Sommer 2009


Søndag morgen i Flensborg.


Flensborg Fjord med vinden tværs på bagbord halse.


På vej med mærkerne til kapsejlads.


Med vinden foran for tværs mod Sønderborg.


Christian X's Bro. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Mjels Vig Lystbådehavn med Ejvind og morgenbrød, 6. juli.


Så slap vi ud fra Mjels Vig og grisene.


Stegsvig og "Baloo".


Mågekolonien i Stegsvig.


Nordborg Fyr med en bygning, der er typisk for den tyske tid fra 1864 til 1920.


Selvstyreren var sat på denne nordbøje nordøst Nordborg Fyr. Uopmærksomhed havde nær ført til sammenstød.


Røgen fra Enstedværket stiger lige op fra vores næsten vindstille vejr til den kraftig sydvestenvind, som vi fik senere på sejlturen mod Avernakø.


"Esther" gennem regnen 6. juli mod Avernakø. Foto: Ejvind Tørnqvist.


"Banjaard", som vi også har mødt i Svendborg tidligere år. Klik for stort billede.


Avernakø.


Avernakø med udsigt mod Korshavn. Klik for stort billede.


Avernakø.


Aften i "Esthers" kahyt.


Faldet blæser i vinden.


Fanget.


Ejvind har fundet cyklen frem.


"Amazone" (i midten) er nået til Korshavn.


Solskin i Skjoldnæs Fyr på Ærø.

Sejltur med Ejvind-3
Flensborg - Avernakø

Øvrige afsnit:
Klik på overskriften.

Nykøbing-Sønderborg

Sønderborg-Flensborg

Avernakø-Nykøbing

Søkort og spor

PICASA - Større billeder

5. juli
Sejlervejr igen i dag. Vinden var ikke den blæst, vi havde ventet, og de mørke, flossede mogenskyer afløstes snart af sommerskyer og blå himmel. Sejlene måtte op straks uden for Flensborg Havn, og med 6-7 m/s var vinden perfekt hele vejen indtil ud for Langballigau, hvor den aftog betænkeligt.

Flensborg Fjord på en sommersøndag med fin vind er spækket med sejlere af alle typer og størrelser. En regatta var i gang ud for Glücksborg med klassebåde og sejljoller, der stod ud som en vældig sværm. "Baloo" havnede midt i denne flok, og Ejvind måtte sno sig. "Esther" nåede foran stimen, og man må sande, at selv om vandet forude synes fyldt med sejl, kan man ofte holde både kurs og fart (afhængig af vinden) uden at skulle dreje af. Der er god plads på vandet.


For fire år siden mødte Birte og jeg vandflyveren på vandet og kom i tvivl om vigereglerne. I år så jeg dem kun i luften.


Flot gammel skude i Sønderborg. Foto: Ejvind Tørnqvist.

I Sønderborg var sejlene halet ned, da vi skulle gennem Christian X's Bro. Her tænder brovagten adgangslysene for begge retninger, og næste tidspunkt for broens åbning står klart på broen. Vi kom igennem klokken 14 denne gang efter en enkelt, langsom rundering i havnebassinet.


Udsnit af Sønderborg Kaserne, hvor jeg var soldat i '64 - 1964.

Vinden friskede op til mellem 8 og 11 op gennem det smukke Alssund og videre over Augustenborg Fjord mod Lillebælt og Stegsvig. Her drejede vi ind - helt ind til griselugten i Mjels Vig, hvor samme plads som for fire år siden viste sig ledig.

Som omtalt i 2005 er Mjels Vig hjemsted for mange tyske fastliggere, som tager bilen frem og tilbage mellem Tyskland og Als, når de skal sejle. På en søndag aften uden for de fleste tyskeres ferie er Mjels Vig således halvtom for mennesker men næsten fyldt op med sejlbåde i alle størrelser.

De kommende dages sejlture ligger det lidt usikkert med, idet vindforholdene kan variere fra 5-6 m/s, der er gode til at krydse Lillebælt på, til 8-11 m/s, hvor bølgerne i bæltet kan blive ubehagelige. Vi vil gerne til Avernakø, og vejret afgør, hvornår vi når tilbage til det sydfynske.

6. juli
En svag afglans af det moderne, danske landbrug når os her i den morgenstille, spejlblanke Mjels Vig. Den unge landbrugsmedhjælper afprøver sin gule rendegraver. Kan den starte. Ja, det kan den. Og han kører et par runder heromkring, før dagen begynder.

Fra den strømliniede svinestald breder griseduften sig i det stille vejr. Vi oplevede det også i går aftes som en mild påmindelse om dansk landbrugs potens og skaberkraft, da vi havde slået os ned i Aldis lave strandstole yderst på broen for at opleve en af sommerens smukkeste solnedgange. Denne morgen oplever man - gennem den vedvarende duren fra grisehusets maskineri - dyrenes muntre hyl, når det automatiske foderbånd bringer morgenens lækkerier frem under trynerne.

I dag skulle der komme nogle byger fra vest, hvorfra vinden også vil blæse svag til jævn. Men foreløbig er her stille.

Sejlturen over Lillebælt til Avernakø skulle vise sig at blive usædvanligt afvekslende. Vi sejlede ud i næsten vindstille gennem Stegsvig, hvorfra vi kunne følge Als' nordkyst til Pøl. En lige linie fra nordbøjen til sydspidsen af Horneland på Fyn bragte os lige netop nord om grunden "Hesteskoen", ca. 11 sømil.

Ejvind kunne følge marsvin på en længere strækning, hvor de dukkede op for at ånde adskillige gange. Jeg så ingenting. Storsejlet var sat, da vinden beskedent manifesterede sig næsten imod. Men Ejvind havde givet en fidus fra sig: Sæt faldet i luv side på løjbommen og hal helt ind. Det giver vind i sejlet. I fart for motor gav storsejlet ca en halv knob, men er der lidt bølger, bliver bådens gang ret stabil.


Forsøg med fuld gas. Foto: Ejvind Tørnqvist.

Inde over Jylland og Åbenrå Fjord kunne man se en regnsky give vand fra sig, og siden dukkede mørke kolosser af regnskyer op over Als. Herfra kom vejret, og snart stod regnen ned. Fjernbetjeningen kom i brug under sprayhood'en, men man måtte jo stikke snuden ud i vejret med jævne mellemrum for at holde udkig.

Bøjen-Fynshav-færgerne krydsede. Lystsejlere passerede nu og da, og da regnen var på sit højeste, satte jeg farten ned til et par knob. En tysker havde tændt et hvidt lys, som man gør på landevejen, men da hans skib fortonede sig bagude, var silhuetten af båden det sidste jeg så. Lyset kunne ikke ses. Så ved jeg det.


"Banjaard" dukker ud af regntykningen ved Lyø.

Ind mod Lyø og Horneland tog vinden til, og bølgerne blev langsomt bygget op til en beskeden meters penge, men nok til en rulletur mellem Lyø og Avernakø med vinden lige ind mellem øerne sydvest fra, på tværs af sejlretningen.

Nordvest for Avernakø står en nordbøje og en vestbøje syd/nord med 0,6 meter vand imellem. De var nøje afmærket som waypoints hjemmefra. Alligevel var det på kortplotteren, jeg i sidste øjeblik så båden helt tæt på grunden, og drejede uden om.

Det lykkedes at finde to gode pladser på denne perle af en ø midt i øhavet. Og tilskuerne fik noget for pengene, da Ejvind trak min forfortøjning godt an for at hale "Esthers" stævn ind mod vinden. Tovet var ikke tot, og Ejvind undgik behændigt at falde bagover ud i vandet bag broen. Da tovet også¨viste sig at sidde løst på klampen, var han i træning, blev på benene, og kastede rebet tilbage, så jeg kunne gøre det rigtigt fast.

Vi vil blæse inde her på Avernakø i morgen, har vi besluttet. 8-11 m/s er sikkert godt sejlervejr for sportsfolkene, men vi har god tid, og da vi vil tage færgen til Fåborg, hvor marinecenteret har et værktøj, Ejvind behøver til oliepåfyldningen, kommer vi jo ud på søen alligevel.

Cyklerne har bragt os til "Spar-købmanden" et par kilometer væk. Her er indhandlet den store dinér: Limfjordsmuslinger som fiskeret. Forloren skilpadde som stegen og til dessert, en dåse ananas. "Skrub a' suppen havde jeg i forvejen: Tomatsuppe på dåse. Dertil diverse oste, saucer og to Faxe Kondi.

7. juli.
Det sydfynske øhav viser sig fra den smukkeste side her fra Avernakø. Horneland, "Knolden", Bjørnø, Svelmø, Korshavn og Drejø kan ses fra "Esther". I baggrunden anes skovene på Tåsinge, og går man lidt op mod færgelejet, kommer Bregninge Kirke på Tåsinge også til syne.

Birte har læst den lange liste af dyr og planter på Avernakø op i telefonen. Her er afgjort et fælles mål for en ægteskabelig sommersejlads.

Her på "sommertogtet" hælder de fælles interesser mere imod det tekniske og maritime, og en færgesejlads til Fåborg og Marinecenteret var en naturlig konsekvens: Lanterne, impeller, oliefilter og et sæt "Lazy Jack", der holder storsejlet samlet ved nedhal, kom i indkøbsposen, mens Ejvind sikrede sig 30 meter godt reb til nedsat pris. Kreditkortet tåler ikke mange besøg i sejlernes paradis, Fåborg Marinecenter.

Matrosen, som billeterede på færgen er ikke menneskekender. Ejvind, der er tre år yngre, blev spurgt, om han skulle have en voksenbillet. Ung har han altid været. Da turen kom til mig, spurgte vor menneskekender, om jeg ønskede en pensionistbillet. Nej. Vent et halvt år, men spørg ikke igen.

Under indtagelsen af en Thai-bøf med det hele på Torvet i Fåborg, trak sorte bygeskyer op over måltidet, men det blev ved advarslen. De blæste uden om. Fra den lille Avernakø-Lyø-færge så vi en tordenbyge passere tættere på. Vandet piskedes op. Sejlere lå derude og huggede tæt på land. Færgen undveg en tysker med problemer ved bjærgningen af en hårdt spændt genua. Og billeder til venstre viser en sejlers heldige forsøg på at fange et løbsk storsejlsfald.


"Pedro Doncker" i blæst ved Fåborg. Klik på billedet for at åbne hele motivet i et nyt vindue.

Den hårde vind tog af på bagsiden af tordenbygen. Færgen kom i havn med os. Nu gælder det at vælge mellem Øhavets mange muligheder for korte sejladser mellem vindene. Torsdag og især fredag vil byde på blæst - op til kuling. Hvor skal vi blæse inde. På computer og kort regner vi afstande og læ-muligheder ud og sejler herfra, når vind og bølger passer os bedst.

Ferielivet går sin gang her på Avernakø. Børnene fanger vandmænd og krapper. Fadølsanlægget er i brug oppe i cafeen. Roere fra Middelfart har slået sig ned på stranden i havnen med både og telte. Den gamle redaktør får et blund i kahytten.

Da vinden har lagt sig en smule ud på aftenen, cykler vi til Korshavn over dæmningen fra 1937, der gjorde Avernakø til én ø. Man fornemmer åbenheden i øsamfundene, hvor alt står frit fremme - ulåst. Det er ikke som i det brofaste Danmark, hvor man efterhånden må barrikadere sig, selv langt ude på landet, for at beskytte det, et sammenbrudt politi ikke længere magter.

I Korshavn har en ung besætning fra et af de tre store skibe i havnen tændt et grill-bål og øver korsang på stranden. "Let it be", synger de, mens vi cykler "hjemad". Harerne løber endnu omkring her på øen, hvor krat og levende hegn ikke er fjernet af industri-bønderne med EU-tilskud.

En traktor brummer forbi med en ung kvinde ved rattet. Hun har sin violin på det lille lad bag traktoren. Gæs flakser op i små flokke og skælder skræppende ud på os to forstyrrende cyklister. Ovre på Ærø er der et voldsomt blus på Skjoldnæs Fyr. Det er den nedgående sol, der giver dette lys i fyrets spejle.

Efter den heroiske cykeltur er det hjernens tur til at komme på arbejde, og vi regner ud, at vi kan nå at sejle til Troense i morgen, før den hårde vind sætter ind ud på eftermiddagen. Der er 15 sømil til den smukke landsby, og her vil vi blæse inde og cykle til Valdemars Slot, aftaler vi, og se Lystsejlermuseet og den ene af de småbåde, Svend Billesbølle sejlede jorden rundt i.

NÆSTE AFSNIT


"Baloo" er på vej ud af Flensborg Havn søndag formiddag.


Et enkelt blik tilbage mod Flensborg.


En deltager i regattaen ud for Glücksborg.


Flensborg Fjord.


Indsejlingen til Sønderborg.


Sønderborg 5. juli.


Stegsvig. Sejlrenden er smal og tæt på land.


Hestene ved Mjels Vig. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Mjels Vig tidlig morgen, fotograferet fra "Esther".


Mjels Vig.


Udsejling mandag morgen den 6. juli fra Mjels Vig.


Stegsvig med ankerliggere.


Kortvarigt forsøg med fuld gas. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Regnbyge over Åbenrå Fjord.

Byge ved Horneland.


Knolden.


Tidligere strandsø på Avernakø, drænet til græsning.


Udsigten fra "Esther" 7. juli på Avernakø.


Fåborg.

Tordenbyge trækker forbi mellem Avernakø og Fåborg.


"Pedro Doncker" ud for Fåborg, 7. juli.


Avernakø, cykeltur.


Avernakø mod landsbyen.


Munke by.


Udsigt mod dæmningen til Korshavn.


Udsigt mod Ærø med Skjoldnæs fyr, solbelyst.