Sommer 2009


Det var Avernakø - et gensyn værd.


Sejladsen mod Skarø Rev.


Tilbageblik mod Det sydfynske Øhav.


Ærøfærgen og Svendborgsundbroen.


Trængsel i Troense Lystbådehavn. Indtil nu har "Esther" sejlet 268 sømil over grunden siden starten i Nykøbing. Målt på kortplotterens spor.


Den nye nabobåd søsættes.


"Spritkontrollen" ud for Troense.


Tiggende ænder ved cafeen på Svendborg Havn.


"Stormy II" er forsynet med et særligt forstærket bovspryd, der har kunnet øge sejlarealet og bådens balance. Bemærk også de forstærkede vinduer. Klik på billedet for at åbne hele motivet.


Lystsejlermuseets bådebro. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Portbygning på Valdemars Slot.


Klik på billedet for at åbne hele motivet.


Klik på billedet af Svendborgs havnefront for at åbne hele motivet.


Troense Lystbådehavn. Klik på billedet for at åbne hele motivet.


Klik på billedet for at åbne et stort af Troense.


Foto: Ejvind Tørnqvist.


Sidste havn før Toreby Sejlklub og et gensyn med Fruen. Klik på billedet for at åbne en stor udgave.


Tidlig morgen i Kragenæs, 13. juli. Nattens regn er drevet væk.


Endnu en sejltur hjemad i modlys forbi Grønvold Grund.


Bag Guldborgbroen i roligt vand og frisk vind.


Ejvinds foto fra Rødvig 14. juli.

Sejltur med Ejvind-4
Avernakø-Nykøbing

Øvrige afsnit:
Klik på overskriften.

Nykøbing-Sønderborg

Sønderborg-Flensborg

Flensborg-Avernakø

Søkort og spor

PICASA - Større billeder

8. juli
7,30. Afgang fra Avernakø efter en hurtig klargøring. Genuaen kom straks op som den bedste mulighed med de forudsete vindforhold, som kunne skifte hurtigt i dagens løb. Med en jævn vind agten for tværs kunne jeg holde 4,5 knob i snit det meste af vejen mod Skarø Rev, hvorefter vinden lå til plat læns mod Iholm og Svendborgsundbroen, hvor motoren tog over gennem sundet i svag medstrøm til Troense.


En gast er hejst op i masten på "Vanity V", der anløb Troense efter at have deltaget i regattaen ved Glücksborg. Forholdene ombord må have været babyloniske. Der blev talt mindst tre sprog, dansk, tysk og engelsk, og man må tro, at et fælles kommandosprog har været indøvet. Havnefogeden talte engelsk til en dansker, der talte tysk til en englænder, da skibet blev halet ind til broen.

Med to blæsedage i sigte sejler mange søgende omkring efter en god plads at fortøje. Her i Troense er der ikke flere muligheder. Havnens broer egner sig ikke til flere "lag". Inde i jollehavnen ligger "Esther" for sig selv og spærrer for seks både, der alligevel ikke skal ud at sejle. Den nye nabobåd kom således "sendt fra himlen", søsat af en vældig kran inderst i bassinet.

En tordenbyge trækker forbi os over Fyn og sender skrald ud over sundet. Ellers mærker vi ikke den bebudede blæst, hvilket jo heller ikke var formålet med at søge ind her. På DMI´s vejrtjeneste, Kyststationer, kan man derimod se målinger af middelvind og vindstød mm. ude i de områder, vil skal sejle hjem i. Her er Omø som regel i top med vinden. Forblæste må de være på den ø. Mens vinden af og til hyler i toppen af masterne her i Troense, har den konstant blæst med 12 m/s over Storebælt og det nordlige Smålandsfarvand.

Havnefogeden oplyser, at en højesteretsdom, der stadfæstede landsrettens kendelse, har dømt en spritsejler til at betale den forelagte bøde på 1500 kr. Dertil kommer sagsomkostningerne. Sagen har bl.a. medført, at politiet har kunnet indlede patruljeringer og indgriben til søs mod sejlere, der ikke overholder for eksempel en politivedtægt om forbud mod at plane med speedbåd i visse områder, og naturligvis overtrædelse af gældende lov. Derfor ligger der aftenen igennem en hjemmeværnskutter med politi ombord for at kontrollere sejlerne. På denne blæsende aften så jeg ingen blive prajet.

9. juli.
Blæsedag. Troense Havn er fyldt op. Kun "Vanity V" kan vi se er sejlet, da vi vender tilbage efter en meget landlig bytur med bus til Svendborg. Her er fristelserne mange i byggemarkedet og i de to sejlerforretninger, vi besøger, men det bliver ved et par sjækler til bomdirken og storskødets fæste på løjbommen.

Ejvind havde udset en cafe med fiskeretter ved lystbådehavnens nye sanitetsbygning, og et "Stjerneskud" af en sjældent set størrelse fandt vej til dybet. Med dagens vitaminpille, rundstykkerne fra i morges og det løse skulle ernæringstilstanden være i orden.

En and skræpper op ved "Esther", mens regnen pludseligt trommer mod kahytten. Lavtryksvejr er det, men anden bliver ved. I går var det en svanefamilie, hvis unger skulle lære, at der er mad ved skibssiderne.

10. juli.
Som andre år falder også denne sommersejlads sammen med vores fars fødselsdag. Han ville være blevet 88 år i dag, men døde i 1999, uden at opleve en eneste sejltur i familiens både.

Måske var det denne dag, eller regnen, der dog hurtigt blev til sol, som gjorde det første syn af Svend Billesbølles Lynæs-jolle, "Stormy II" til et mareridt i fantasien. Her på denne charmeforladte, spartanske, slidte og meget lille plads levede han i syv år - afbrudt af perioder i land - mens hen sejlede jorden rundt - væk fra ægteskabet og manddommen, ind i sit 73. år ved hjemkomsten. Han må have haft en trang og en eventyrlyst, vi ikke kan fatte.

"Stormy II" ligger let forover ludende ved Danmarks Museum for Lystsejlads på Valdemar Slot halvanden kilometer fra Troense Lystbådehavn. Indenfor domineres rummet af de mindre joller med nogle gamle pragtstykker imellem. Hvor var bådene små før i tiden. Min gamle Bandholm 26 fra 1968 er i øvrigt et godt eksempel, skønt langt fra en museumsgenstand ... eller?

Lystsejlermuseet er meget langt fra at have plads nok, og sikkert også penge nok til, at samlingerne kan dække dansk lystsejlads´ historie. Modeller vil kunne erstatte mange af de klassiske både. Plancher kan supplere yderligere. Men godt er det, at der overhovedet eksisterer et samlingspunkt for sejlsporten.

Udover denne kulturelle aktivitet - museumsbesøget - bød dagen også på en gastronomisk og social oplevelse, idet Ejvinds datter og svigersøn aflagde "Baloo" et besøg helt ovre fra Hovedstaden for at ordne et ærinde og nyde kabyssens sjældne frembringelse: "Stjerneskud" med fiskefilet, rejer og asparges på frisk-indkøbt rugbrød.

11. juli.
Det var fristende at sejle afsted tidlig morgen med svage vinde over Troense og Svendborg Sund. Men farvandsudsigten lovede bølgegang i Storebælt, og vi blev i havnen med rundstykkerne og en mindre reparation af rælingslisten.


Vandmænd i store mængder fyldte op i havnen lørdag morgen. Senere ankom svanerne og ænderne for at få mad. Svanerne spiste af hånden og bankede på rælingen med næbbet, når affodringen ikke gik hurtigt nok.

Den restaurerede turbåd, "Helge" fra 1924 kunne bringe os lidt til søs på sundet mellem Valdemar Slot og Svendborg, og eftermiddagen skred over i aften, mens denne udflugt stod på under sol, regnbyger og omkring 8 m/s vestlig vind.


Tre passagerer venter på "Helge" ved Valdemar Slot.

I morgen vil denne vind tage af over middag og langsomt dreje syd og sydøst. Det kan blive Kragenæs, hvis udsigten holder. Der er 38 sømil den korteste vej. Som tidligere år vil vi lure på forholdene nord for Lohals og vælge den behageligste retning i forhold til bølgerne. Det kan blive Omø eller en tur langs Langelands østkyst ned mod Spodsbjerg. Når vind og bølger forventeligt har lagt sig lidt, kan vi dreje østover mod Ståldybet og Kragenæs eller Vejrø.

12. juli.
Farvel og tak til havefoged Ernst Raberg i Troense, der med humor og værdighed har administreret dette tidvise pakkede sejlerparadis i løbet af blæsedagene. Vi sejler ud på næsten blankt vand, men vinden er der, og storsejlet kommer op som fast støtte til motoren og mod bølgerne. Nu vil vi hjemad.

Vandet er roligt, og solen kigger frem mellem bygeskyer, der ikke rammer os, op forbi Dageløkke, hvor bølgerne vokser op mod en lille meter. Smørstakkeløbet skæres lidt. Der er vand nok. Lohals lokker ikke i dag. Heller ikke Omø. Efter Hov Sand sættes kursen direkte på anduvningsbøjen nord for Ståldybet, og sejlet strammes op til bidevind.

Ejvind måler vind op til 9 m/s, og bølgerne når godt en meter. Storsejlet forhindrer effektivt "Esther" i at rulle, skønt søerne går mere tværs end vinden. Først i mere roligt vand ud for Rågø, hvor vinden er drejet sydover, næsten stik imod, tager jeg storsejlet ned, og så ruller hun.

For en gangs skyld mener jeg at have lært, hvordan man gør fortøjningerne klar, så de nemt kan kastes i land til en venlig hjælper. Men inde ved kajen i Kragenæs, ryger det hele i vandet, og Ejvind opdager, at tovenden på båden igen er gået løs. I sidste øjeblik får jeg ydermere stoppet "Esther", inden hun vædrer Ejvinds båd bagfra. Herrejemini. Kan man blive for gammel til at lære?

En havnefest er ved at pakke sammen her i Kragenæs, hvor der er mindst 20 ledige pladser. Vi tæller dem ikke. Typisk for Lolland er der også god plads til søs. På land er forholdene ideelle. Skønt den tidligere Ravnsborg Kommune var en af landets fattigste, formåede man at bygge flot og indbydende i både Kragenæs og Femø havne.

13. juli.
Regnen fra i aftes og i nat er afløst af stille vejr og sol. Det er sidste dag på sommersejladsen. Man er indstillet på de aftalte dage, 14 dage til tre uger, og hjemveen indfinder sig obligatorisk hen mod slutningen. Men vi kunne godt have fortsat, hvis vi ikke havde aftaler hjemme. Nu kontrollerer jeg dieselbeholdningen, og om et par timer sejler vi mod Avernakke Hages sydbøje, Fejø Sletterrev og Grønvold Grund. Her skilles "Esther" og "Baloo".

Den tidlige morgens svage vind steg til frisk vind, da vi var sejlet ud gennen renden. Storsejl og genua gav godt 6 knob mod Avernakke Hage, og båden lænede sig pænt til siden, lidt for meget til mit temperament - ene mand ombord. Det viste sig, at storsejlet alene kunne trække omkring fem knob i vindstødene, men jeg ville hjem. Motoren blev startet, og ved Grønvold Grund kunne Ejvind og jeg atter en gang vinke farvel og tak for en dejlig sejlerferie.


"Papagena" fra Toreby Sejlklub på vej mod Smålandshavet 13. juli.

"Baloo" blev mindre og mindre nordover, mens jeg styrede ind i Guldborg Sund til broen, det flade vand bag den og de kendte kyster og mærker til Nykøbing, hvor Birte tog imod.

Ejvind meldte siden hen fra Rødvig, at han var ankommet til den altid overfyldte havn efter 11 timers sejlads. Dagen efter, 14. juli, sejlede "Baloo" i syv timer i fint vejr mod Dragør og Svanemøllehavnen. Kun strømmen var imod den dag.


Ejvind tog ovenstående billede, da han passerede Dronning Alexandrines Bro ved Kalvehave på hjemvejen 13. juli.

Det var "Sommertogt 2009". Søkort med kortplotterens spor samt et par erfaringer om passage af grunde og mærker kan ses under NÆSTE AFSNIT - Søkort

 


Mystisk fartøj ud for Skarø 8. juli. Vi så det senere i Svendborg og fandt ud af, at det er en "pramdrager".


Svendborgsund 8. juli.


12-meteren "Vanity V" lægger til i Troense.


Tordenbyge trækker op over Svendborgsund 8. juli.


Svendborg Lystbådehavn 9. juli.


"Helge" i Svendborg 11. juli.


Jollebassinet i Troense med "Esther" i midten.


"Fylla" for sejl gennem Svendborgsund 11. juli.


Lunkebugten 12. juli.


Zoom på Storebæltsbroen under sejladsen mellem Hov Sand og Ståldybet 12. juli.


Bølgerne har lagt sig ved Rågø, 12. juli.


Kragenæs Havn, 12. juli.


Udsnit af de ledige pladser i Kragenæs søndag eftermiddag - efter havnefesten.


Morgen i Kragenæs, 13. juli. Klik på billedet for at åbne det i fuld størrelse.


Afsejling fra Kragenæs 13. juli.


Gensyn med de lave kyster langs Guldborg Sund 13. juli.


Middelalderskib på Guldborg Sund.


"Albert Johannes" er fast gæst fra Holland.