Sommer, 2013

Større billeder


Udsejling ad Marstals søndre løb med en hollænder i hælene.


På bidevind mod den tyske kyst.


Lys sommernat syd for Kappeln ved Slien, 6. juli.


Tysk klassiker på vej gennem Smørstakkeløbet ud for Lohals 5. juli.


Hollænder på vej nordover mellem Fyn og Langeland.


5. juli i Marstal.


Rolige forhold for "Baloo" og Ejvind øst for Storstrømsbroen.


Kraftig nordgående strøm under sejladsen mod Hov Sand.


Lohals bød på en stille og mild aften, 4. juli.


Denne idyl ved Vordingborg Nordhavn er næppe arkitekttegnet.


Morgenmad på "Esther" under sejladsen fra Fejø mod Storstrømsbroen 2. juli.


Genuaen kunne ikke trække alene med den ønskede fart til Vordingborg.


Fuld sommer ved Storstrømsbroen 2. juli.


Sejlervejr. 2. juli.


"Baloo" anduver Vordingborg Nordhavn.


Birte tog dette billede ved afskeden fra Nakskov.


Fejø Kirke, set fra "Kirkegrund".


Fejø Mølle.

Til sidens top

Sejltur med "Baloo"

Nakskov-Kappeln

Kappeln-Slesvig-Sønderborg

Sønderborg- Faaborg-Sakskøbing

Picasa-lysbilleder (mange)
Åbner i nyt vindue

6. juli

Endnu en gang havnede "Esther" på tværs over flere pladser, blæst ind på agter fortøjningspæle. Det var ellers gået godt i Marstal. Alle snore var sat, så storsejl og genua hurtigt kunne komme op ude på ruten mod Sliens munding 20 sømil i lige linie fra Marstals sydlige løb. Her var trængsel denne morgen i sol og let nordvestlig vind. Veteranskibe skulle ud, og Marine-hjemmeværnet var på en meningsfyldt opgave med at slæbe en fiskekutter ind.

Der var ikke meget vind i genua og storsejl til at begynde med, men snart kom den frisk med 10 meter i sekundet. Det gav en halv snes sømils dejlig sejlads med godt fem knob på bidevind. Så mistede vejret pusten, og motoren måtte hjælpe mere nordover i modvind mod Sliens munding, som vi anduvede i vindstille og fyldige, gamle dønninger.

Det er ikke morsomt at sejle om kap med en bros åbningstid, så vi var ligeglade med, hvor langt der er fra Sliens munding til klapbroen syd for Kappeln. I stedet faldt vi ind i rækken af sejlbåde, som gik 3,5 knob gennem det grønne landskab. Undervejs var adskillige bådepladser ledige, selv ved Kappelns noget stilløse havnefront.

Efter godt en halv times ventetid åbnede broen i Kappeln sine fire klapper, og vi strøg ned til "Fin Marines" lille havn, hvor havnefogeden nåede at hjælpe både "Baloo" og "Esther" ind til broen.

Vejrudsigten er ret usædvanlig i disse dage: Sommer - uden hedebølge og passende vinde på 5-7 m/s, så langt, udsigten rækker med lidt dryp på onsdag den 10. juli. Holder det, sejler vi de 19 sømil til Slesvig i morgen og bruger mandagen til at kigge på byen. Den videre sejlads skulle så fortsætte til Sønderborg og op gennem Alssund. Til den tid kan vejret se anderledes ud, og så må det afgøre den videre færd.

Visse ting skal ordnes ombord, hvis der intræffer et par blæsedage. Sidelysene er skiftet ud, men mangler en pære. Dækket kunne godt trænge til en rensning og noget teak-olie. Kahytten er allerede lakeret udvendig i Vordingborg, men andre overflader er efterhånden også trængende. Et lag lak i foråret var ikke nok.

5. juli

Det begyndte godt i uheldshavnen Lohals. Denne gang skulle "Esther" ikke blæse ind på pæle eller sten ved afsejlingen. Fra klampen på fordækket var et langt reb gjort fast og ført gennem fortøjningsbøjlen på broen og tilbage til cockpittet. Herfra kunne jeg styre stævnen, mens båden gled ud fra pladsen.

Det lykkedes minsandten, og ude i bassinet lå båden roligt, mens jeg gik hen foran og halede det lange reb ind. Men vinden forhindrede den langkølede BA 26 i at vende i havnen. Flere forsøg, frem og bak og bak igen og lidt frem. "Esther" måtte bakke hele vejen ud af havnen og ud i bæltet, før jeg kunne få styrefart til at få hende drejet ud ad Smørstakkeløbet i livlige bølger.

Vinden var fisk, 10 m/s på Ejvinds nu virksomme vindmåler, og temmelig meget imod ned til anduvningsbøjen til Rudkøbing-løbet, hvor strømmen skulle være sydgående her omkring middagstid, ifølge "SejlSikkert" til iPhone. Det holdt stik. Efter 10 sømil i luntetrav (ca 4 knob) på 1500 omdrejninger steg farten til 6,6 knob uden motor-regulering fremme i løbet under Siøbroen og ud i "Det Sydfynske". Rorpinden var flittigt i brug forbi Rudkøbing i frisk modvind og stærk strøm den modsatte vej.

Efter "Strynø Syd" styrer man direkte på Marstal anduvningsbøje, og retningen passer næsten til indsejlingens første "ben". Fremme i Marstal mødte vi en halvtom gæstehavn længst mod syd mod Ærøs Hale. Her var frit valg af et par gode udsigtspladser, tydeligt beregnet til småbåde som "Baloo" og "Esther".

Indtil nu på denne tur, med anløb i Kragenæs, Nakskov, Dybvig, Vordingborg, Lohals og Marstal, er det generelle indtryk, at der er bedre plads i havnene end for få år siden. Det er skrevet før: Krisen har sat mange både til salg, og mange bådejere afstår måske fra længere sejlture i de store diesel-slugere eller dyrt vedligeholdte sejlskibe.

4. juli

Udsigterne er gode for de næste dage. Vestlige lette vinde og lidt varmere. Men gamle dønninger vippede os efter Storstrømsbroen med kursen sat mod vest. Bare vest. Så kunne vi afgøre næste anløb efter forholdene derude.

"Chris II" af Sakskøbing var også på vej vestover, og Palle Danielsen ringede og spurgte, om det var mig, som sejlede derovre. Jo da. Så fortonede "Chris II", nymalet og just efterset på bedding, sig vestover mod Omø og Agersø.

Vi skulle ikke den vej men styrede "instinktivt" mod Omø Stålgrunde, der er vejen mod Langeland og Lohals, ca 43 sømil fra Vordingborg. Skulle man vove "uheldshavnen" Lohals igen? Vi aftalte det i telefonen.

Vinden tog til, og bølgerne faldt. Det måtte være de gamle dønninger, der lagde sig. I lang tid skete der ingen ting. Vi var alene på havet, men så dukkede "Jan Huygen" op, en hollandsk træskosejler, og siden kunne man se fragtskibene på kortplotteren, endnu før de kunne anes i disen.

Strømmen skiftede undervejs fra en kraftig agten for tværs til modstrøm ned fra Hov Sand forbi Frankeklint til Lohals. Et skrig ude over havet påkaldte sig opmærksomhed. Det kom fra terne, som foretog et "kamikaze-angreb" på en mørk skygge i vandoverfladen. "Skyggen" dukkede senere op to gange. Det var ryggen af et marsvin, som ternen må have forvekslet med en spiselig fisk.

Lohals. Hvorfor er der altid uheld? Denne gang begyndte det at regne og blæse op lige uden for havnen, og da "Esther" skulle liste ind på pladsen i modvind med agterfortøjningerne sat, gentog kunststykket fra Hestehovedet sig. Vinden greb stævnen og lagde skuden på tværs over flere pladsers agter-pæle.

Jeg havde forudset, at det måtte gå galt, og et langt reb lå parat. Nu kastede jeg det fra stævnen ind på stenglacis'et til en venlig hollænder, der fik halet stævnen op i vinden og ind på plads. Tak for det.

Savnet af en rullefok trængte sig på undervejs over Smålandsfarvandet. Alderens naturlige magelighed viser sig i paradokset, at det ikke er nogen sag at gå på fordækket, når båden ligger roligt (ingen vind), mens jeg finder det ubehageligt og risikabelt, når båden vipper (vind). Den går jo ikke, når man sejler i en sejlbåd. Øvelser og rutine må der til på denne tur med de moderate vinde, DMI stiller i udsigt.

I morgen fredag agter vi os til Marstal, og holder vejrudsigten, sejler vi til Sliens munding og Arnis i løbet af lørdagen. Ejvinds argument bag planen var skudsikkert: Hvorfor ikke finde ud af, hvor vi gerne vil nå hen og bruge de gode dage på at nå frem. Kommer der blæsedage på hjemvejen, får vi jo set en del til havnebyer eller småøer ved den lejlighed.

3. juli

Blæsedag, sådan da. Vinden blev ikke det, som DMI havde varslet, ihvert fald ikke her inde i bugten ved Vordingborg Nordhavn. Ude i Smålandsfarvandet skal den nok have blæst sine 11 sekundmeter og mere og lavet de bølger på halvanden meter, vi ikke ville sejle i i dag.

I morgen og i de kommende dage ser udsigterne lovende ud for sejladsen vestover mod Langeland og Fyn. Da havnepengene på Vejrø er sat op til 450 kroner for vores småbåde, er det slut med besøgene på Saxo Banks feriemekka med grill, femstjernet WC, bølgegang i havnen i al slags vejr og hotelsenge og jagthytter og flokke af levende skydeskiver. Brombærrene i september er sikkert også sure.

2. juli

Med nogen skepsis kiggede jeg ud af vinduet tidlig morgen og opdagede, at solen skinnede, og at næsten ingen vind rørte sig. Fata Morgana i Dybvig Havn. Næh. Det var vejret. Sommer.

Lidt skyer og lidt mere vind viste sig efter afsejlingen kl. 10. Skyerne blev færre, og vinden var agten for tværs. Omsider blev fristelsen for stor, og genuaen kom op i fuld størrelse og blev fotograferet som dokumentation.

Gamle dønninger fra blæsten i går rullede over Smålandsfarvandet, men kursen mod Dyrefod Flak fra Grønvold Grund syd for Femø var fin til bølgerne. Storstrømsbroen kom i sigte og blev der i lang tid. Efter nogle timer fulgte roligere vand forbi Farø Lavbro, og Kalvehave var en god times tid væk, da Ejvind i telefonen oplyste, at han havde mod på at sejle den ca. 55 sømil lange dags-distance til Vordingborg.

"Baloo" var afsejlet fra Dragør allerede klokken syv, og lå nu ved anduvningsbøjen til Bøgestrømmen efter modvind og bølgegang over Faxe Bugt.

"Esther" vendte rundt og satte kurs mod Vordingborg Nordhavn med anløb klokken 16 til en af de pladser længst mod vest, som de færreste når frem til.

Ved 18,30-tiden lå også "Baloo" mellem pælene ud for "Johns Fisk", og Restaurant "Snekken" serverede senere stedets specialitet, der blev anbefalet af en gæst. Den anbefaling er givet videre nu.


And på bådebroen i Vordingborg.

En blæsedag med regn er i vente i morgen. Vordingborgs butikker og seværdigheder fortjener et besøg. Forskellige reparationer på bådene venter også. Med årene er blæsedage og andre dage i havnene blevet kvaliteter på ferien i stedet for de kedelige afbræk i en uafbrudt sejlads.

1. juli

Da Ejvind ringede til formiddag og fortalte, at hans hånd er parat til den sædvanlige sommersejlads, var "Esther" i soldis og roligt vejr for udadgående i "Det lige løb" i Nakskov Fjord. Nu var "sommertogtet" skudt i gang.

Efter en blæsende weekend oven på 50 års studenterjubilæet i Nakskov, havde vindene lagt sig, men ikke jubilæet. Gensynet med de gamle skolekammerater sidder varmt i sjælen endnu, og der bliver det nok resten af mine dage.


Her ses Peter Freuchens hvalportal på Enehøje, som han købte og indrettede til bolig og forfatterværksted.

Uldne skyer trak ind over fjorden og øerne, og ude i Langelandsbælt blev de til tung regn. Jeg måtte ind under sprayhood'en med fjernbetjeningen til selvstyreren. Halvt inde i kahytsåbningen regner det ikke. Men man kan heller ikke se noget. Spayhood'ens rude er mat af ælde, og vinduet i kahytten regner til. Her ude på øde vand er hyppige udkig imidlertid forsvarlige.

Oven på regnbygen kom vinden - langsomt steg den til omkring 11 m/s, men bølgerne fulgte ikke med op herinde i læ af Lollands nordvestkyst.

Dybvig Havn har rettet sig noget op gennem den halve snes år, jeg har hjemsøgt den med båd. Stikket på yderbroen ved toiletbygningen - den "faste plads" er nu blevet strømførende. Havnefogeden er ny og effektiv. Afmærkningen i indsejlingen står ny og rettet ind. Og inde på Fejø er der sat "tivoliskilte" op, som viser vej på øen. Møllen er færdig-restaureret - og den sidste høker har endnu ikke drejet nøglen om.

I morgen skulle det være muligt at sejle nordøst på for atter at møde Ejvind og "Baloo" et sted i Storstrømmen. Han sejler fra Svanemøllehavnen til Dragør i aften, hvis regnen over København er stilnet af. Den 24. juli har Fruen og jeg billetter til revyen i Nykøbing. Da skulle denne sommersejlads gerne være vel overstået.

Større billeder

6. juli:


Udsejlingen fra Marstal 6. juli.


Ejvind undgår at vædre det hollandske veteranskib.


Indsejlingen til Slien i næsten vindstille og gamle bølger.


Kappeln, mens vi venter på at broen skal gå op.


Ved Kappeln.


Klappbroen ved Kappeln. 6. juli.


5. juli:


5. juli mellem Fyn og Langeland.


Opklaring over Rudkøbing.


Anlægsarbejder ved Grevebroen på Strynø.


Strynø Kalv.


Øhavet mod vest fra indsejlingen til Marstal. 5. juli.


Marstal. Foto: Ejvind Tørnqvist.


4. juli:


Disen begynder at lægge sig ved afsejlingen fra Vordingborg 4. juli.


Storstrømsbroen bag Masnedø.


"Chris II" af Sakskøbing - på vej fra Stubbekøbing mod Omø/Agersø.


Vi møder "Jan Huygen" nord for Vejrø.


Frankeklint nord for Lohals.


"Stortemelk" af Middelburg i Lohals 4. juli.


3. juli:


Slotsruinen med Gåsetårnet. 3. juli.


Optræk til regn. Onsdag aften, 3. juli.


Nordhavnen i Vordingborg. Foto: Ejvind Tørnqvist.


2. juli:


Dybvig Havn ved udsejlingen en flot sommer-formiddag, 2. juli.


90 grader. Retningen lige øst fra Fejø Sletterrev mod Grønvold Grund har budt på dette sceneri under talrige sejlture fra Fejø mod Guldborg og Nykøbing gennem de seneste 14 år.


1. juli:


Udsigt mod Rosnæs under udsejling fra Nakskov.


Nakskov.


Mørknet billede af "strømskel" i Langelandsbælt.


Krigsskib lurer i disen over Langelandsbælt.


Ederfugle.


Urne Havn på Nordlolland. Der er en meters dybde i indsejlingen.

Næste afsnit > > >

Til sidens top