Sommer 2009

Større billeder


Toreby Sejlklub i fugtig sommerdis 28. juni.


For anker ved Langø Vrid 28. juni.


MUsædvanlig kraftig strøm mellem Kalvehave og Dyrefod Flak, 29. juni. ...strømmen var med os.


Mørke byger omkring os - her "Baloo" på vej mod Femø, 29. juni.


Efter 72 smøil fra Dragør ligger Ejvinds "Baloo" sikkert fortøjet ved "Esther" i Femøs gamle færgeleje. Der er altid plads til et par små både.


Afsejling fra Femø tirsdag morgen, 30. juni.


Dette fragtskib dukkede op langt ude i disen mod nord. Men man skal ikke tage fejl af de klodsede skibe. De sejler hurtigt, og vi valgte at styre efter agterstavnen for at være sikre på at gå bag om.


Ved Hov Sand dukkede denne hollandske evert op.


"Virtus" fra Toreby Sejlklub i vindstille mellem Fyn og Langeland.


Rudkøbing Lystbådehavn.


Smakkejoller ved "Grevebroen" på Strynø. Klik på billedet for at åbne hele motivet.


Birkholm Havn synes altid optaget.


Mod Ærøskøbing.


Torvet i Ærøskøbing. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Ny funktion for storsejlet: Solsejl.


Planlæging af sejlads på "Baloo". Foto: Ejvind Tørnqvist.


Første morgenkig i Ærøskøbing 2. juli.


Udsejlingen fra Ærøskøbing.


Udsejling fra Ærøskøbing 2. juli.


Kortvarig vind i sejlene mellem Skjoldnæs og Pøls Rev.


Tysk evert ved Sønderborg.


Indsejling til Sønderborg 2. juli. Klik på billedet for at åbne hele motivet.

Sejltur med Ejvind-1
Nykøbing-Sønderborg

Øvrige afsnit:
Klik på overskriften.

Sønderborg - Flensborg

Flensborg - Avernakø

Avernakø-Nykøbing

Søkort og spor

PICASA - Større billeder

29. juni
En susen i riggen og storsejlsfaldet, der slår rytmisk mod masten bringer mig op fra et par timers søvn mellem lune vattæpper. Sommernatten står lys bag de nye gardiner i "Esthers" kahyt. Når jeg trækker lidt fra, kan jeg se det ensomme lys ved anløbsbroen på Tærø, og længere mod vest står Farøbroens to tårne, belyst som vældige skulpturer.

"Esther" ligger for anker ved Langø Vrid i læ for en stigende østenvind bag lerklinterne på Langø Gavl. Det er en af de tre pladser, jeg udså mig hjemme i huset, før sommersejladsen begyndte i let støvregn og østlig brise i går ved middagstid.

Vi sagde farvel ved bilen i sejlklubben, og jeg traskede ud på broen med de sidste ting. Kortplotteren, fotoapparatet, plastikposen med min afdøde svigerfars rigtige Sydvest - og en paraply, stik mod den kommende uges flotte, sommerlige vejrudsigt

Op gennem Guldborg Sund blæste det op, og jeg lagde ind i Guldborg for at tage bestik af vejrets udvikling en times tid. Solen brød igennem. Vinden lagde sig lidt. Det så stabilt ud. "Hvis du ikke sejler ud nu, kan du lige så godt sælge båden". Jeg drejede ud i sundet og hejste broflaget. Omsider var "Esther" sluppet ud af dette "bur" mellem broerne. Befriende. Nu kunne det blæse, hvad det ville.

Og i samme vind på op til 9 m/s gik "Esther" mod Ledas Grund for derefter at dreje østover mod Dyrefod Flak. Storstrømsbroen lå langt derude bag Falsters nordvest-spids. Genuaen kunne ikke klare den nye kurs, og motoren trak de 5-6 knob på 2000 omdrejninger frem under broerne mod Petersværft.

Her havde jeg udset en plads for natten, men ak. Et skilt med "Privat havn" spærrede en lovlydig søndagssejler. Fenderne kom ind, og henne ved Langø Vrid kunne jeg fortsætte ligeud ved sejlrendens skarpe drej og holde udkik med ekkolod og havbund, indtil ankeret blev sænket i højt søgræs, lige her, hvor sommernatten kulminerer med sin lyse nordhimmel.

Herude mellem øerne er der stille. Fri for menneskelyde. Gøgen ved ikke, at det har været Sankt Hans, og kukker inde ved kysten. Et snøft i vandoverfladen får mig til at spejde efter marsvin, og lidt efter dukker dets gråbrune ryg op under endnu et pust. Her er dejligt.

Ejvind melder fra København, at han sejler tidligere end planlagt - allerede i aften mod Dragør. Han er ved at krydse hovedløbet til Københavns Havn og vil om lidt passere Lynetteløbet i bagende sol og næsten vindstille. Vi mødes nok allerede mandag - i dag - et sted i Bøgestrømmen.

30. juni
Allerede Rudkøbing. Det gik stærkt. Garvede sejlere ville bemærke, at vinden må have været god, men sandheden er, at der næsten ikke har været vind. Motorerne har gjort det meste af arbejdet. Det taler vi ikke højt om, omend de fleste kender til interessekonflikten mellem motorens behagelighed i vindstille og adrenalin-suset, når en frisk vind fanger dine sejl, og du mærker fremdriften gribe dig.

Fra Langø Vrid sejlede jeg mandag morgen mod Kalvehave og Bøgestrømmen for at møde Ejvind et sted. Ude i Fakse Bugt fik vi telefonforbindelse, og da der ikke var nogen grund til at krydse hele bugten to gange samme dag, drejede jeg rundt og lagde "Esther" for anker ud for Sandvig Fiskerihavn. Her lå hun i jævn østenvind efter en god sejlads for sejl fra bugten.

Da Ejvind ankom, fortsatte vi sejladsen gennem Bøgestrømmen. Ved Kalvehave var vinden væk, men til gengæld gik en vestgående strøm af en styrke, vi ikke har oplevet før. Med den i ryggen gik det hurtigt i mørkt vejr til Femø.

En god dåse boller i karry fra sidste år måtte holde for, da sulten meldte sig i Femøs blikstille havn. Derimod var den følgende morgens lette måltid mere frisklavet: Kanelroulade fra Føtex i Nykøbing, indkøbt lørdag eftermiddag.

Således forfrisket sejlede "Esther" og "Baloo" fra Femø i stille vejr i lige linie til Vejrø, hvor 10 master var at ser i den dyre havn. Mod Hov Sand sattes selvstyreren på waypointet, og linien blev fulgt, bortset fra et drej bagom et stort, ildelugtende og larmende fragtskib. Forinden havde jeg set et marsvin dukke op over den blanke vandflade mod Omø. Her færdedes også store flokke af han-ederfugle over vandet.

En svag brise fik genuanen op. Så lagde vinden sig. Det samme skete, hver gang Ejvind hejste sejl siden hen mod Rudkøbing.

Midt i dette vindstille og under en bagende sol mellem Langeland og Siø lå "Virtus" fra Toreby Sejlklub. Jørgen Karmark havde sejlene oppe og tydeligvis god tid. Vi hastede forbi med kurs direkte på anduvningsbøjen nord for Rudkøbing-løbet.

Strømmen ved Siø var den kraftigste strøm, vi nogensinde har sejlet i. Imod løb den. Anslået tre knob. For næsten fuld maskine kunne farten over grunden nå ned på godt tre knob. Sideafmærkningerne kunne ligne to rækker dansende i strømmen, der trak bådene snart mod ene og snart mod anden række af inklinerende koste.

Så var der mere ro over Lystbådehavnen, hvor cyklerne kom frem til rutefart mellem den yderste bro, hvor vi lå, og diesel-automaten i den anden ende af havnen.


Foto: Ejvind Tørnqvist.

1. juli
Herregårdsbøffen fra Cafe Neptun sidder endnu til morgen på sidebenene og fylder kalorier på maskineriet. Dis og sol fylder til gengæld luften omkring Rudkøbing Lystbådehavn. Bad og barbering, såmænd. Civilisationens beskedne tribut - mere får den ikke.

Ærøskøbing ligger bekvemt undervejs ad den smukkeste af ruterne til Flensborg, og vi beslutter at sejle de ca. 17 sømil gennem "Det sy'fyenske" på en hviledag, hvor vi vil have god tid. Derfor er der også tid til at kigge ind i Strynøs renoverede havn, "Grevebroen", der efter nogle miserable år nu er i fin stand.

Strynø S, Grenshage, Bredholm, Store og Lille Egholm, Birkholm og i det fjerne Drejø og Hjortø. Det kendte sølandskab glider forbi med fire knob. Måger, skarve og ederfugle fylder de øde kyster.

I Ærøskøbing er der pladser nok i trafikhavnen, og to pælepladser ser indbydende ud, idet vor tyske nabo er en hjælpsom mand med rebene. Tak for det. Så er vi her.

Aftenens kulinariske oplevelse springer vi lige så let over. En burger med grønne blade og knust ko er ikke værd at skrive hjem om. Men serveringen var yndig og høflig. Dog nejede servitricen ikke så smukt som den unge dame i Rudkøbings Cafe Neptun havde lært et sted.

De kommende dage vil være sommerlige med svage vinde. Det passer os meget godt, skønt "Baloo" er noget forslugen efter diesel på "hastigheder" over fem knob. Så hænger hun bogstaveligt talt med røven og trækker vand. Derfor har vi aftalt at sejle fem knob, hvis vi er nødsaget til at bruge motor.

Fem knob er en fin fart til Sønderborg i morgen og Flensborg i overmorgen. På lørdag får vi ondt vejr, siger de, med 12 m/s vestlig vind og regn eller regnbyger. Til den tid skulle vi gerne ligge lunt i Flensborgs inderhavn tæt på "Bellevues" udstrakte bøffer og de stegte høns i Nørregade.

Efterhånden er de store edderkopper og deres flittige yngel massakreret bort i intetheden her på "Esther". Spande med vand og sæbe har gjort sit. Bølgernes velgørende effekt må vi vente på. Den kommer nok.

2. juli
Afsejling fra Ærøskøbing i sol og næsten vindstille. Mange sejler i dag. Der er en voldsom bytten havne blandt ferie-sejlerne i disse dage. Havnene virker imidlertid ikke så overfyldte som på samme tid tidligere år. Er det den såkaldte krises skyld. Vi ved det ikke endnu.


Herover ligger "Amazone" fortøjet ved den bro, "Baloo" og "Esther" benyttede sidste år. "Amazone" er også fotograferet i Guldborg Sund en blæsende augustdag.

Modvind langs Ærø mod Skjoldnæs, hvor vi sætter sejlene med en let vind tværs til 3,5 knob. Ikke meget, men bedre end motor til en afveksling. En stor tysker i en Bavaria glider langsomt forbi for sejl, men jeg kan både høre og se hans kølevand. Et par hundrede meter foran mig slukker han motoren, og til min skammelige glæde indhenter jeg denne Bavaria. Det har tyskeren ikke nerver til. Han starter sin motor igen og forsvinder langsom forude. Nu er det fortalt. Det var en nydelse.

Men snart duver båden i lave, næsten blanke dønninger med under to knob. Jeg kan være fremme ved Pøls Rev klokken 15 med den fart, men klokken 13, hvis jeg tænder lidt for maskinen. Det gør jeg. Vinden har lagt sig helt fremme ved Pøls Rev og en stor flok ederfugle.

Nu går det vestover med 1330 omdrejninger på maskinen og mellem 4,6 og 5,1 knob over grunden. Kegnæs glider forbi, Flejmose Sand og Høruphav langt inde i bugten. Forude rejser Dybbøl Bjerg sig uden møllens karakteristiske silhuet. I stedet står en silolignende genstand på bjerget. Den tanke bundfælder sig, at Sønderborg Kommune har givet en svinebonde dispensation til at opføre en svinefarm med tilhørende gylletank. Og for mit indre hører jeg Venstres formand for kommunens tekniske udvalg erklære, at fremskridtet ikke skal vige for billig nostalgi og en u-europæsk dvælen ved fortidens stridigheder.

Lige om hjørnet efter indsejlingen til Sønderborg Havn finder Ejvind to kajpladser ved slottet - ligesom sidste år. Vi får hjælp af en venlig sømand, hvis syngende sønderjyske, jeg kan genkende. Sømanden viser sig at være halinspektør Palle Danielsen, Sakskøbing, der er på ferie med "Lady Chris II", som er fortøjet foran "Baloo". Jeg fik sagt "Lady Chris II's" skipper pænt tak for hjælpen i dag, men havde på det tidspunkt endnu ikke genkendt den glimrende fortæller og fotograf fra en vinteraften i Saxkjøbing Roklub, så jeg også kunne sige ham tak for det.

Lige så smukt der er i Sønderborgs Havn, lige så hensynsløse er byens unge speedbådssejlere, der forpester luften med motorlarm og bringer havnens vand i uopladeligt oprør. Vi har et par solide fendere til at tage af for stødene mod bolværket, men jeg tror, byen skal passe på sit rygte blandt de mange fredelige turister, der ikke finder sig i tyranniet fra de få.

Mens Ejvind har købt billet til Sønderborgrevyen er der tid til at dvæle lidt ved minderne fra Sønderborg, og atter henvises der til et særligt afsnit om byen her på sitet.

Mørket trænger snart gennem en brandrød himmel over Alssund. Freden sænker sig sandt at sige også over havnen og de to lag af både ved bolværkerne. En fjern mumlen driver over vandet fra fortovscafeerne i Havnegade, hvor vi tidligere i aften oplevede at få serveret tailandsk and i mængder, vi ikke kunne spise, trods den magre burger i går. Det skal siges, at vi også fik kæmperejer og lækker salat, før den lange række andebryst med ris kom på bordet.

I gamle dage lå en "Ølhalle" i Havnegade, som vi soldater frarådedes at besøge. Det overhørte en nordjyde på min stue, og han var så uheldig at komme drivende fuld tilbage til kasernen, selvom han ikke havde en krone på lommen, da han gik i byen.

NÆSTE AFSNIT


Tidlig morgen ved Langø Vrid.


Ulvsundbroen 29. juni. "Esther" sejlede lige en tur ud i Fakse Bugt for at møde Ejvind og "Baloo", der afsejlede fra Dragør tidlig morgen.


Farø Lavbro.


Himmel og hav går i et under sejladsen over Smålandsfarvandet. Midt imellem sejler "Baloo".


Femø Havn.


Ankerpladsen ved Femø Havn.


Fyret på Vejrø.


Rudkøbing Lystbådehavn.


Udsejlingen fra Rudkøbing 1. juli.


Strynø, Grevebroen.


Ved Bredholm.


Ved Birkholm. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Birkholm.


Hjortø.


"Mjølner" af Rudkøbing stævner mod Ærøskøbing 1. juli.


Ærøskøbing Trafikhavn 1. juli.


Ærøskøbing rundt efter et let måltid mad.


Så¨fik vi da set Ærøskøbing. Måltidet fandt vi omsider ved havnen.


Aften 1. juli i Ærøskøbing Trafikhavn.


Morgen i Ærøskøbing med "Amazone" ved broen.


Udsejling fra Ærøskøbing.


Ud for Ærøskøbing.


Pøl med ederfugle.


Havblik mod Kegnæs Fyr.


Ud for Kegnæs Fyr. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Sønderborg 2. juli.


Hvis du kigger godt efter, kan du få øje på "Baloo" og "Esther" til højre for Sønderborg Slot. Inderst ved kajen foran "Baloo" ligger Palle Danielsen og "Chris II" af Sakskøbing.