej hjem end på vej ud. Derfor begynder vi at planlægge det sidste stræk til Guldborg Sund. Det kan nås over to dage, hvis vejret bliver godt i morgen, søndag. Udsigten lyder på solskin og vind under 6 m/s mellem øst og nord. Gad vide, om vi lægger ind på Femø i morgen aften. Det vil vise sig.

8. juni
En agressiv flue summer frem og tilbage i kahytten med regelmæssige mellemrum. Jeg vågner, men kan ikke få øje på den. Stilheden er total - undtagen denne flues grove summen, der nu viser sig at være en snorkende person på båden bag os - et godt stykke bag os endda. En så stille dag skal bruges til at nå over de mere åbne vande frem mod Fejø og Femø.

Når man taber noget på gulvet eller kommer til at skramle med brædderne til kahytsåbningen, plejer Fruen af vågne af sin morgensøvn. Således også i dag, hvor vi - efter et hurtigt bad - gør "Esther" klar til afgang.

Vinden er vendt til nordøst, den smule, der er, og selvstyreren sættes til den vestlige røde bøje i Smørstakkeløbet efter Rudkøbing-løbets svage sydgående strøm. Thurø Rev, Elsehoved Fyr, og Dageløkke glider forbi i morgensolen. Så drejer vi skråt ind i Smørstakkeløbet og sender venlige tanker ind mod Lohals, hvor vi har haft så mange "uheld" med havnemanøvrer, tang i skruen, startproblemer og regnvejr.

I dag sejler vi forbi Lohals. Op til Hov Sand og østover, hvor fragt-ruterne T og H er fri for trafik. Vi vælger samme rute syd om Omø Tofte, som på udturen og går denne gang nord om Vejrø direkte på nordbøjen ud for Femø, siden vestbøjen ved Femø Skellerev. Da har vi for længst aftalt at fortsætte helt ned til Toreby Sejlklub, ca. 60 sømil fra Rudkøbing.

Den lange hjemtur skete på næstsidste dag med passende vinde og godt vejr, ifølge DMI. 10 timer blev det til med navigation og udkig.

Turens samlede længde blev 332,9 sømil. Længste dags-sejlads var turen fra Rudkøbing og hjem, der blev målt til 60,6 sømil på kortplotteren.

 


Strid modvind ved mundingen af Vejle Fjord 2. juni.


Tysker på bidevind ud for Trelde Næs, 2. juni.


Strib Fyr om bagbord, 2. juni.


"Esther" i Middelfart Gamle Havn om aftenen, 2. juni.


Gade i Middelfart.


Vindue i Restaurant "Holm" i Middelfart.


Marsvin ved Teglgård, forograferet i 1870. 49 hvaler var fanget ved denne lejlighed.

"Albatros" passerer Middelfart.


Restaurerede jollehuse ved Middelfart gamle havn.


Kongeskibet "Dannebrog" hilses af roere ud for Middelfart på grundlovsdag 5. juni.


Bågø By.


Brandsø set fra Bågø.


Bågø Havn.


Cykelsti til stranden på Bågø.


Magert rådyr på Bågø.


Vestmosen på Bågø.


Hejre i græsset på Hjortø.


Beboer i dammen på Hjortø.


Modsætninger i Rudkøbing Trafikhavn.


Rudkøbing Havn.


Sidste morgen på feriesejladsen. Rudkøbing 8. juni kort før afsejlingen til Nykøbing F.


Indsejlingen til Nykøbing F. 8. juni.

J. S. Bach, Sonata