Sommersejlads II

deko Sommersejlads I

deko Sommersejlads III

Større billeder

Ejvind tog disse billeder i Langelandsbælt 3. juli. Det skulle blive "værre" endnu denne dag mellem Nakskov og Bagenkop.


Her hugger "Baloo" i bølgerne. Foto: Ejvind Tørnqvist.


"Havnens bedste pladser" i Bagenkop 3. juli.


Bagenkops røde kat med busket hale.


Hjørnet i Bagenkop lystbådehavn.


Tørresnore i kahytten efter den voldsomme tur fra Nakskov,


Dækket skal renses for salt. 4. juni i Bagenkop.


Tågen var kortvarigt ubehagelig tæt efter afsejlingen fra Bagenkop mod den tyske kyst ved Damp.


Tre gange oplevede vi, at op mod hundrede knortegæs i lange lave formationer omringede bådene på vej over farvandet ud for den tyske kyst. Klik på billedet, så skulle det være muligt at se nogle af gæssene i et nyt, stort vindue.


Tordenbygen er over os 6. juli.


Bratwurst, som kabyssen kunne fremstille den tyske specialitet.


Mellem Samp og Eckernförde kom gæssene igen lavt over "Baloo". Klik på billedet for at åbne hele motivet i et større vindue.


Forfølgende tysk krigsskib i Eckernfôrde Fjord.'


En måge slås med at bide en fladfisk i stykker, så den kan sluge stumperne.


Smøge i Eckernförde.


Et billig bomtelt skærmer mod regnen.


Ejvind har hentet morgenbrød og leverer det til "Esther".


"Nordlyset" af Eckernförde, tidligere Kragenæs, sejler ud.


Let til jævn fralandsvind gav en lækker sejlads 10. juli mod Sønderborg.

 

 

Til sidens top

Afsnit

deko Bølgegang til Bagenkop

deko Blandet vejr i Damp

deko Eckernförde i sol og regn

deko Sejlene luftes mod Sønderborg

deko Picasa-billedserie

Bølgegang til Bagenkop

3. juli

Vejrudsigten lovede op til 11 sekundmeter nordvestlig vind ude i Langelandsbælt nord og syd for Nakskov Fjord, og ved Langelands sydspids kunne vi risikere hård vind og bølger på halvanden meter.

Vi fik begge dele og ikke så lidt til.

Disen lå over den øde Nakskov Havn søndag morgen. Byen gjorde i det hele taget et forladt indtryk. Men vi satte kursen ud ad fjorden, forbi Hestehovedet og øerne gennem "Det lige løb".

Efter Enehøje skulle vind og bølger ramme os, men det virkede ikke slemt. Sejlrenden er afmærket for erhvervstrafikken langt ud. Bølgerne steg efterhånden, og vinden friskede undertiden kraftigt op.

Ejvind kunne hejse en støtte-genua, rebet i rulleforstaget. Jeg måtte blive i cockpittet i bølgegangen og høre genuaen smælde i sejsingerne og se en fender rulle udenbords i fendertovet uden at kunne gøre noget. Senere skyllede en bølge den op igen.

Det glaldt nu om at finde en kurs skråt mod de stejle bølger, så båden red over dem uden "maveplaskere" og uden at rulle nævneværdigt. Det betød en noget nordligere kurs end Langelands sydspids, men desto hurtigere kunne jeg nå i læ af Langelands kyst.

Ejvind styrede mere sydvestover, og vi tabte næsten hinanden af syne, indtil en magelig sejlads langs Langelands østkyst med dønninger agten ind og vinden næsten tværs bragte os tæt på hinanden igen. Det så helt godt ud nu. Men vi skulle runde Dovns Klint, hvor der ikke var læ for vind og bølger.

Nu begyndte det store cirkus for alvor. Op og ned. Sprøjt henover spayhood'en ned på de fine bukser. Vandet var 14 grader og ikke ubehageligt i ansigtet efter en tid.

Det kunne godt lade sig gøre at skære bølgerne skråt fra Dovns Klint og holde kursen mod Marstals sydlige indsejling. Men vind og bølger tog til. Jeg kunne ikke en gang ringe til Ejvind og foreslå Bagenkop i stedet for Marstal.

Men den store havn lå nu lige derinde og lokkede med læ og sol, og jeg drejede styrbord efter en hollandsk Evert. Bare en tom kaj eller en pæl at puste ud ved, ville være dejligt. Men en stille runde ind i det inderste bassin afslørede "havnens to bedste pladser", og snart havde jeg Ejvind i telefonen. Han var heldigvis enig.
Moderne fiskekuttere er høje som huse, når de står på land.

Blandet vejr i Damp

5. juli

I går blæste det for meget til, at vi ville sejle de 25 sømil fra Bagenkop til den tyske kyst ved "ferieparadiset" Damp. Og i dag blæste det ærligt talt for lidt. Sommerens vejr er omskifteligt. I morgen vil det igen blæse for meget, og skal man tro vejrudsigten, vil det minsanten blæse for lidt på torsdag.

Men vi sejler hellere, når det blæser for lidt, end når vinden suser for meget, så dagen i går blev en blæsedag i Bagenkop med tid til nyttige gøremål, såsom at lænse skuden efter bølge-orgiet søndag fra Nakskov.

Det skulle jeg imidlertid ikke have gjort. Der var trængt en del havvand ind gennem forluge og diverse utætheder, men vandet i sumpen havde også skyllet bunden af motorrummet ren for olie, og den flød lige pludselig rundt omkring "Esther" inderst i havnen. Ikke noget smukt syn. Jeg startede diskret motoren i håbet om at lidt skruevand kunne sprede den farvestrålende vandoverflade omkring mig. Det kunne det, men oliefilmen drev tilbage.

"Nogen har åbenbart tømt noget olie ud i havnen", bemærkede havnefogeden til mig i båden. En løgn var lige oppe at vende i hovedet, men fortrængtes straks igen: "Det er nok mig, der har tømt en smule ud, da jeg lænsede båden". Det var det. Formaningen var høflig: Næste gang skal du sejle ud af havnen og lænse". Havnens gris er ikke nogen rar rolle at spille, omend griseriet var utilsigtet. Advarslen mod at lænse i havn efter voldsom bølgegang er hermed givet videre.

Vådt tøj kom op at hænge i kahytten. Brugsen havde svinekoteletter, kaffe og kakaoroulade. Livet gik sin usunde gang. Et par hjemmeside-opgaver for Saxkjøbing Roklub og Sakskøbing Motor og Sejlbådsklub blev ordnet, så godt det kunne lade sig gøre fra den lille bærbare noget bedagede iBook i kahytten, før vi er i udlandet med dets uforskammede pris på data-overførsel - 20 kroner pr. megabyte.

Hollandske sejlskibe ankom til Bagenkop med turister. De vil kunne ses på en særlig side HER.

Tirsdag morgen den 5. juni. Vinden - den ganske lille smule, der kan spores, er vendt om i øst. Havnens vand er blankt. Ude af indsejlingen ruller lave dønninger fra blæsevejret i går, og det bliver ved de ca. 25 sømil til den tyske kyst.

Disen er tæt, og en kort overgang er tågen særdeles ubehagelig. Vi skal sejle langt og krydse et par skibsruter. Nu gælder det om ikke at tabe hinanden af syne. Storsejl og genua kan ikke fange megen vind, og efter et par timer haler jeg genuaen ned. Inde i tysk farvand, hvor Ejvind kan følge et marsvins ryg over vandet, følger storsejlet med ned, og vi anduver et besynderligt "ferieparadis", Damp, den tyske industris udgave af Costa del Sol.

Her er i grunden rædselsfuldt, men netop derfor interessant som studeobjekt. Her er ferien sat i system. Vældige bygningssiloer med ferielejligheder. Affodrings-paladser, mad-boder, bratwurst, sauerkraut, knódel, og hvad parodien på det tyske køkken ellers kan hedde.


En svane tigger brød ved "Esthers" ræling. Noget mere høfligt end den måge, Ejvind oplevede, som i flugten snappede en fiskefrikadelle ud af hånden på en feriegæst i havnen.

Imens kigger jeg på rorpindspiloten, der har været ustabil og til sidst ubrugelig under sejladsen fra Bagenkop. Hvor er fejlen? Er det fugt? Ledningerne synes at sidde fast nok. Varme og sol i havnen burde også have fjernet fugten. Så opdager jeg, at VHF-radioen heller ikke virker, og fejlkilden er nem at lokalisere nu: Strømforsyningen til det lille, nye afbryderpanel. Kort efter virker alt, som det skal.

Dyre data via Internettet og mobiltelefonen fortæller os - til vores overraskelse - at et voldsomt blæsevej kommer her forbi i morgen - først fra øst, så fra vest, og endelig igen fra øst. Vi må blive her i Damp.

6. juli

En stiv østenvind stod over den fejl-byggede Damp Lystbådehavn. På en østvendt kyst har man anlagt en vældig marina, hvor østlige vinde sender dønninger langt ind i den inderste del af havnen og får alle både til at rulle og slå sig i fortøjningerne. Hvem har glemt at konsultere stedkendte folk med forstand på vandets adfærd?

Et ekstra tov fra fordækkets klampe til agter pæl fordelte trækket, således at de værste ryk i "Esther" under onsdagens rulninger blev afbødet. Mere kunne ikke gøres. Båden vred sig som en tyr under et rodeo-show. Først da sorte skyer trak op fra vest, begyndte dønningerne at lægge sig i havnen. Det skete efter et pludseligt vindspring fra øst til vest. Og så kom regnen.

Skybruddet blev accompagneret af tordenbrag og en illumination af lyn - et enkelt lige uden for havnen. Sugekludene kom på plads i kahytten, men der blev ikke suget så meget som ventet. En samling ægte bratwurst fik plads på panden, da vejret havde lagt sig. Stakkels tyskere. Men sulten er den bedste kok, omend retten bar mere præg af "brat" end "wurst".

Eckernförde i sol og regn

7. juli

11 sømil på et par timer på næsten fladt vand og en umærkelig sydøstlig luftning. En kort distance til søs, men en umådelig afstand fra det industrialiserede feriecenter, Damp, til den ægte fisker-, handels-, turist- og søfartsby, Eckernförde.

160 år efter, at de slesvig-holstenske insurgenter skød den kongelige danske flådes liniieskib, Christian 8. og damskibene Hekla og Geiser i sænk på Eckernförde Fjord, er Dannebrog på hækken sikkert ikke forhadt som den gang - grænsekontrol eller ej.

Det eneste tyske angreb destruerede en kop kaffe, som gik i dørken i kølvandet efter en patruljebåd. Siden overhalede et rigtigt krigskib os uden at virke truende, og i Eckernförde "Marinebeskyttelsesstation" (direkte oversat) befandt sig et dansk marinefartøj, sikkert i al venskabelighed.

Henne ved klapbroen inderst i fjorden lyste grønne mærker op på fire pæle. Der sejlede Ejvind hen, og snart lå vi igen fortøjet på "havnens bedste pladser", hjulpet ind af fruen på "Hanne Bet", som er parrets sommerbolig fra maj til oktober.

Planen om at sejle til Sønderborg i morgen blev meget hurtigt og stiltiende skrinlagt, da vi så at sige spontant betalte for to nætter i havnekontoret. Siden viste denne disposition sig (desværre) fornuftig af en anden grund end Eckernfördes herligheder: Meget kraftigt regnvejr med torden trækker op over os i morgen formiddag, meldte DMI på telefon 1853, som er økonomisk overkommelig at benytte uden for dansk mobil-dækning.


Fra båden får jeg øje på en anden Bandholm 26 i Eckernförde. Det viser sig, at båden er "Nordlyset", som senest sås i Kragenæs. Nu står der "Eckernförde" under "Nordlyset".

8. juli

Et godt middel mod vand i kahytten under morgenens volsomme regnskyld viste sig at være snoet køkkenrulle fra karmen under vinduerne og ned i en kop eller et glas.

Kapillær-effekten får papiret til at fungere som sugende nedløbsrør, og jeg behøvede blot at tømme, når kop og glas var løbet fuldt. Det blev til en el tømninger under dagens kraftige byger mellem sol og varme og rigtig sommer.

Vi får en fin invitation til "sundowner" på den hollandsk byggede motorbåd, "Hanne Bet" af Aabenraa. Her bor Hanne og Gorm fra maj til oktober. Parret solgte huset, købte en motorbåd og lejede en vinterlejlighed for fire år siden. Et godt liv med oplevelser uden stress i en tredje alder, som hurtigt kan slutte, om skæbnen byder det.

9.juli

Rigtige sømænd var sejlet i dag, men da en frisk vind ville opstå fra sydøst og sende bølger ind mod kysten på vej mod Sønderborg, blev vi i Eckernfördes festival-stemning og lyttede dagen igennem til tysk pops letlærte melodier.


En sørøver skød løjerne i gang.

"Den lille elektriker" gik i gang med at flytte om på instrumenterne, så AIS-visningen sker sammen med kortplotteren. Desværre lykkedes det ikke, trods daglange anstrengelser og forsøg, at få skabt forbindelse mellem AIS-VHF-radioen og kortplotteren. Når det sker, kommer en brugsanvisning her.

Henne på det smukke rådhustorv finder vi en mondæn restaurant, som serverer lammefilet'er, bagte kartofter og gemüse. Dette nævnes kun for at stimulere følelsen af en vis civilisation her hvor sommersejladsen går ind i sin tredje uge. Der er dug på bordet, levende lys, kniv, gaffel og serviet. Sådan.

Sejlene luftes mod Sønderborg

10. juli.

Atter en sommersejlads, hvor vi mindes vores far, som ville være fyldt 90 år i dag. Han blev kun 78 år og levede ikke i dette nye årtusinde. Vi havde undt ham del i de lykkelige ting, den øvrige familie har oplevet.

Dette skrives i Sønderborg Inderhavn, hvor sang, musik, trommer og horn gjalder ud over havnens sagesløse beboere for ikke at tale om Sønderborgs egne indbyggere. Flere orkestre er i gang, og ved Slottet hober festklædte ryttere sig op, kan jeg se fra mine små vinduer. Det er afslutningen på årets ringriderfest, man hører, blandet med musikken fra havnens restauranter og tribuner.

"Esther" og "Baloo" sejlede ind i denne dejlige havn ved 15-tiden i eftermiddags efter seks timers ganske pragtfuld sejlads fra Eckernförde. Vinden var let til jævn, og når den netop var jævn og bar fra land, blev strækningen langs den tyske kyst mod det vældige fyr på Kalkgrund en sejlads for genua og storsejl på fladt vand og i fuld fart, jeg aldrig vil glemme.

 

Større billeder


Klar til afgang fra den tomme Nakskov Havn søndag morgen klokken ni. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Farvel til postbåden "Vesta" og fiskeskibet "Gaia" i Nakskov Havn. Foto: Ejvind Tørnqvist.


"Esther" splitter en bølge ad i Langelandsbælt. Denne her nåede ikke cockpittet. Det var der andre bølger, der gjorde efter rundingen af Langelands sydspids. Foto: Ejvind Tørnqvist.


"Promorsky Prospect" fik lov at passere foran.


Her har Ejvind fotograferet "Pegasus".


Keldsnor Fyr.


"Baloo", mens vi var i læ af Langeland.


Bagenkop 3. juli.


Stranden nord for Bagenkop har fået det blå flag.


Gåsetræk ud for den tyske kyst 5. juli.


"Baloo" anduver ferieparadiset Damp, 5. juli.


Gæstebroen i Damp 5. juli.

Kyster ved Damp.


Tordenvejret trækker op 6. juli


Kysten syd for Damp mod Eckernförde Fjord.


Inderhavnen i Eckernförde. "Hanne Bet", "Esther" og "Baloo". Lystbåde kan være meget forskellige.


Vi møder også "Artemis" i Eckernförde.


Ejvind studerer veteranskibenes rigning.


Regn over Eckernförde 8. juli.


"Hanne Bet" af Aabenraa. Gorm og Hannes sommerbolig.


Løjer i havnen.


"Roald Amundsen" .


Fra sejladsen mellem Eckernförde og Sønderborg.


Sliens udmunding i Østersøen.


Indsejlingen til Sønderborg.


Sønderborg 10. juli.

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Regnvejr i Eckernförde - omsider virker det vist.

 

Til sidens top