Sommersejlads I

deko Sommersejlads II

deko Sommersejlads III

Større billeder


Farvel til Birte ved Sakskøbing Roklubs ponton 25. juni.


Op mod 11 m/s modvind den korte tur fra Sakskøbing til Askø. Her var god plads - ikke andre gæstesejlere end "Esther", da jeg ankom efter et par timers sejlads.


Ederfugle med unger i Askø Havn.

fatamorgana
Her svæver Dyrefod over vandene med Storstrømsbroen i baggrunden. Billedet er taget med telelinse i stille og let diset vejr 26. juni.

Insekter
Lille udsnit af insekternes invasion 26. juni.


Under Storstrømsbroen.

Gåbense
Gåbense 26. juni.


Søndagsstille i Gåbense- når den lokale motor-enthusiast ikke er aktiv.


Finsk tango i kahytten.


Gåbense Bådelaug udvider løbende havnen - her en ny bro.


Sydlandsk stemning over "Baloo". 27. juni i Gåbense.


Med Femø i horisonten.


"Esther" i Landelandsbælt. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Ved Nakskovs nye gæstekaj. 28. juni.


Birte er på besøg 30. juni i Nakskov.


"Norwegian Sun" toner frem på AIS-modtageren i kahytten. Det var dette skib, der bragte os fra Buenos Aires til Valparaiso syd om Kap Horn i 2010. Nu sejler det ude i Langelandsbælt nordover.


Opklaring efter en regnvejsdag 30. juni i Nakskov. Opklaringen nåede også kahytten, da vi ved hjælp af en bordlampe fandt strøm på en enkelt stander ved kajen, som ledningerne netop kunne nå.


Bukh-motoren i "Baloo". Udstødningsrøret er revnet - og repareret igen.


Volvo-Penta-motoren i "Esther". Kileremmen er strammet, så den ikke piber ved start.


Fem grillpølser og en portion kogte ris er kabyssens tilbud 1. juli.

Kahyt med skåle, "sugeklude", computer og sø-ben i heldagsregn 2. juli.

Til sidens top

Afsnit:

deko Fra Sakskøbing

deko Opladning

deko Hedeslag

deko Dieselfri dag

deko Nakskov

deko Motor-justeringer

deko Regnvejr

deko Picasa-billedserie

Fra Sakskøbing

25. juni


"Innuinnquaq", står der vistnok på denne nybygning fra Bredgaard i Sakskøbing. Den var første møde på sommersejladsen, som begyndte i dag med en kort og frisk tur til Askø i op til hård vestlig vind og krappe bølger.

Båden er solgt til Grønland og skal sejles til Nordjylland for at blive fragtet med skib den lange vej.

Det er særdeles ubehageligt at tage afsked, at skulle skilles fra Fruen i måske tre uger. Men vi fik det gjort over et par gange, idet jeg måtte lægge ind ved Sakskøbing Roklub på vej ud af havnen, således at Birte beredvilligt kunne række et par glemte sejlerkasketter ud til mig.

Andre sejlerkolleger skulle også afsted i dag. Palle Danielsen i "Lady Chris II" og Kirsten og Preben i "Berta". Jeg så dem ikke sejle i det lidt hårde vejr, og skal de videre end det sydligste Smålandsfarvand, får de bølger på op til halvanden meter, hvilket næppe generer de store både med garvede folk ombord.

Det var ikke strengt nødvendigt af hensyn til Ejvinds og mine fælles planer om at mødes mandag i Ulvsund at sejle allerede i dag, men man har sikkert gavn af en langsom start - nogle siger, at man skal finde sine "sø-ben"

Nok så vigtigt er det, at jeg har fået mine gamle ben igen, efter at en tung flise landede på venstre storetå for en god uges tid tiden. Tåen blev mørklilla, siden rød, og først da neglen slap sit tag under sokkerne, forsvandt behovet for lidt codymagnyl i ny og næ. Hvis sø-benene indfinder sig, er de i hvert fald smertefri.

Hjemme i huset er alt også vel, melder Fruen. Den fede hankat, Ditlev, er et godt selskab, og kniber det, er der gode venner lige i nærheden.

Første aften i kahytten. Velværet er umiskendeligt. Jeg hører vinden og vandet og mærker bådens lette bevægelser som en ro fra tidernes morgen. Men stilheden og søvnen brydes af vilde skrig, som var ulven løs i baviangrotten. Nu hyler unge mennesker omkring båden, og jeg må op for at tænde en lampe, så de kan se, at her er beboet.

Nogen haler i forfortøjningen. Jeg stikker hovedet ud og bliver meget vågen: En flok unge piger i bikini flokkes på broen ved "Esther", og en diger havfrue kæmper for at komme i land henne ved stævnen. "Fløde for en gammel hankat", sagde vi i 60'erne om sådanne åbenbaringer. Men vi er i 2011, og jeg er allerede kaldt "den gamle mand" én gang i dag af børn i en robåd ved Sakskøbing Roklub, og jeg må erkende denne sandhed:

"Hey - pas lige på båden", råber jeg, som den Jeronimus, jeg er. Og pigerne passer på med ikke at genere denne vrisne kværulant og er snart forsvundet i mit og Askø Havns begyndende tusmørke.

Sic transit gloria mundi.

Tul sidens top

Opladning

26. juni

"Opladning". Det er noget tidligt at lade op. Det gør man normalt efter store anstrengelser og udfordringer. Alligevel bliver Gåbense Havn en opladning efter en nat afbrudt af bikiniklædte skønheder og en formiddag i næsten vindstille under angreb af tusinder af små flyvende insekter.

Mens skønhederne lod sig kyse af en gammel gnavpot, var det noget vanskeligere at blive insekterne kvit. De ankom i skyer under en magelig sejlads fra Askø søndag morgen mod Storstrømmen. De satte sig overalt, og myldrede ned i kahytten, bølge efter bølge.

Efterhånden som "Esther" nærmede sig Storstrømsbroen, hvor der var lidt trafik af andre sejlere, kunne jeg se dem vifte insekter væk. Så var det ikke dunsten fra gårsdagens forlorne skilpadde, der tiltrak dem.

Strømforsyningen på Askø krævede omkring fem meter længere ledning, end min landstrømsrulle kunne klare. Og da jeg ikke er god til at regne med ampere, ville det være ide at få opladt alle batterier i Gåbense for en sikkerheds skyld. Insekterne krævede desuden en støvsugeropladning, efter at de i hundredvis nu tilbragte deres sidste stund netop her.

Alt i kahytten blev støvsuget for de små kryb. Ude forsøgte jeg at ryste dem af, men alligevel efterlod de sorte pletter, hvor de omkom. Her venter en storvask af sprayhood, dæk og cockpit. Det trængte også i forvejen.


"Besætningen" på "Esther". Thorvald, sømanden og Kyklopen.

Opladningen går godt på det tekniske område, efterhånden som søndagen i Gåbense skrider frem. Derimod kniber det med den personlige opladning. Her er ikke den ro, der burde være. Fænomenet kender mange sejlere: En enkelt motor-enthusiast, der ikke kan hævde sig ved andet end larm.

Havnefogeden beklager uopfordret motoristens voldsomme støjen udover den søndagsstille havn. Påtaler har ikke hjulpet, siger han, og gør det næppe heller i fremtiden. Så styrer motoristen sin chris-craft ud over Storstrømmen, og vi hører ham helt ude ved Storstrømsbroens midter-buer - selv i tomgang.

I kahytten nyder jeg udsigten gennem vinduerne mod havnen, mens en nabo lægger stille til kaj. Overlevende insekter kribler spredt i gardinerne, og nu anduver motormanden havnen med alle sine umådelige hestekræfter.

Til sidens top

Hedeslag

27. juni

Luften står stille og solen bager ned over Gåbense Havn. Naboer og andre gæster er sejlet - enkelte blot til Vordingborg på den anden side af Storstrømmen. Hvis de mangler proviant, er det forståeligt, idet en tur på en af bådelaugets gratis gæstecykler afslørede, at den nærliggende tank kun sælger benzin og dieselolie - ikke madvarer og andet lækkert som for år tilbage.

Derfor står menuen atter på forloren skilpadde, der godt kan forekomme lidt ensformig. Jeg har forsøgt at pifte den lidt op ved at tilsætte en smule "Indian Tonic" i stedet for postevand, og sporer vist nok en anelse skarp og pikant smagsoplevelse over gryden.

Ejvind er sejlet med "Baloo" fra Dragør klokken godt seks i morges i stille vejr og mindre dønninger med strømmen imod. Vi mødes her i Gåbense, hvorfra vi i morgen har omkring 45 sømil til Langø eller Nakskov - inde i fjordens beskyttede vand, når et par blæsedage med regn skulle indfinde sig midt på ugen.

Ude ved molen køler unge mennesker sig i havnens vand. Der råbes på en dialekt, som synes at stamme fra computerspils korte staccato-kommandoer. De vokser sikkert fra den slags, de unge lømler.

Henimod klokken 17 på denne hede dag meldte Ejvind sin ankomst efter 11 timers sejlads fra Dragør. Og snart kunne han ses derude. Et fint gensyn. Så gjorde det ikke noget at æde forloren skilpadde for tredje aften i træk - uden "Indian Tonic". Den var sluppet op.

Vejret ser godt ud de næste par dage med 8 m/s sydøstlig vind over Smålandsfarvandet, som vi vil krydse sydligt mod Grønvold Grund, Fejø Sletterrev og Avernakke Hage.

Herfra agter vi os gennem Rågøsund og om langs Lollands kyst, forbi Vindeby Vindmøllepark, Onsevig og Vensholm for at slippe ind i Nakskov Fjord i god tid, før et grusomt vejr rammer land og vand på torsdag og nogle dage frem.

Til sidens top

"Dieselfri" dag

28. juni

Tidligt op i solen over Gåbense. Afsted mod Storstrømsbroen med genuaen sat. Vinden var omkring 5 m/s sydøst. Senere tog den til, og størstedelen af de omkring 45 sømil sejlede "Esther" med slukket maskine. En "dielsefri" dag med undtagelse af en kort strækning ud for Vesterby på Fejø og en blæsende indsejling gennem Nakskov Fjord.

Således indfandt euforien over sejlenes lydløse kræfter sig igen i dag, hvor vinden som ventet steg til omkring 11 m/s sidst på eftermiddagen ud for Købelev og Sandby sogne, Torslunde Havn, Vensholm, Korsnakke, Frederiksdal og Tårs. Alle de kendte steder fra vores barndom i årene fra 1953 til 1958.


Indsejlingen til Nakskov - set fra "Baloo".

Nakskov kender vi også godt og grundigt fra byens gode dage, da skibsværftet beskæftigede 1600 mand og satte sit præg på byen sammen med andre industrier og gode tider, selv for bønderne.

Byen har siden været boksebold for det, man kalder udviklingen, som har trukket arbejdspladser og funktioner bort til andre egne og andre lande for at efterlade nogle få virksomheder og en masse folk, der ikke kan leve af at barbere hinanden.

Nakskov har tidligere rejst sig efter knock outs, men det var før en kynisk borgerlig/populistisk regerings kvælertag på kommunernes forvaltning af velfærdssamfundet og dets snart forhenværende solidaritet.

Men Nakskov har erstatning for tre dages forloren skilpadde. Vi når netop indkøbscenteret før lukketid, og kabyssen kan nu servere kartoffelsalat, håndmadder, norsk røget laks, beuf stroganoff, kylling i karry samt skipperlabskovs - og så har jeg da kunnet nære mig: En enkelt af 15 chokolade-skilpadder er endnu i behold.

Nu venter nogle blæsedage her i Lollands gamle hovedstad. Her er så god plads i havnen, at vi tør tænke på at sejle en tur på fjorden i morgen med udsigt til at vende tilbage til ligeså gode kajpladser, som dem, vi forlader.

Til sidens top

Nakskov

30. juni

Blæsedage kan man ikke kalde en strålende sommerdag og gråt regvejr, selvom vindene tidvis føg ind over Nakskovs halvtomme inderhavn. Men byen skulle opleves.


Ridser i lakken males over.

Middag med Ejvinds venner hos Christine på Nytorv med klokkespillet. Kaffe og lagkage i cockpittet på "Baloo". Og samtaler om byens skæbne, Lollands dilemma, overladt til sig selv og de mange arbejdsløse.

Skyerne nærmede sig allerede 29. juni fra syd og vest med en regn, der langsomt steg i styrke efter midnat, indtil den vækkede mig i mørket. Et vældigt glimt lyste alt op, og knaldet kom øjeblikkeligt. Det blev nattens eneste lyn, og det kostede strømmen fra land.

Birte kom i formiddagsregnen, og vi kørte mod Kragenæs, hvor et celebert selskab steg i land fra "Vejrø I". Jagtriflerne lå i læderhylstrene. Jagthornet kom i land med "lokkehjorten". Sorte landrovere kørte op på kajen for at hente herskaberne, alvorlige mænd. kvinder og unge døtre, efter jagten blandt Vejrøs halvtamme fasaner.

En lokal chauffør må have undret sig over baggagen: "I er måske banjobanden", sagde han. "Det kan man nok sige", var det kølige svar.

Efter et besøg hos en ven i skovene ved Birket måtte Fruen punge ud til en eftermiddagsfrokost på Maribo Søpark. Det kan nok være, at sommersejladsen var kommet ud af kurs.

Også i morgen går turen af sporet, det vil sige, den følger jernbanesporene til Maribo, hvor vi igen skal mødes med Fruen, der har et fotoapparat, jeg glemte i bilen.

Til sidens top

Motor-justeringer

1. juli

Sort sod har bredt sig i motorrummet på "Baloo", og vi konkluderer, at det må stamme fra en utæthed i udstødningen, skønt Ejvind ikke mærker motorproblemer eller øget støj.

En nærmere undersøgelse afslører da også en revne øverst på udstødningsrøret, og vi indleder en udflugt til fods gennem Nakskov efter spændebånd, som en venlig medarbejder hos Stark fortæller kan købes hos JGB, marine-service på Vejlegadebro - hvor vi endnu ikke har ledt.

Her er indehaveren John den frelsende engel med anvisninger og grej, der kan reparere utætheden for i det mindste resten af denne sejlersæson. Aluminiums-tape og spændebånd. Ejvind klæder om, bliver snavset og har snart repareret skaden.

Imens kravler jeg ned i kahytten og åbner for Volvomotoren, der har udsendt en kortvarig piben ved starterne siden Langelandsbælt. Det må være kileremmen, og den kan snildt strammes lidt. Derefter er der ganske vist en smule piben, men den varer kort og skønnes betydningsløs.

Således hengik en blæsende eftermiddag efter formiddagens togrejse til Maribo, hvor Birte ankom med fotoapparatet, en ekstra hovedpude, mit fagblad - og fem chokoladeskilpadder.

Til sidens top

Regnvejr

2. juli

Temperaturen er steget til 18 graders varme, og regnen synes at være hørt op. Men så er klokken også syv aften, og det har været koldt, blæsende og regnvejr hele den lange lørdag i Nakskov Havn.

Regnvejr er ikke ensbetydende med en passiv venten på bedre vejr, ikke når man har en gammel båd med træ-kahyt. Så skal der holdes vand-vagt. Hvor drypper det ind? Her skal der stå en tallerken eller ligge en "sugeklud".

Flytter dryppene sig? Ja det gør de undertiden, hvis båden krænger lidt, eller vandet finder nye, skjulte veje fra dækket og ned til mig i den efterhånden kolde kahyt.

Så kan man rigge de gamle højttalere med subwoofer til under køjen og tænde for fem timers finsk tango. Tæppet trækkes godt om kadaveret, så fugten ikke køler de nedre dele for meget. Og så er der tango og forsamlinghus i "Esther", mens regnen trommer, og presenningen over cockpittet blafrer i den friske blæst.

Vejret skulle omsider bedre sig til i morgen. Da vil vi sejle direkte til Marstal - omkring 35 sømil - og herfra ser vind og vejr gunstigt ud i ugen, der kommer.

Større billeder


Sakskøbing 25. juni.


På Askø er der som regel plads her ved den nye bro.


Fire svaneunger leder efter forældrene i Askø Havn.


Ederfugle i havnen 25. juni.

Askø
Udsejling fra Askø 26. juni.

Veteraner
Veteranskibe på vej mod Træskibssammenslutningens "Skibsdage 2011", der holdes i Dybvig Havn på Fejø fra 27. juni til 2. juli. Tomasteren (Anna?) er på slæb.

Gåbense
Vindstille og let dis over Storstrømmen og Gåbense, 26. juni.


Gåbense Havn 27. juni.

Ejvinds oplevelser langs Stevns Klint.


"Baloo" og Ejvind under anduvning af Gåbense Havn efter 11 timer og 55 sømil fra Dragør.


"Baloo" og "Esther" i Gåbense 27. juni.


Vipstjert på pælen ved molebroen i Gåbense.


Smukt sejlervejr 28. juni fra Gåbense. "Baloo" på vej vestover i Smålandsfarvandet.

Foto: Ejvind Tørnqvist
"Esther" i Smålandsfarvandet.


Det ligner resterne af havneanlæg på Rågø.


Rågø kalv med rester af en beboelse, som var forvisning for en uvorn søn på Rågø, ifølge lokale oplysninger.


Nordvestlollands lave kyst ved Nøjsomheds Odde. Mellem vinmøllerne ses - når man ved det - træerne omkring den nedlagte Vesterbo Skole, hvor Ejvind og jeg tilbragte en del af vores barndom - mellem 1953 og 1958.

 


Her sejler "Baloo" tværs over mundingen af Nakskov Fjord for at nå frem til "Det lige løb". I baggrunden Enehøje.


Nakskov Sejlklubs havn på Hestehovedet. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Ejvinds fotografi af den beboede Barneholm i Nakskov Fjord.


Indsejlingen til Nakskov 28. juni.

Til sidens top

deko Sommersejlads II

Til sidens top