Sommer 2014

Større billeder


Ejvind tog dette billede 9. juli ved mindesmærket på Dybbøl for de nordiske frivillige i krigen i 1864. Ved 100 års festlighederne i 1964 stod jeg på samme plads - den gang iført soldatertøj, mens Kong Frederik IX nedlagde en krans.


Udsejling i modlys fra Slesvigs Byhavn 7. juli.


Den restaurerede mølle ved Slesvig.


Sejlet sættes ved Mysunde.


Den hilsende statue ved Mysunde.


Pukkelhval ved Falshöft. Klik på billedet for at se lysbilleder.


Pustet står endnu i luften over pukkelhvalen. Blåsten kan blive op til tre meter høj.


Efter hjemkomsten viser det sig, at der er tale om to pukkelhvaler, som siden er set ved Vemmingbund og Høruphav - muligvis også ved Bogø i Grønsund. Søndagssejlerens billeder har været vist på TV Syds hjemmeside, på www.hvaler.dk samt den grønlandske avis Sermitsiaq.


Halefinnen er på vej op.


Vinden på byvejr-udsigten er noget lavere sat end farvandsudsigten for Indre Danske Farvande, der lover mellem 8 og 13 sekundmeter.


Bomteltet holdt tordenbygen ude sidst på aftenen 6. juli.


Trækfærgen i Arnis 5. juli.


Klapbroen i Lindaunis fra 1926.


Indsejlingen til "Schleswig Stadthafen". 5. juli.

Sommersejlads - 2
Sommersejlads - 1
Sommersejlads - 3

Picasa-album - nyt vindue

9. juli

Et par velfortjente blæsedage går på hæld i Sønderborg, og det gør blæsten også. DMI's havudsigter viser "fladt vand" frem til 14. juli i de farvande, vi agter at besejle på den lange vej til henholdsvis Sakskøbing og Svanemøllehavnen.

I morgen, torsdag den 10. juli, agter vi os op gennem Alssund og nord om Als til "Det sydfynske" mellem Helgenæs og Lyø og ind til Faaborg gamle havn, hvor jeg straks vil lede efter den smalle plads inderst i havnen i selskab med fiskerjollerne.

Denne rute nord om Als til Faaborg er ca. 36 sømil lang, mens ruten syd om Als er på omkring 26 sømil. Men hernede står mere vind og højere sø i morgen, og vi sejler gerne 10 sømil ekstra for ikke at blive vippet alt for voldsomt.

7. juli

Slesvig fik sagt et dramatisk farvel og tak for denne gang, da vi havde nydt en aftendrink på havnecafeen. Mørke skyer trak op mod vinden, og næppe var vi krøbet i læ i hver af bådene, før en storm fik vanter og stag til at svinge i en uhyggelig mangetonet hylen, ledsaget af regnens trommen på ruf og bomtelt. Enkelte lyn glimtede i mørket, og her inderst i Slien begyndte båden at vippe i tovene under stigende krap sø. "Helvede" var løs en tid.

Så stilede stormen af, og kun regnen holdt ud gennem natten, og med "Esthers" lidt utætte kahyt spillede regnen også en realistisk rolle som sengevæder. Jeg sov fra det hele, men vågnene våd på ryggen - ikke af sved.


"Baloo" ved Mysunde.


Tysk toldkrydser, "Holnis".

Vi sejlede ved otte-tiden i frisk blæst fra vest - medvind ud gennem det smukke landskab med god tid til Lindaunis og Kappelns klapbroer. Ved Maasholm var vinden løjet af, som forudset af DMI, og ude i Østersøen havde bølgerne lagt sig til næsten fladt vand 15 sømil senere ud for Sønderborg.

"Du ringer vel for at høre, om vi ikke skal stikke snuden ind i inderhavnen for at kigge efter et par gode pladser", sagde jeg til Ejvind, da han ringede kort efter "Middelgrund". "Ja", sagde han. Og det gjorde vi så, men selv om havnefronten var tyndere besat end tidligere år, var der ingen kajpladser.

I lystbådehavnen var der en del gode og rolige pælepladser at vælge imellem, og her ligger vi et par dage. Den voldsomme regn i morgen og på onsdag er aflyst, men ude på vandet er der områder med hård vind til kuling de to dage - fra øst.

Turens største oplevelse - måske sommerens - var synet af en eller flere pukkelhvaler ud for Falshöft og campingpladsen "Seehof" mellem Slien og Kalkgrunds skæve fyr.

Jeg hørte et sprøjt, og nåede at se skyggen af en hval. Siden dukkede den eller de op et antal gange - jeg talte ikke - foran for tværs og siden tværs og agten for tværs over en periode på 10 minutter (foto-data kontrolleret). Der lød flere sprøjt og et enkelt dyb lyd fra hvalerne, der som sorte skygger gled op af vandet - ofte i hver sin retning. Det lykkedes for min gamle Nikon at nå at stille skarpt på enkelte af de billeder, der blev taget i rap med fingeren hvilende på udløserknappen, hver gang jeg så hvalerne dukke op.

Efter ankomsten til Sønderborg kiggede jeg på internettets billeder af finhvaler, og blev sikker i mit gæt derude. Men det viste sig - efter hjemkomsten til Hjelm - at være et forkert gæt. På TV Syd og på Hvaler.dk samt DR og TV2 blev der fortalt om to pukkelhvalers optræden i Flensborg Fjord, Vemmingbund og ved Høruphav. TV Øst havde sågar en artikel om, at en af pukkelhvalerne var set i Grønsund. En video viste bl.a. hvalens vældige blåst, som kan blive op til tre meter højt.


Pustet fra pukkelhvalen.

6. juli

Den kommende uges vejr stiller os overfor to muligheder: Vil vi ride et par dages regn og blæst af i Slesvig eller i Sønderborg? Valget er faldet på Sønderborg, og det betyder, at vi agter at sejle de 40 sømil fra Slesvig i morgen, mandag.

En frisk vind fra sydøst sender bølger ind mod den tyske østkyst mandag formiddag, men så løjer østenvindenvinden af og drejer i nordvestlig retning, og efter denne vinddrejning skulle vi gerne sejle ud af Slien og dreje nordvestover og sejle de ca. 17 sømil til lystbådehavnen i Sønderborg. Tirsdag morgen kan vi passende sejle ind til dieselstanderen i inderhavnen, og mon ikke der er et par gode pladser ved havnefronten ledige, når dieselforsyningen er afviklet?

En voldsom tordenbyge sluttede en "kulturel" aften i Slesvig. Efter Haydn, Bach, Mozarth, Händel og Mendelsohn i domkirken med domkoret og solister trak netsorte skyer ind over havnen og sendte den berømte halve pelikan ind over både og autocampere. Enkelte lyn glimtede bag den blafrende teltvæg, og vandet silede så småt ad de nu kendte veje ind i kahytten. Så døde blæsten. Regnen stilnede, og bølgerne lagde sig.

5. juli

Regnen siler ned over Slesvig "Stadthafen", og utæthederne i kahytten afsløres. De er ikke alvorlige, men nu ved jeg, hvor de er. Vi ankom ved 14-tiden fra Arnis efter nogle timers flodsejlads i vindstille. Mod klapbroen i Lindaunis var farten i lang tid 2,5 knob for ikke at skulle rotere for længe ved broen, før den gik op. 2,5 knob i vindstille er laveste fart med motoren sat i gear.

Efter ankomsten hjemsøgtes Slesvig af meget kraftige vindstød, mens et par tordenbyger blæste forbi både nord for og syd for. Vejret synes temmelig uforudsigeligt med en slingrende grænse over Danmark mellem varm luft fra øst og køligere luft fra vest. Der er ikke overensstemmelser mellem farvandsudsigter, regionaludsigter og byvejr på DMI lige for tiden.

Som følge af det uforudsigelige vejr - og for at nyde Slesvig By - bliver vi to dage i "Stadthafen", hvor pladserne oven i købet er tæt på dem, vi lå på sidste år med god udsigt over det inderste af Sliens lille bredning.

Efter gårsdagens 14 halve med spegepølse som eneste foder meldte ensformigheden sig, da den sidste rest i spisekammeret - foruden er par halvrustne Beauvais-retter - viste sig at være endeskiven af rugbrødet samt en enkelt skive spegepølse. Dette blev udnævnt til morgenmaden. Henne i Slesvig havde de i det eneste åbne supermarked en tysk specialitet, som gled ned ved aftenstide:


Som vor gamle mor på 94 år udtrykker det: "Sulten er den bedste kok".

Større billeder

8. juli


Bomteltet er rejst - og heldigvis for det. Samme aften brød et tordenvejr løs med meget vand i.

7. juli


"Grosse Breite" med Slesvig Domkirke i baggrunden, 7. juli.


Mysunde med trækfærgen - endnu en gang.


Kappeln.


"Søstjernen" - "Seestern" - mellem Arnis og Kappeln.


Ejvind bliver forfulgt under broen ved Kappeln.


Cykelstransport over Slien.


Pukkelhval ved Falshöft. Klik på billedet for at åbne en større udgave i nyt vindue.


Så vidt jeg kunne se, fik de tyske sejlere ikke øje på pukkelhvalerne.


Rygfinnen og tegningen derpå skulle vise, at det er en pukkelhval.


Jeg tror, der er mere end én hval på billedet.


Det ligner to rygfinner ved siden af hinanden. Klik på billedet for at åbne en større udgave i nyt vindue.


Også her synes der at være to hvaler. Klik på billedet for at åbne en større udgave i nyt vindue.


Farvel til pukkelhvalen efter 10 minutters intens oplevelse.
Position klokken 16,10. Hvalerne blev fotograferet fra 16,05 til ca. 16,15.


Dybbøl Bjerg.


Indsejlingen til Sønderborg inderhavn.


Alle kajpladser er optaget - men som regel kun i "et lag".


Sengetøjet er endelig blevet tørt.

6. juli


Tidlig morgen i Slesvig, 6. juli.


Eftermiddagsblæst under forbigående byge.


Ved Slesvig Domkirke.


Domkirkekoret.


Pause under kirkekoncerten. 6. juli.

5. juli


Arnis Lystbådehavn 5. juli ved afsejlingen mod Slesvig.

Foto: Ejvind Tørnqvist
Foto: Ejvind Tørnqvist.

Foto: Ejvind Tørnqvist.
Canadisk lystsejler. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Ved Arnis.


Fire knob - vi har god tid.


På fordækket med fjernbetjening til rorpinds-piloten.


Trækfærgen ved Mysunde.


Nostalgi i Slesvig. Smakkejolle og restaureret mølle.

Foto: Ejvind Tørnqvist.
Indsejlingen til Slesvig. Foto: Ejvind Tørnqvist.


Tordenbyge med vindstød over Sliens inderste bredning 5. juli.

Til sidens top